• Anonym (Floplo)

Hur föredrar du att få växeln sagd till dig när du handlar i affären

Möjligen en förvirrande rubrik, men jag hoppas det klarnar när ni ser alternativen.

Exempel:
    Du vill ha ett par skor för 399 kronor och räcker fram en 500-sedel.
    Kassapersonen tar emot sedeln och...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur föredrar du att få växeln sagd till dig när du handlar i affären
  • Anonym (Floplo)

Anledningen till att jag gör tråden är för att jag råkade ut för alternativ 2 några gånger efter varandra nyligen, och då har jag aldrig varit med om det förut.

• Anonym (R)

Spelar ingen roll, vilket som går bra.

• Anonym (963)

Spelar det nån som helst roll överhuvudtaget för någon alls? 

• Anonym (M)

Jag föredrar alternativ 1, men kan tänka mig att alternativ 2 används av butikspersonal för att de ska vara säkra på att de räknar rätt.

• nnnnnnnn

För ca 20-25 år sedan när jag jobbade i affär så SKULLE vi räkna uppåt så att kunden visste att den fått rätt växel, men det var inte som du skrev utan man började räkna upp till närmsta tia, sen hundra osv.
    Ditt exempel hade alltså låtit:
    "399 - (lämnar 1 kr till kunden) - 400 -  (lämnar 100 kr till kunden)  - 500"

Och om det var en låg summa tex 14 kr och kunden lämnade 100 kr, så räknade man: 15 - 20 - 30 - 50 - 100 (lämnar först 1 kr, sen 5 kr, sen 10 kr, sen 20 kr och sist 50 kr)
    Man ansåg att det var förvirrande för kunden att få 86 kr utan förklaring, dessutom var det många som räknade fel i kassan och lämnade antingen 96 kr eller 76 kr till kunden om de inte "räknade upp".

Nuförtiden räknar ju kassan ut allt! Men då summerade den bara varorna och man slog aldrig in vad kunden betalade med för sedel/mynt/summa. Den funktionen fanns inte då! Och kortbetalning var lika ovanligt som det är att betala med check idag...

• Anonym (Floplo)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-22 18:54:55 följande:
    För ca 20-25 år sedan när jag jobbade i affär så SKULLE vi räkna uppåt så att kunden visste att den fått rätt växel, men det var inte som du skrev utan man började räkna upp till närmsta tia, sen hundra osv.
    Ditt exempel hade alltså låtit:
    "399 - (lämnar 1 kr till kunden) - 400 -  (lämnar 100 kr till kunden)  - 500"

Och om det var en låg summa tex 14 kr och kunden lämnade 100 kr, så räknade man: 15 - 20 - 30 - 50 - 100 (lämnar först 1 kr, sen 5 kr, sen 10 kr, sen 20 kr och sist 50 kr)
    Man ansåg att det var förvirrande för kunden att få 86 kr utan förklaring, dessutom var det många som räknade fel i kassan och lämnade antingen 96 kr eller 76 kr till kunden om de inte "räknade upp".

Nuförtiden räknar ju kassan ut allt! Men då summerade den bara varorna och man slog aldrig in vad kunden betalade med för sedel/mynt/summa. Den funktionen fanns inte då! Och kortbetalning var lika ovanligt som det är att betala med check idag...
    Misstänkte att det var något äldre system, och jag är inte alls säker på om jag sa rätt med vilket mynt/sedel de nämner först när de räknar uppåt, jag har bara råkat ut för det två gånger och blivit förvirrad båda gångerna.

Det är bra trevligt att datorerna sköter räknebiten numera.
  • Tihi

Spelar inte så stor roll men jag föredrar kanske att höra 101 kr och sen att dom räknar upp mina 101 kr. Något jag däremot avskyr och nästan gör mig förbannad Oskyldig är när dom lägger sedlarna i handen först och sen småpengarna på sedlarna för då glider ju småpengarna av och ramlar på golvet. {#emotions_dlg.djavulsk} Småpengarna ska ges först och sen sedlarna! Kom ihåg det alla ni som jobbar i affär. Solig

Svar på tråden Hur föredrar du att få växeln sagd till dig när du handlar i affären