• Jeanettenettansambbb

Svårt bajsa

Hej! Min lilla 4 veckors bebis har haft lite problem gaser och fick tips testa minifoam. De första dagarna blev bättre men nu börjat spytt o vörre igen o bajsar inte nu. Kan de vara minifoam orsak? Vad har ni för tips om barnet svårt bsjsa o kinkig ofta? Bita ihop vänta bättre? Ge ngt annat?

• Svar på tråden Svårt bajsa
  • nnnnnnnn

minifomet kan inte skapa de problemen, men du kan ju alltid ta bort det igen.

Min erfarenhet är att de flesta magproblem "botas" genom att barnet får mer mat. Mycket mat. Ofta. Om du ammar, så amma mer. Se till att få full service hemma så du bara kan ligga och amma några dygn för att öka produktionen.
    Du kan även försöka pumpa ut och mata efter amningen så du vet att barnet är proppmätt och inte bara slutar äta på grund av trötthet.
    Har du redan massor av mjölk (som samlas upp i mjölkuppsamlare eller pumpa ut på ena bröstet samtidigt som du ammar från andra bröstet) så börja mata med flaska/kopp efter du ammat ca 15-20 minuter. Så det blir mer effektiv matning.

Att barnet bajsar sällan vid amning är normalt, bara mata på mer så ska du se att det kommer ett lass.

2 av mina har fått för lite mat och då har de inte bajsat särskilt ofta + varit problem med magen. Stödmatning med flaska/matningskopp löste det hela.

Svar på tråden Svårt bajsa