• Frontline

Få en 10-åring att somna och sova hela natten

Oj jösses, bortskämt och bortklemad unge..
    Har själv en kille på 10 år och han hoppar i säng själv i gillestugan mellan 20-21 på vardagar utan problem.
    Helger får han vara uppe hur länga han vill men klockan 21.30 ikväll sa han att han var trött och gick för att borsta tänderna och knalla ner för att sova..

Hur gjorde vi? jo vi började tidigt när dom han var under året att med att han fick eget rum och vi har alltid haft underbara nattningar..
    Dom mindre syskonen är precis likadana..

Rådet är väl mest att säga ifrån han är ju iaf 10 år och inte en bebis längre..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Frontline
    äsch skrev 2017-10-20 22:51:06 följande:
    Lite sent nu i den här grabbens fall med att ge honom eget rum när han är under året. Han är tio nu och problemet måste väl hanteras därifrån. Jag kan kontra med att min nioåring ofta sover med mig, trots att han har eget rum och egen säng. Ibland behöver jag sova ensam och då respekterar han det. Han har i princip sovit med mig sen han var bebis, men har ändå inga problem att somna och sova i egen säng vid behov. Så han är också bortklemad, om man vill se det så, men har trots det inga som helst problem med ensamsovning. Så vissa saker är nog delvis individuella och beror inte bara på fostran.
    Jo håller med att det är sent i detta fall men det finns kanske fler med mindre barn som läser..

Men jag tycker att en på 10 år borde ha lärt sig för minst 5 år sen att sova i eget..
  • Frontline
    äsch skrev 2017-10-20 23:44:17 följande:
    Jag håller med dig, men jag tror inte att vårt tyckande förändrar TS situation nämnvärt. :) Jag tycker definitivt att barn ska vara så trygga i sig själva att de kan somna och somna om själva, men alla barn är inte det. Och det beror inte bara på hur de har blivit fostrade. Tänk om din tioåring imorgon skulle råka ut för något traumatiskt som gjorde att han skulle vägra skutta ner i gillestugan och somna själv, eller ens sova i gillestugan över huvud taget. Han kanske skulle vara i så stort behov av er föräldrar för en tid, att han måste sova mellan er i sängen eller åtminstone i samma rum. Hur skulle du ställa dig till det? Jag gillar mycket av det du skriver skarpt, men ibland är dina åsikter lite för bergfasta så att jag undrar hur du skulle klara av en stor förändring i din välordnade familjeidyll. Antagligen skulle du fixa det galant :) Det var mer en reflektion om att allt inte alltid blir som man först tänkte och att man inte alltid kan styra så att saker blir som man vill ha dem.
    Tack

För nån månad sen så vart grabben lite rädd att gå ner till gillestugan själv för att sova, han hade sett nåt obehagligt på tv.
    Jag följde med ner och visade vart vi i huset har kameror och brandvarnare som direkt kopplar upp sig mot Verisure och dom skickar väktare vid behov..
    Han har en kamera precis utanför dörren till sitt rum samt en brandvarnare utanför rummet.
    Kameran täcker upp hela undervåningen och det finns ytterligare 2 brandvarnare som kommer att larma om nåt kommer sa jag till honom han sa underbart och hoppa upp i sängen och somnade på 2 röda..
Svar på tråden Få en 10-åring att somna och sova hela natten