• Anonym (Oroåledsen)

Hårborttagning på sjuåring

Hej!

Jag är mamma till en sjuårig vacker tjej, jag är brun och har haft ganska mycket behåring som barn och även som vuxen.

Tyvärr har min dotter ärvt det sv mig men jag har inte sagt ett ljud om saken.

Hon har hår mellan ögonbrynen och hon har själv aldrig sagt något om saken.

Men iigåt kom hon hem efter skolan och sa:

Mamma varför har jag hår här och pekar mellan ögonbrynen. Hon sa även att de skrattar pt henne, jätte hemskt. Hon sa stt hon ville klippa bort håren, jag sa att hon är fin precis som hon är och inte behöver göra något. Hon tog upp det idag igen med att hon ville ha bort det men jag försökte prata bort det.

Det har verkligen gått ner i åldern, jag blev inte retad för mitt Mc Donalds ögonbryn för än jag gick i sexan. Det slutade med att jag rakade bort det ich det såg ännu jävligare ut med ett stort kalt hårfritt område. Jag kommer ihåg skammen jag kännde som barn.

Hur hade ni agerat? Noppra gör ont och stråna blir grövre, vaxa hör också ont. Kan man kasta bort håren? Vet inte alla hur jag ska agera.

• Svar på tråden Hårborttagning på sjuåring
  • nastyashell
    Anonym (Oroåledsen) skrev 2017-10-25 20:59:34 följande:

Noppra gör [att] stråna blir grövre

Nej.
  • Anonym (Oroåledsen)

Det ska stå lasra borta håren i slutet

• Lizabeththomas

Lasra.

Jag led av ett liknande komplex som mina föräldrar vägrade mig låta göra något åt. Jag blev aldrig retad eller så, utan det satt i mig. Så fort jag fyllde 18 år ordnade jag detta på en timma hos en estetisk klinik... då hade jag velat detta redan som 9 åring och tycker rent ut sagt att det är förjävligt att mina föräldrar inte kunde tillgodo se detta för mig redan från början så hade jag kunnat slippa ha sämre självförtroende.

Jag tycker du gör din dotter en tjänst att lasra bort detta. Hon kommer ändå försöka raka bort detta om något år och till slut kommer hon klandra Dig för att du intr gav med dig på att ge henne estetisk hjälp. Gör det så är det överstökat.

• tjejenA

Köp vaxremsor :) det har jag använt för överläppen...och jag är rädd för smärtan när man låter det ligga ett tag och sen dra hela så jag håller i båda sidorna och drar liksom rakt fram snabbt flera gånger istället. Och pannan är ju inte lika känsligt område så det borde gå ganska smärtfritt. Inte att jag tycker att hon borde ta bort det för alla är ju olika men ett litet tips bara :)

• Annita

Usch så ledsamt att så små barn ska behöva tänka på sådant här...  Redan i sjuårsåldern, det är bedrövligt...Rynkar på näsan

Jag tycker egentligen att ni inte ska behöva göra något alls, förutom kanske prata med läraren eller föräldrar till de barn som sa något...? 

Noppa med pincett är nog annars det bästa. Håren blir inte grövre, det blir snarare färre med tiden. Men det känns inte rimligt att göra det på en sjuåring, försök att stärka henne istället och skjut det på framtiden...?

• Anonym (Pojkmamma)

Hoppas dottern kan känna sig fin som hon är.

Min som tycks ha fått alla håranlag som finns, mycke ögonbryn håriga ben och fantastiska ögonfransar.

Han tycker bara fina fransar passar på tjejer och hotar med ett klippa fransarna.

• Erizajo

Finns jättebra ögonbrynskniv eller jag vet inte ens vad de heter, ska försöka återkomma med länk, sån har jag börjat med, skitbra! Noppa gör ju som sagt skitont och vax kan vara svårt, risk att man rycker bort för mycket!

• Erizajo

Hittade ingen länk, men bifogar bild iaf, finns på aliexpress (jag köpte min på gekås i Ullared) men borde hu finnas på typ Kicks och liknande med.

• Anonym (Laser)

Min morsa tutade i mig att mina ben skulle bli hårigare om jag rakade dem. Gissa vem som gick och led med lurviga ben fram till 18?

Samhället är inte förlåtande och ofta gör det för ont att gå mot strömmen om det absolut inte är nödvändigt.

Ser man inte ut dom de flesta kan det bli jättetufft.

Det är ju inte botox vi pratar om. Utan om lite ögonbryn där de flesta inte har något. Barn får väl tandställning av estetiska skäl också?

Lite hjälp på traven är nog inte fel.

Laser låter väl bra. Eller noppa.

Svar på tråden Hårborttagning på sjuåring