• NELJ

Detta är väl inte VAB-fusk?

Vab är ju till för att du ska få ersättning för förlorad inkomst så nog är det fusk om du får samma inkomst oavsett om du jobbar eller är hemma.

Jag är själv egenföretagare och kan ju bestämma från månad till månad vilken lön jag vill ta ut. Jag brukar inte ta ut vab men när båda barnen fick influensa i vintras gjorde jag det för då kunde jag inte jobba ordentligt. Jag kollade med fk och de sa att det behöver framgå att jag faktiskt hade en inkomstförlust. Så om du blir granskad kan du nog ligga lite risigt till...

Sen är det ju den moraliska aspekten. Du får en bonus av våra skattepengar när dina barn är sjuka. Hmmm...

• NELJ
    Anonym (Milla) skrev 2017-10-23 23:37:52 följande:

Eftersom jag inte hittar något som styrker direkt detta så ska ja kolla med FK imorgon. Vill gärna ta ut föräldrapenning vid jul osv. Men kommer inte förlora någon inkomst bara för att vi är lediga.

Jag skrev klart och tydligt i #8 att vab är en "förmån som kan betalas ut på grund av förlorad arbetsinkomst." Detsamma gäller föräldrarpenning.

Jag förstår inte. Hur tänker du att du har rätt till ersättning om din inkomst inte påverkas? Det är ju en ersättning. Inte ett bidrag.
  • NELJ
    Anonym (Företagare) skrev 2017-10-24 00:47:14 följande:

Du får läsa lite bättre. På sidan 14 står det tydligt:

"RR har i mål nr. 7379-06 slagit fast att det inte krävs att den försäkrade går miste om inkomst för att ha rätt till tillfällig föräldrapenning under den tid som han eller hon behöver avstå från förvärvsarbete för vård av barnet."

Det som avgör är att man skulle arbeta men inte kunde pga barnet.

Jag har själv varit i en liknande situation som företagare, men jag var tvungen att arbeta igen det jag hade missat på kvällar och helger. Jag tog ut samma lön de månader jag hade vabbat, men lyckligtvis behövde jag aldrig diskutera detta med Försäkringskassan. Det syns ju här i tråden att de inte kan reglerna själva.

På de åtta minuter det tog mig att googla fram dokumentet och hitta något om inkomstbortfall han jag inte läsa alla de dryga 80 sidorna. Tänkte att då det var ts fråga räckte det att peka i rätt riktning.

Men intressant att de säger emot sig själva i samma skrift. Nu är jag för trött för att läsa på domslutet men visst verkar det helt befängt? Nån måste ha missat i någon förordning eller förarbete.

Och jag vidhåller den moraliska frågan. Varför begär man ersättning om man inte haft en förlust??? Varför ska jag finansiera ts julfirande?
  • NELJ
    Anonym (vabbbbb) skrev 2017-10-25 09:50:30 följande:
    Föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning (VAB i ts) är ju inte samma sak. Om du har ett anställningsavtal som säger att du inte förlorar inkomst vid vård av barn tror jag bara att försäkringskassan inte har haft tillräckligt stor fantasi för att formulera någon paragraf som reglerar det, för den tillfälliga föräldrapenningen är ju till för att kompensera för (delar av) förlorad inkomst, inte för att sätta guldkant på barnens sjukdomar.

Tänker ni bara vara lediga med barnen utan att de är sjuka måste du ta ut vanlig föräldrapenning och jag har otroligt svårt att tro att din arbetsgivare låter dig vara ledig med lön exakt hur som helst. Du kan alltså inte planera för tillfällig föräldrapenning, för i så fall är det per definition fusk även om det snarare är din arbetsgivare du lurar i det här fallet.
    Det är inte ovanligt med förtroendearbetstid. De flesta som har det jobbar ofta mer än 40 timmar/v, betydligt mer i perioder, och att då ta ledig för att kompensera det är inte alls konstigt. Frihet under ansvar.

Däremot blir det fel om ts tar ut vab-ersättning om lönen inte påverkas.
Svar på tråden Detta är väl inte VAB-fusk?