• 1985

2½ dl smör?

Hej!
    Tänkte baka "Miljonärskakor" och i receptet står det 2½ dl smör, men hur ska jag veta hur många gram det är?
    Sen står det också 4 msk smör.
    Någon som vet?

• Svar på tråden 2½ dl smör?
  • Tessiie

På flaskor med flytande margarin/smör så brukar det stå att 90 gr smör är ca 1 dl.......

• Vem där

Kan vi få se en bild i galleriet på miljonärskakorna sen

Undrar just om dom är smaskiga. Lycka till med baket

• 1985

Hihi, de blev smaskiga. Väääldigt söta så det räckte med en liten bit
    Tyvärr ingen bild

• Vem där

Jag har försökt att hitta recept så jag kunde se vad det är för kakor men jag hittar inget. Har du lust att dela med dig receptet på dina smaskiga kakor?

• 1985

Hittade receptet i en bok som heter "Choklad"
    Jajamensan, här kommer det

3 3/4 dl vetemjöl
    1 1/4 dl smör, tärnat
    knappt i 1 dl farinsocker, siktat

GLASYR
    4 msk smör
    knappt 1 dl farinsocker
    knappt 4 ½ dl kondenserad mjölk på burk

150 g ljus blockchoklad

1. Smörj en kakform, 23*23 cm

2. Sikta ner mjölet i en skål och arbeta in smöret med fingertopparna till en smulig deg. Tillsätt sockret och arbeta samman degen.

3. Tryck ut degen i kakformen och pricka den med en gaffel.

4. Grädda i 190 grader i 20 minuter, tills kakan är ljust guldgul. Låt den svalna i formen.

5. Häll smör, socker och den kondenserade mjölken i en teflonkastrull. Värm på svag värme och rör hela tiden med en träslev tills smeten kokar upp.

6. Sänk värmen och värm i ytterligare 4-5 minuter tills glasyren är ljusgul och tjock och släpper kastrullens kanter. Bred ut glasyren jämnt över kalagret och låt kallna.

7. När glasyren stelnat, smält den ljusa chokladen i en värmetålig skål över en kastrull med sjudande vatten. Bred den smälta chokladen över glasyren och låt stelna på kall plats. Skät kakan i bitar.
    OBS! Var noga med att glasyren är helt kall och att den stelnat innan du breder ut den varma chokladen, annars flyter de båda lagren samman.

Lycka till och hoppas det ska smaka!

Svar på tråden 2½ dl smör?