• Wilbo80

Skola in storasyskon på förskola, hemma med bebis

NY TRÅD då jag glömde tillåta Anonyma svar i den förra...

Jag vet att ingen annan kan avgöra detta och att allt beror på varje barn och enskild familj och föräldrar. Men vill gärna höra era tankar och erfarenheter av att skola in storasyskon (2 år) på förskola när man är hemma med lillasyskonet på 4 månader.

Just nu e jag fl med min son som är 14 månader, i April kommer syskon då är sonen 20 månader (kommer fortsätta va hemma till dess) Barnens pappa kommer vara fl tillsammans med oss när syskon kommer (April - Augusti) så vi är båda (alla 4) hemma i 4 månader. Sen är tanken att pappan börjar jobba i Augusti och sonen som då blivit 2 år skolas in på förskola några timmar i veckan och jag är hemma med bebisen.. Men det känns så feel! Samtidigt som jag tänker att jag måste ha några timmar ensam med bebisen och kanske har det roligare på förskolan... Men känns så orättvist på nåt sätt..

Usch det är jobbigt, låt säga att inskolningen blir tuff.. Hur ska jag kunna stålsätta mig när jag vet att jag kommer gå hem och vara med syskonet? Inte kan jag låta sonen va på förskolan om han är ledsen och så ska jag gå hem?! Okej om jag var tvungen att jobba... vet inte hur jag ska göra...förstår att det får visa sig med tiden men det gnager i mig...

Era erfarenheter? Ni som haft båda hemma, är det riktigt tufft?

Samt ni som skolat in under tiden ni varit föräldralediga, hur gick det? Hur gammalt var barne

• Svar på tråden Skola in storasyskon på förskola, hemma med bebis
  • GAndrea

Jag har en vän som har 2 år mellan sina barn. Den ena är 8 mån, andra snart 3. Hon har äldsta på förskolan 15 timmar/vecka. Alltså 5 timmar 3 dagar i veckan. De dagarna som hon har dottern på förskolan åker hon med lillebror till babysim, öppna förskolan eller är hemma och får egentid med lillebror.hon tycker att det är toppen. Det är inte alla veckor som dottern är på förskolan alla 15 timmar, de gör lite som de vill iom att hon ändå är hemma.

Angående jobbiga lämningar: du har ju ingen tid att passa så det gör ju inget att lämningarna drar ut på tiden.

• Min älskade dotter

Hej! När vårt tredje barn föddes var mellanbarnet 1.5 år. Vi var då hemma tillsammans jag och min sambo i 6 månader. (Storasyster gick på förskola men det hade hon gjort i flera år.)

Efter sommaren började min sambo jobba och jag är hemma med vår 2-åring och nu 8 månaders bebis. Storasyskon går i skolan. Det har gått jättebra att vara hemma! Jag kände inte för att skola in honom ännu... alternativet var nu att skola in till våren men han kommer få vara hemma med mig och lillebror tills efter nästa sommar. Eventuellt att båda skolas in samtidigt då, de är då 1.5 och 3 år gamla. Kanske att jag är hemma med lillebror ett halvår till.

Rörigt inlägg men jag förstår verkligen hur du känner!! Jag tycker det går jättebra att vara hemma, visst, lite jobbigt också och jag kan väl inte säga att jag leker så mycket med den äldre. Vara ensam med den yngsta skulle vara mysigt också men jag känner att storebror kan få vara hemma med oss. Hur ni än gör så kommer det bli jättebra!

Lycka till!

• Wilbo80
    Min älskade dotter skrev 2017-10-24 21:34:05 följande:

Hej! När vårt tredje barn föddes var mellanbarnet 1.5 år. Vi var då hemma tillsammans jag och min sambo i 6 månader. (Storasyster gick på förskola men det hade hon gjort i flera år.)

Efter sommaren började min sambo jobba och jag är hemma med vår 2-åring och nu 8 månaders bebis. Storasyskon går i skolan. Det har gått jättebra att vara hemma! Jag kände inte för att skola in honom ännu... alternativet var nu att skola in till våren men han kommer få vara hemma med mig och lillebror tills efter nästa sommar. Eventuellt att båda skolas in samtidigt då, de är då 1.5 och 3 år gamla. Kanske att jag är hemma med lillebror ett halvår till.

Rörigt inlägg men jag förstår verkligen hur du känner!! Jag tycker det går jättebra att vara hemma, visst, lite jobbigt också och jag kan väl inte säga att jag leker så mycket med den äldre. Vara ensam med den yngsta skulle vara mysigt också men jag känner att storebror kan få vara hemma med oss. Hur ni än gör så kommer det bli jättebra!

Lycka till!

TACK för svar! Kul att läsa från någon i nästan

samma situation. Ja det är väl det dåliga samvetet gentemot sonen om han får vara hemma med oss, att man inte riktigt hinner umgås med honom.. Och å andra sidan det dåliga samvetet att lämna ifrån honom, han är ju mitt barn och jag är hemma...

Precis så skulle det bli för oss i så fall.. Skola in tillsammans när sonen är 3 och lillasyskon är 16 månader (om det inte känns för tidigt..)

Ja jag skulle ju tex aldrig tvinga honom att va på dagis om det inte funkar, så den biten känns ju ändå rätt skön att det heller inte är ett MÅSTE, trivs han inte eller mår dåligt där så är jag ju hemma.. :)
  • Wilbo80
    GAndrea skrev 2017-10-24 21:28:26 följande:

Jag har en vän som har 2 år mellan sina barn. Den ena är 8 mån, andra snart 3. Hon har äldsta på förskolan 15 timmar/vecka. Alltså 5 timmar 3 dagar i veckan. De dagarna som hon har dottern på förskolan åker hon med lillebror till babysim, öppna förskolan eller är hemma och får egentid med lillebror.hon tycker att det är toppen. Det är inte alla veckor som dottern är på förskolan alla 15 timmar, de gör lite som de vill iom att hon ändå är hemma.

Angående jobbiga lämningar: du har ju ingen tid att passa så det gör ju inget att lämningarna drar ut på tiden.

Ja precis som du beskriver är ju så jag egentligen önskar att det skulle va! Några timmar i veckan och sen hemma lite då och då :) tror bara jag kommer ge upp rätt fort med inskolningen om det inte funkar.. Eller det beror kanske på HUR dåligt det går.
  • Ellie

Det är nästan ett år kvar till han skall skolas in. Han kommer kännas mycket äldre vid det laget. Du kommer veta mer hur han reagerar på olika situationer och han kommer kanske till och med prata lite. Jag tror att du inte skall fundera för mycket på detta redan. Låt tiden gå, ansök till förskolan och ta det när det kommer. Det kanske fungerar jättebra för honom med några timmar i veckan på förskola. Synd att oroa sig redan. Det blir skönt för bebisen och dig att kunna ha några "lugna timmar" då och då.

• Wilbo80
    Ellie skrev 2017-10-24 22:15:16 följande:

Det är nästan ett år kvar till han skall skolas in. Han kommer kännas mycket äldre vid det laget. Du kommer veta mer hur han reagerar på olika situationer och han kommer kanske till och med prata lite. Jag tror att du inte skall fundera för mycket på detta redan. Låt tiden gå, ansök till förskolan och ta det när det kommer. Det kanske fungerar jättebra för honom med några timmar i veckan på förskola. Synd att oroa sig redan. Det blir skönt för bebisen och dig att kunna ha några "lugna timmar" då och då.

Jag vet.. Jag vill typ alltid ha allt klart för mig hur det kommer bli.. Men det går ju inte nu, speciellt inte med barn som växer och utvecklas hela tiden.. Just nu har det kommit upp i mitt huvud men jag kommer nog även släppa det om ett tag igen.. :) vill bara rensa tankarna lite, eftersom sambon säger precis som du skrev - det är ett år kvar vi tar det då, vilket är rätt tänkt men kan inte rå för att fundera på det :D
Svar på tråden Skola in storasyskon på förskola, hemma med bebis