• Tecum

#metoo förstår inte riktigt

KillBill skrev 2017-10-21 14:26:57 följande:

Lulu Carter vittnar om att hon har blivit upptryck mot vägen av den kände programledaren för Äntligen Hemma som sedan tagit tag i hennes bröst. Andra kvinnor vittnar om att de har blivit våldtagna av den kände journalisten på Aftonbladet. Någon har ofrivilligt utsatts för vår förra finansministers kön och blivit kallad hora och slampa av samma person.

Jag tycker att det är mycket bra att svinerierna och vidrigheterna lyfts fram. Förhoppningsvis leder det faktum att dessa kändisar blir av med sina jobb och förlorar all status att andra manliga idioter (alla män är inte idioter) av självbevarelsedrift slutar upp att bete sig som svin mot kvinnor.  

Håller med, att kändisar outas som skyldiga till sextrakasserier är betydelsefullt på flera sätt. Att myskillar som Timell åker dit visar att det är en speciell typ av personer som blir kändisar, stort ego och bra självförtroende, de anser sig stå över vanliga umgängesregler. Nu har även mysgubben Lasse Kroner ertappats med fingrarna i syltburken, han har sextrakasserat en praktikant via SMS. Det skickar en tydlig signal till män, inte ens folkkära mysgubbar går säkra.  Och förhoppningsvis uppfattar kvinnorna signalen från de som trätt fram, att inte acceptera tafsande och ovälkomna framstötar från alfahannar heller.

För faktum är ju att det är en speciell typ av män som tafsar, de som är snygga, framåt, har bra självförtroende och/eller har en position i samhället/gruppen/arbetsplatsen/gänget. De snälla, justa, tråkiga och vanliga männen tafsar inte, iaf inte på arbetsplatser eller när de är nyktra. För även om kvinnor inte ska behöva tåla tafs på krogen heller anser jag att det är sju resor värre när det sker på arbetsplatser, på tunnelbanan, på stan eller andra allmänna platser. Krogen är speciell, flödar av alkohol och dåligt omdöme och dessutom är det frivilligt att gå dit. 
  • Tecum
    Anonym (Hat) skrev 2017-10-21 22:05:47 följande:
    Varför ska det börja pratas om det först efter att en Hollywood-höjdare anklagas för nåt?
    Därför att vi får ett ansikte på förövaren. Och därför att det visar sig att det inte hjälper att heta Martin Timell, ett övergrepp är ändå ett övergrepp och han åkte dit. Det ger en tankeställare för andra egotrippade och kaxiga män som tror att deras position gör dem osårbara. Det är skillnaden mot tafsandet på festivaler som det talades så mycket om men inget hände. Nu blir det konkret på ett annat sätt för förövarna. 
  • Tecum
    anon67 skrev 2017-10-22 17:58:03 följande:
    Du framstod tyvärr som lite obehgalig och mindre vetande när du klämmer ur dig en del saker för nej för de allra flesta kvinnorna är det inte mindre vidrigt när en främmande man taffsar oavsett hur han ser ut.

Om du försökte sätta dig in i kvinnornas situation istället för att uttala dig som en man så kanse du skulle få mer förståelse för kvinnors vardag, och nej det är är inte något nytt skillnaden är att nu lyser strålkastarna på detta vidirgia beteende som alla vetat om men talat tyst om eller hö  hö:at åt när polare sagt eller gjort något som alla vet inte är ok.
    Många män viftar ju också bort dicpics som om det inte vore farligt och en kompliman, det är ju uppenbart att dessa män är socialt handikappad eller  har psykiska problem om de inte förstår att man inte skickar dicpics oombett till någon
    Nu citerar jag inlägg #92, skrivet av en kvinna:

"Jag måste erkänna att jag inte brytt mig nämnvärt om att själv ha blivit tafsad på till och från genom åren, men det beror nog på att de som lagt en hand på rumpan eller gett en smekning inte varit oattraktiva och på att det inte upprepades av samma person. Är det inte så att vi kvinnor har större överseende med detta om mannen ser bra ut än om han är motbjudande i våra ögon, rent utseendemässigt? Om det handlar om smekningar och en klapp eller kläm på rumpan, menar jag. Vi sänder kanske lite dubbla signaler och det är ju inte bara den som tafsar som ser det utan även de som är i närheten."

Ni har alltså ingen anledning att vara oförskämd mot "en blyg man" för att han lyssnar på vad kvinnor säger...

• Tecum
    Anonym (Jasmine) skrev 2017-10-22 21:16:22 följande:
    Ja, du skrev att du tror det är skillnad på om mannen är attraktiv eller inte. Det är generaliserande att säga och att tro det eller utgå från det. Du får skriva som du gjorde eller sa jag att du inte får det? Jag skrev att det är grovt kränkande men det får jag kanske inte tycka eller? Trodde vi var på ett forum..

"Ja jag tror också det är skillnad på om det är en snygg person som klämmer på rumpan eller om det är en oattraktiv, hur man tar åt sig av det."

Du förminskar offret genom att säga så och du lägger också skuld på offret att det är en värderingsfråga. Ska jag ens behöva förklara det..
    Läs #92 och #113 så förstår du varför han skrev som han gjorde.
  • Tecum
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-23 19:02:09 följande:
    Anordnare av olika manifestationer och demonstrationer får självfallet välja vilka som ska tala eller uppträda och gör ett övervägande om personen är lämplig.
    Men om manifestationen gäller sexuellt utnyttjande och man väljer bort kvinnor som har något att berätta i ämnet men har fel politisk färg, då är det anordnaren som är olämplig.
  • Tecum
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-23 19:19:45 följande:
    Det beror ju om man tror att en person har en viss agenda med sitt deltagande.
    Du menar att man inte får berätta om ett övergrepp om det är en utlandsfödd som begått det?
  • Tecum
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-23 19:48:16 följande:
    Ingen som gick ut på manifestationen talade om etnicitet överhuvudtaget så ingen vet ju om det var utlandsfödda eller svenskar de pratade om, utan bara vad, när och hur det hände.
    Men då så, vad är det för särskild agenda hon kunde haft då? Det låter än mer som ett rent politiskt ställningstagande som definitivt har skadat #metoo.
  • Tecum

Enligt Cicci Wallin är det inte bara män på Aftonbladet som skyddar Virtanen, det gör också hans kvinnliga kollegor.

Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt