Äldre hund kissar inomhus om nätterna. Vad ska man göra?
Jag är en kvinna på 57 år som har en långhårig tax jag haft i snart 10 år. Han är kastrerad så det har aldrig varit några problem med att få honom rumsren.
Nu senaste året så har han börjat kissa inomhus om nätterna när jag sover. En veterinär konstaterade att han är fullt frisk, men de måste vara att han är inkontinent. Skönt höra självklart att han är frisk men jag vetinte hur jag ska klara ha detta; att vakna flera gånger om natten bara för att torka upp kiss. Nu på senare så kissar han 2 ggr per natt.
Jag är väldigt lättväckt och detta påverkar min nattsömn på stora plan!
Jag rastar honom senast 23 på kvällen, och jag somnar ganska så snabbt efter det. Sen går jag upp innan jobbet ca 6-7 beroende på när jag börjar.
Vad ska jag göra? Vet de finns såna där blöjor eller skvättskydd dom kan ha på sig, men då måste jag väl byta om natten om han då kissar i olika omgångar. Är rädd de ska sluta med att han kanske kissar upp till 3-4 gånger om nätterna. Jag vaknar ju dessutom varje gång då han ska slicka och tvätta sig efteråt.
Har provat ha öronproppar på men då trycker dom obekvämt i örona när jag ligger på sidan , vilket jag oftast sover på.
Jag kan inte sälja honom eller låta någon annan ta över honom. Har dessutom ingen som skulle kunna ta över honom och så tycker jag inte man gör mot djur och han är dessutom min allra närmsta vän.
Men hur mycket ska jag klara? Ska jag behöva ställa klockan mitt i natten för att rasta honom yttligare?