• Stårschan

    Skulle du köpa guld eller silver?

    En tjej ska konfirmeras. Hon kommer att få ett halsband med ett kors av föräldrarna, vilket hon med största sannolikhet både förväntar sig och kommer att uppskatta och använda. Hon är ganska tydlig med att hon tycker att silver är snyggare än guld. Föräldrarna tycker att silver känns lite billigt i sammanhanget, eftersom det är lite "vuxet" att få sitt första guldsmycke vid konfirmationen. Eventuellt tycker också tjejen det.

    Vad skulle ni ha köpt åt henne?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du köpa guld eller silver?
  • Anonym (hs)

    Eftersom hon föredrar silver skulle jag köpa silver. Det kommer att göra att hon tycker om det mer, att hon känner att föräldrarna lyssnade på hennes vilja och hon kommer använda halsbandet mer.
    Om man har pengar kan man ju även köpa ett guldsmycke. Halsband, armband, örhängen. Tycker också att konfirmation är stort och vill gärna ge något fint, något hon kan ha som minne och använda hela livet.

  • Fiona M

    Jag har guldsmycken från tidiga högtider som jag inte "växt i" än, och då är jag 40.

  • Alvina

    Jag hade köpt vitt guld eftersom det är likt silver men ändå guld som ju är mer exklusivt.

  • Stårschan
    Fiona M skrev 2017-10-20 14:27:58 följande:

    Är hon troende så att korset kommer användas så mycket?


    Nja, nån sorts mellanting. Jag tror faktiskt att hon kommer att använda det en hel del. Det verkar vara lite "inne" bland tjejerna häromkring att ha sina kors på  sig även om de inte är direkt religiösa.

    Jag ser att många lutar åt vitguld. Det får kanske bli det, för det åldras ju bättre än silver. Tack för er input.
  • Mascaraklumpar

    Jag hade frågat henne och sen köpt det hon själv ville ha. Vill hon hellre ha silver än guld ser jag ingen poäng med att köpa vitt guld bara för att det anses vara bättre.

  • Tihi

    Eftersom att silver är så billigt och inte alls lika exklusivt som guld eller vitt guld så kanske dom kan köpa korset hon vill ha (just nu) i silver men även ge henne ett "riktigt" smycke i guld eller vitt guld som kommer att hålla för resten av livet? Guldsmycket måste ju inte vara ett kors nödvändigtvis.

Svar på tråden Skulle du köpa guld eller silver?