• Pripps Vichy

Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?

Blir ibland förvånad över hur mycket godtemplare det verkar finnas här och folk som endast "tycker det är gott med ett glas vin till maten". Vissa menar att efter att man fyllt 25 eller 30 så är man "vuxen nog" att inte längre se det roliga med att ta sig en fylla och bli som folk.

Får ni aldrig den känslan som ni hade när ni var yngre, att "Nu är det helg och nu ska här festas, jävlar vad kul det ska bli.". Har den känslan dött ut helt hos er 25- 30-plussare? Är det enda ni uppskattar numer att sitta med Sudoku eller titta på meningslös TV-underhållning och mosa i er chips och ostbågar?

Har ni  aldrig numer behovet av att få "röja loss" som ni gjorde i ungdomen?

• Svar på tråden Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?
  • Lena

Jag har bara varit full en handfull gånger och tycker inte om det, jag mår mest bara illa. Däremot gillar jag att festa och släppa lös. 

• falukorv

Jag är 30 och jo självklart (!) vill jag festa till det ibland. Inte som när man var ung och festade tre dagar i veckan, utan snarare en eller två gånger om året. Mer har jag tyvärr inte tid eller ork för.

Men övriga dagar sitter jag gärna hemma och smuttar på lite vin.

Men jag är väl inte riktigt som "alla andra". Jag kan stå för att jag dricker för att bli full och jag kan ta en cider mitt på dagen (för att det är gott, inte för att bli full) utan problem. Jag dricker vad jag vill och när jag vill och jag festar när jag vill och jag vägrar bli sån som 'tycker' att man kan bli för gammal för att festa.

• Rymdmoln
    falukorv skrev 2017-10-27 19:55:59 följande:

Jag är 30 och jo självklart (!) vill jag festa till det ibland. Inte som när man var ung och festade tre dagar i veckan, utan snarare en eller två gånger om året. Mer har jag tyvärr inte tid eller ork för.

Men övriga dagar sitter jag gärna hemma och smuttar på lite vin.

Men jag är väl inte riktigt som "alla andra". Jag kan stå för att jag dricker för att bli full och jag kan ta en cider mitt på dagen (för att det är gott, inte för att bli full) utan problem. Jag dricker vad jag vill och när jag vill och jag festar när jag vill och jag vägrar bli sån som 'tycker' att man kan bli för gammal för att festa.

Haha men asså :) du låter ju faktiskt exakt som ?alla andra?. Detta skriver jag i en positiv ton :)
  • Insomniax

Givetvis dricker jag alkoholen för att bli påverkad, släppa loss lite och ha roligt! :) 

Finns väl ingen vits med att köpa alkohol och dricka det om man ändå inte tänkt bli påverkad (minsann!) - spara pengarna och köp något alkoholfritt.  

Att man tar ett glas vin eller öl till maten kan jag förstå, det är gott, och möjligtvis inget man kanske känner av. Men annars, snälla någon.. varför har vi annars alkohol på fester om det inte vore för att det riktigt roligt? 

• Shirazz

Jag är bakfull två dagar efteråt och sängliggande med illamående, influensakänsla och en ångest utan like, trots att jag inte gjort bort mig.

Blev aldrig bakfull innan 25, nu är det absolut inte värt det längre. Ett par glas vin, ok. Men ingen fylla.

• Pripps Vichy
    Insomniax skrev 2017-10-27 21:10:34 följande:

Givetvis dricker jag alkoholen för att bli påverkad, släppa loss lite och ha roligt! :) 

Finns väl ingen vits med att köpa alkohol och dricka det om man ändå inte tänkt bli påverkad (minsann!) - spara pengarna och köp något alkoholfritt.  

Att man tar ett glas vin eller öl till maten kan jag förstå, det är gott, och möjligtvis inget man kanske känner av. Men annars, snälla någon.. varför har vi annars alkohol på fester om det inte vore för att det riktigt roligt? 

Det jag menar också. Varför köpa alkoholhaltiga drycker överhuvudtaget om inte målet är att bli berusad, åtminstone salongs? Annars kan man ju lika gärna köpa alkoholfritt som du säger.

Man blir aldrig för gammal för att ta sig en bläcka, jo kanske när man ligger på ålderdomshemmet och varken kan gå eller röra sig. Men i övrigt är ju ålder mest en siffra och jag förstår inte varför man inte skulle kunna leva som när man var 20 när man är 40 t.ex.

Det är folk själva som sätter begränsningar för sig själva. De tänker att efter en viss ålder få man inte ha kul längre eller leva som en ungdom. Tråkigt för dem, desto roligare för oss som har ungdomssinnet i behåll

• Clubgouda

En anledning att dricka alkoholhaltiga drycker utan att vilja bli påverkad är så klart att det smakar gott! Jag dricker gärna likör tex och likör utan alkohol är ju typ bara alldeles för stark saft.

Sen är det också svårt att hitta god måltidsdryck utan alkohol. Mycket är sött, och det tycker inte jag är gott till maten, osten etc.

Jag gillar inte att bli påverkad av alkohol, har aldrig gjort. Jag har roligare utan. Tror att vi påverkas på olika sätt för det verkar vara fler än jag här som mest blir dåliga i kroppen och inte gladare. Släppa loss har jag inga problem att göra utan alkohol. Finge jag det skulle jag bli orolig för min mentala hälsa. Sån är jag.

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2017-10-26 20:39:41 följande:
    Som jag då. Jag kan ge järnet oavsett noll promille eller efter ett par glas vin.
    Jag har ofta fått höra att jag måste varit berusad.
    Sedan är min erfarenhet att de som är fulla ofta har noll koll på andras onykterhet/nykterhet
    Eller hur? Har samma erfarenhet med onyktra personer de märker inte av att man kan vara spik nykter fast man "röjer loss och är som folk".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Pripps Vichy skrev 2017-10-28 03:21:36 följande:
    Det jag menar också. Varför köpa alkoholhaltiga drycker överhuvudtaget om inte målet är att bli berusad, åtminstone salongs? Annars kan man ju lika gärna köpa alkoholfritt som du säger.

Insomniax skrev 2017-10-27 21:10:34 följande:

Det är för att ni två vägrar att förstå att det finns folk som har som mål att ta sig ett glas för att det smakar gott, och saknar målet att bli berusad bara för att drycken råka innehålla alkohol.

Målet för mig när jag dricker en Guinness (en av mina favoriter bland öl, då jag dricker väldigt få ölsorter egentligen) är för att jag är sugen på en _ riktig god öl_, inte för att ha som mål att bli berusad, bara för att den råkar innehålla alkohol. 

• EnAnonumius
    Clubgouda skrev 2017-10-28 10:09:00 följande:
    En anledning att dricka alkoholhaltiga drycker utan att vilja bli påverkad är så klart att det smakar gott! Jag dricker gärna likör tex och likör utan alkohol är ju typ bara alldeles för stark saft.
    Sen är det också svårt att hitta god måltidsdryck utan alkohol. Mycket är sött, och det tycker inte jag är gott till maten, osten etc.
    Jag gillar inte att bli påverkad av alkohol, har aldrig gjort. Jag har roligare utan. Tror att vi påverkas på olika sätt för det verkar vara fler än jag här som mest blir dåliga i kroppen och inte gladare. Släppa loss har jag inga problem att göra utan alkohol. Finge jag det skulle jag bli orolig för min mentala hälsa. Sån är jag.
    Precis så ja. 

Svar på tråden Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?