• Finlandssvensk

    Hur länge hade ni ont i bröstvårtorna efter amningsstart?

    Hej!

    Jag har en bebis på 3v+ som jag helammar. Enligt barnmorskorna var greppet bra och bröstvårtorna är runda och fina efter amning. Barnmorskorna sa att det kunde göra ont 1 till 2 veckor innan brösten vant sig. Nu har det alltså gått mer än tre veckor och bättre har det inte blivit.

    Hur länge tog det för er innan brösten blev vana? Jag är smärtkänslig så tänker att det kanske tar längre tid pga det...

  • Svar på tråden Hur länge hade ni ont i bröstvårtorna efter amningsstart?
  • Paxton

    Jag hade ont länge, jag hade riktigt jätteont så att jag hade ångest inför amningen. Jag löste det med amningsnapp, då gick det lättare. En dag ville han inte ha amningsnappen längre utan skrek om han inte fick en bar bröstvårta. När jag slutade med den hade jag lite ont nån vecka och nu ammar jag utan problem.

    Men för att svara på din fråga: jag hade ont i ca tre veckor innan jag började med amningsnapp. Jag använde amningsnapp i ca två månader. Nu är min son sex månader. Jag ville väldigt gärna vara en sån där njut-amnings-mamma, som hade sonen nära och gosade och hade mysigt men i början var det hemskt! Tack och lov att jag red ut stormen för amningen är en så underbar stund för oss båda. Ge inte upp!

  • Anotherone

    Nu med andra barnet så gjorde det JÄTTEONT den första veckan. Sen var det "oskönt" i kanske ytterligare en vecka innan det kändes ok.

    Men med första barnet gick det onda aldrig över, bröstvårtorna var stora sår och jag bara grät och grät. Så småningom blev brösten inflammerade och jag blev inlagd med dropp.

    Om man känner en brännande känsla kan man ha fått svamp.

  • Anonym (6 veckor)

    Med första barnet var det mycket amningsproblem, fick varva med flaska och det gick utför med amningen. Med andra barnet kämpade jag på mer och helammade och det gjorde ont i sex veckor. Sen blev det bra, kändes inget! Varvade med amningsnapp en del de första veckorna för att palla. Lycka till!

  • Anonym (misse)

    Min dotter var ungefär en månad när det började bli bekvämt att amma :)

    Håll ut, det går över!

  • Finlandssvensk
    Paxton skrev 2017-10-21 19:57:24 följande:

    Jag hade ont länge, jag hade riktigt jätteont så att jag hade ångest inför amningen. Jag löste det med amningsnapp, då gick det lättare. En dag ville han inte ha amningsnappen längre utan skrek om han inte fick en bar bröstvårta. När jag slutade med den hade jag lite ont nån vecka och nu ammar jag utan problem.

    Men för att svara på din fråga: jag hade ont i ca tre veckor innan jag började med amningsnapp. Jag använde amningsnapp i ca två månader. Nu är min son sex månader. Jag ville väldigt gärna vara en sån där njut-amnings-mamma, som hade sonen nära och gosade och hade mysigt men i början var det hemskt! Tack och lov att jag red ut stormen för amningen är en så underbar stund för oss båda. Ge inte upp!


    Tack för svaret! Jag har också jätteont! Det är så att jag oroar mig för varje amning. Att ha bh gör ont och duschstrålen på brösten undviker jag. Ska dock till amningsklinik på fredag och få hjälp men med tanke på hur ont jag har så känns det som en evighet dit...

    Ger upp tänker jag inte göra, jag väntar också på det mysiga i att amma :)
  • Finlandssvensk
    Anotherone skrev 2017-10-21 20:15:04 följande:

    Nu med andra barnet så gjorde det JÄTTEONT den första veckan. Sen var det "oskönt" i kanske ytterligare en vecka innan det kändes ok.

    Men med första barnet gick det onda aldrig över, bröstvårtorna var stora sår och jag bara grät och grät. Så småningom blev brösten inflammerade och jag blev inlagd med dropp.

    Om man känner en brännande känsla kan man ha fått svamp.


    Usch, låter jobbigt :( Svamp tror jag inte att jag har, har googlat på det tidigare. Jag har inga sår eller något annat synligt alls...
  • Finlandssvensk
    Anonym (6 veckor) skrev 2017-10-21 20:36:34 följande:

    Med första barnet var det mycket amningsproblem, fick varva med flaska och det gick utför med amningen. Med andra barnet kämpade jag på mer och helammade och det gjorde ont i sex veckor. Sen blev det bra, kändes inget! Varvade med amningsnapp en del de första veckorna för att palla. Lycka till!


    Tack för svaret! Gjorde det jätteont i sex veckor eller blev det bättre och bättre? Jag hoppas det går över för mig också, känns bara inte så nu med tanke på hur ont det gör...
  • Finlandssvensk
    Anonym (misse) skrev 2017-10-21 20:58:41 följande:

    Min dotter var ungefär en månad när det började bli bekvämt att amma :)

    Håll ut, det går över!


    Hur ont gjorde det under dom veckorna? För mig gör det riktigt ordentligt ont så jag undrar om det kommer att gå över...
  • Snuttis2

    Jag har ont till o från o min son är nu 12 veckor!

    Han har bra(rätt) grepp enligt bvc men är extremt snuttig o mammig så brösten får aldrig vila!!

    Jaganvänder plast skydden från apoteket o smörjer med Purelan vilket hjälpt lite grann!!

  • Anotherone
    Finlandssvensk skrev 2017-10-21 21:15:56 följande:

    Usch, låter jobbigt :( Svamp tror jag inte att jag har, har googlat på det tidigare. Jag har inga sår eller något annat synligt alls...


    Nä det var ingen höjdare. Hoppas det känns bättre snart och att du slipper svampen, svårdiagnosticerad och knepig att bli av med.
Svar på tråden Hur länge hade ni ont i bröstvårtorna efter amningsstart?