Sj snabbtåg? Buh eller bra?
Tänkte åka en dags tur till Göteborg fram och tillbaka under höstlovet.
Hur är SJ snabbtåg?
Blir man lätt åk sjuk?
Är sätena stora och bekväma i klass2?
Är priserna höga i bistron?
Tänkte åka en dags tur till Göteborg fram och tillbaka under höstlovet.
Hur är SJ snabbtåg?
Blir man lätt åk sjuk?
Är sätena stora och bekväma i klass2?
Är priserna höga i bistron?
De är helt okej. I tunnlar främst är det lätt att bli åksjuk. Boka säten i färdriktningen. Bistron brukar vara dyr, ta med er fika.
De är inte särskilt bekväma, men oftast kommer man fram åtminstone Beror väl på vad man jämför med förstås. Sätena är helt klart rymligare på tåget än om du åker buss eller flyger, men det är inga vardagsrumsfåtöljer direkt. Bistron är dyr men inte hutlöst dyr. Räkna på typ en hundring för mat och dricka, 40-50 för bulle och kaffe. Min son som har jätteproblem med åksjuka i bil har inga problem att åka tåg men jag vet andra som kännt precis tvärt om så det är individuellt.
Om du vet med dig att du har anlag för åksjuka så rekommenderar jag att du åtminstone tar med lite Postafen i packningen för säkerhets skull. Snabbtågen är lite luriga.
Oki tack försvar!
Tanken för jag väljer sj snabbtåg är att vi bara ska vara där i en dag. Åka upp vid kl ca 0700 och hem igen vid ca 18:00.
En liten så där utföykts dag...
Brukar sj tågen hålla tidtabellerna någorlunda?
Jag märker ingen skillnad på snabbtågen och de andra tågen. Åksjuk blir jag aldrig. Men en del far ju illa av "the vomit comet". Bistron är alltid dyr. Jag åker mycket tåg och det är sällan det blir förseningar, men visst händer det.
Tips. Boka biljetter så fort du kan så blir det billigare. Om man bokar ett par månader i för är är ibland första klass billigare än andra. Se upp för tyst vagn om ni vill prata och ha trevligt på vägen.
Ok tack för tipsen!
Om man åker först klass kan man ha med sig egen dricka typ vatten? Eller hur funkar det?
Om man åker först klass kan man ha med sig egen dricka typ vatten? Eller hur funkar det?
Tack för svar!