Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

#metoo förstår inte riktigt

Anonym (Hat) skrev 2017-10-21 22:49:50 följande:
    Det jag menar är att det pratas om kvinnors situation hela tiden, dag ut och dag in - men väldigt sällan om mäns. Och detta trots att män alltså då är de som råkar ut för mest våld.
    Varför startar inte män manifestationer som belyser mäns problem är val bara att starta upp och sprida budskap och sedan gå vidare med manifestationer.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Notme) skrev 2017-10-22 08:44:46 följande:
    Vid all annan typ av brottslighet uppmanas man att skydda sig,
    -töm bilen själv
    -lås om dig
    -skaffa dubbla lås tull cykel
    -skaffa larm
    -håll dina lösenord och pinkoder hemliga

Men när det gäller sexuella övergrepp så ska förövarna förstå att de är fel på deras tankar.

Jag försvarar inget tafsande eller våldtäkter men det finns tillfällen då man kunde undvikit att utsätta sig.
    För att inte kunna bli utsatt så bör vi införa medborgarlön så att kvinnor slipper vara på arbetsplatser eller ta sig till och från arbetsplatser med kollektivtrafik.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En blyg man) skrev 2017-10-22 15:58:42 följande:
    Ja jag håller helt med. Enligt #metoo så har i stort sett alla kvinnor blivit utsatta, men utsattheten varierar ju väldigt mycket i grad. Samtidigt har det gett mig en känsla av att kvinnors liv måste vara ett helsike som jag inte förstått vidden av. 

Men hur många kvinnor är det som blivit utsatta för allvarliga övergrepp egentligen? Jag menar, alla personer, män som kvinnor, har väl nån gång blivit tafsad på eller fått nåt könsord slängt på en. Det har t o m jag som en rätt så tillbakadragen man. 

Sen funderar jag också på om dessa sexuella övergrepp ökat drastiskt de senaste 20-30 åren? För mina äldre släktingar har aldrig varit med om någon form av sexuella trakaserier. 
    Det har inte ökat i någon högre grad förutom möjligtvis att ord som nu slängs efter kvinnor blivit grövre vilket beror p att språket har förändrats.
    Att äldre påstår att det inte varit vanligt beror troligen på att tafsande var skamligt att prata om och något man bara fick finna sig i, somliga som berättar nu har inte berättat för någon på 50-60 år.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En blyg man) skrev 2017-10-22 16:30:28 följande:
    Men hur vet du att det är så då? Det kan ju lika gärna vara så att det inte var så mycket övergrepp förr som det är idag. Att det förekom är utan tvivel, men t ex har inte alkoholvanorna ökat mycket de senaste decenierrna. Porren har ökat. Det finns flera faktorer som kan ha legat till grund för en ökning. Visst kan det vara så att det inte pratades om också.
    Det tafsades och klämdes på brösten i skolorna för 40-50 år sedan och då var killarna knappast konsumenter av porr, det kladdas på krogar och danser på 70-talet då fanns det iof. porr på biografer.
    Den enda stora skillnaden nu mot förr är att människor numera oftare är ute och roar sig och att det är fler stora evenemang med väldigt mycket folk, förr var de stora evenemangen sällsynta och var till största delen fotbollsmatcher och liknande.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Jasmine) skrev 2017-10-22 17:07:56 följande:
    Tror detta våld varit i stort sig likt de flesta åren.

Största skillnaderna är det grova våldet mot kvinnorna ex gruppvåldtäkter dessutom överfall som ökar utomhus. Samt nya fenomen som massövergreppen/sexuellt ofredande av män i grupp som går på kvinnor. För kvinnor i förorten så har de vart tufft länge men de räknas ju inte i debatten utan är ju först när en vit kvinna som är journalist som det blir viktigt. Eller om det drabbar de i "kultureliten", "kändisar" och inte vanliga människor.
    Vid gruppvåldtäkter har troligen porren spelat en stor roll likaså vid ofredande i grupp.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En blyg man) skrev 2017-10-22 17:38:06 följande:
    Ok det klart det gjordes det förr, men det finns väl ändå ingen statistik på det så vi kan bara spekulera. Jag vet inte hur du kan veta det där, har du någon artikel eller data på det?
    Jag är så gammal så jag upplevde dessa saker från 70-talet och framåt och då alltså varit med om att hållas fast av killgrupper i skolan och fått tröjor uppdragna, varit ute under discoeran och upplevt tafsande blivit inträngd i vrår och dessutom försök till övergrepp av män i grupp på väg hem som 16-åring vilket avbröts av andra personer som råkade passera. Männen i grupp försökte dra upp mig i ett skogsparti i mitt eget bostadsområde och berättade också att de tänkte våldta mig, efter den händelsen blev jag medveten om att det inte var ofarligt ute.
  • Anonym (anonym)
    anon67 skrev 2017-10-22 17:58:03 följande:
    Du framstod tyvärr som lite obehgalig och mindre vetande när du klämmer ur dig en del saker för nej för de allra flesta kvinnorna är det inte mindre vidrigt när en främmande man taffsar oavsett hur han ser ut.

Om du försökte sätta dig in i kvinnornas situation istället för att uttala dig som en man så kanse du skulle få mer förståelse för kvinnors vardag, och nej det är är inte något nytt skillnaden är att nu lyser strålkastarna på detta vidirgia beteende som alla vetat om men talat tyst om eller hö  hö:at åt när polare sagt eller gjort något som alla vet inte är ok.
    Många män viftar ju också bort dicpics som om det inte vore farligt och en kompliman, det är ju uppenbart att dessa män är socialt handikappad eller  har psykiska problem om de inte förstår att man inte skickar dicpics oombett till någon
    Vill man titta på olika könsorgan så är det enkelt att googla efter välfotograferade efter sitt eget tycke och smak.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Sussie) skrev 2017-10-22 18:09:26 följande:
    Det ligger en del i det han säjer. När jag var singel ute i så visst hände det då och då att en kille lade på händerna på min rumpa när vi dansade eller började kyssas fast jag inte hade tänkt på något sånt. Folk sökte ju varandra hela tiden och många var ute efter närhet eller kärlek eller sex. Studentlivet var fullt av singlar i passande ålder.
    Var killen attraktiv och trevlig så tyckte jag ju att det var en rätt bra idé och passade på att ge tillbaka och ha det bra. Hade samma sak hänt och killen var en fet medelålders man hade det bara varit äckligt. Hade killen tagit för hårt eller viskat fel sak så hade det kunnat vara hotfullt. Det beror på kontexten. Jag tror att om vi på allvar ska få bukt med trakasserier så måste vi se och erkänna skillnaden mellan trakasserier och det välkomna spel eller inviter som pågår mellan två som är intresserade av varandra. Det är ok med en invit så länge man kan ta ett nej och den är gjord i ett sammanhang när den inte är hotfull.
    Det är nog det där med när det känns hotfullt som män har svårt med. De snälla bra männen som inte har en tanke på att kränka en tjej kan inte fatta att en enkel komplimang eller fråga tas illa upp för de fattar inte hur det känns att nästan alltid vara fysiskt svagare och beroende av magkänsla tur och försiktighet.
    De våldsbenägna männen och de ned dålig kvinnosyn försöker inte ens tänka sej in i tjejens situation eftersom de inte bryr sej .
    Många killar verkar inte fatta att när killar tar i tjejer och tjejerna tillåter detta att det finns en form av samtycke.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Jasmine) skrev 2017-10-22 21:05:47 följande:
    Snarare kultur och värderingar från hemländer
    Fast i hemländerna är det inte ok med sex utanför äktenskapet och kvinnor om män tillåts inte att umgås på egenhand om de inte är gifta.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Jasmine) skrev 2017-10-22 21:44:11 följande:
    Hm vilka hemländer? Det är ju inte så att alla kommer från samma land och det finns specifika regler för att ha sex utanför eller inom äktenskap etc. Går ju inte dra alla över samma kam som att invandrare är en homogen grupp. Med min kommentar menar jag att just kvinnonedsättande syn och beteende kan ha sitt ursprung i dessa personers hemländer och den kultur de kommer från. Med det sagt behöver det inte vara SAMMA land eller samma kultur. Alla kan ha med sig olika erfarenheter. Det är en del av förklaringen men behöver inte vara hela.
    Eller också så ser de hur svenska killar ogenerat tafsar på tjejer och gör likadant
Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt