• Brumma

Umgängesrätt

Vårdnaden har ju inget med umgänget att göra - ett barn har rött till umgänge med båda sina föräldrar oavsett vårsnadsform. Det som kan vara problematiskt är pappans tidigare missbruk, men är han villig att bevisa (ta prover osv) skall det gå att ta sig igenom.

Normalt skulle jag rekommendera att föräldrarna tar ett samarbetssamtal på familjerätten. Familjerätten är en enhet som finns till för att få föräldrar komma överens och exempelvis skriva ett umgängesavtal. Det är ingen beslutande instans och kan inte "döma" i hur det ska vara. Men, jag vete sjutton om det räcker i detta fallet.. hade jag varit din kille hade jag kollat upp om ni har rätt till hjälp med rättegångskostnader i hemförsäkringen. Annars försökt lösa det ändå - och stämt mamman på både gemensam vårdnad men först och främst umgänge.

Växelvis boende fungerar av förklarliga skäl inte men varannan helg, vartannat lov, varannan jul osv hör till det "normala".

Hämtning och lämning av barnet är det möjligt att din kille får sköta men det är lättare att planera om man har ett fast schema. Om hon hävdar att hon inte vågar släppa iväg sonen pga oro för att pappan missbrukar (fullt förståeligt) så föreslå att han testar sig med jämna mellanrum. Mamman kan inte heller besluta VAR umgänget sker eller VEM som är med (om personen inte utgör en fara för barnet såklart). Dvs hon kan inte jonsra sig från att träffa barnet. Däremot kan hon självklart hindra dig från att komma in i hennes hem.

Svar på tråden Umgängesrätt