• crispnuggets

Hur klä bebis under vinternatten?

Vårt sovrum är ganska så svalt och under vintern kommer det bli ännu svalare. Vår 4 månaders bebis sparkar av sig täcket flera gånger under natten och blir då kall, speciellt om händer och fötter. Hur ska jag klä min bebis för natten nu när det är kallt?
    Jag tänker om sovpåse kan vara bra? Det finns lätt vadderad sovpåse men även fleecepåsar. Det finns utan ärmar och med. Vad borde fungera bäst i vårt fall? Har bebisen kläder under påsen typ pyjamas och strumpor? (Bebisen kan inte ha pyjamas med inbyggda strumpor då han har så stora fötter :P )
    Finns även fleecepyjamasar, är detta bättre än sovpåse kanske? Finns också lätt vadderade pyjamasar. Det blir ju en djungel till slut! Men om jag summerar det i en liten lista här nedan, vad bör jag köpa? Vad sover era bebisar i?

- Lätt vadderad sovpåse utan ärm
    - Fleece-sovpåse med ärm
    - Lätt vadderad pyjamas
    - Fleecepyjamas

• Svar på tråden Hur klä bebis under vinternatten?
  • mso

Våra hade vanlig tunn pyjamas under den perioden då de konstant sparkar av sig täcket. När det har lugnat ner sig så sov de i bara blöja. Temperatur i sovrummet är ungefär 18-19 grader.
    Har ni inte väldigt kallt typ 14 grader, så skulle jag inte köra något tjockare än en fleecepyjamas.

• milli79

Fleece är ju ett konstmaterial som är dåligt både för miljön och människan speciellt små barn ska man försöka undvika gifter i sovrummet så det hade jag inte använt. Fleece andas inte heller så det blir lätt väldigt varmt.

Använd ull istället. Det värmer bra och blir inte fuktigt el för varmt. Kolla in sidor som kokobello, sök på ullfleece.

www.minimundus.se/produkter/ullklader-barn

• Carambolan

Jag hade också satsat på fleece- eller ullpyjamas. Ditt barn kommer snart börja rulla runt och då snor de bara in sig i en sovpåse och blir arga.

• Snuttis2

Ull är bra men bara om ni har riktigt kallt!!

Är lite tveksam till sov påse då barnet saknar möjlighet att röra sig o sparka av! Viktigt att inte bli för varm heller ....

• crispnuggets
    milli79 skrev 2017-10-26 09:21:53 följande:

Fleece är ju ett konstmaterial som är dåligt både för miljön och människan speciellt små barn ska man försöka undvika gifter i sovrummet så det hade jag inte använt. Fleece andas inte heller så det blir lätt väldigt varmt.

Använd ull istället. Det värmer bra och blir inte fuktigt el för varmt. Kolla in sidor som kokobello, sök på ullfleece.

www.minimundus.se/produkter/ullklader-barn

Jag är lite tveksam till ull då den ofta framställs under riktigt grymma omständigheter. Men det beror såklart på från vilket företag man handlar ifrån. Tack för tipsen!
  • crispnuggets
    Snuttis2 skrev 2017-10-26 09:50:28 följande:

Ull är bra men bara om ni har riktigt kallt!!

Är lite tveksam till sov påse då barnet saknar möjlighet att röra sig o sparka av! Viktigt att inte bli för varm heller ....

Brukar inte ull vara värmande när det är kallt och kylande när det är varmt?
  • milli79
    crispnuggets skrev 2017-10-26 10:26:09 följande:

Brukar inte ull vara värmande när det är kallt och kylande när det är varmt?

Precis!
  • Rödtjärnens Anna

Jag gillar också ull. Använder det alltid själv så att använda det till mitt barn är en självklarhet.

Ett tips är att bädda med en yllefilt under barnet. Det värmer även om det inte ligger ovanpå. Klippans yllefabrk har ekologiska barnfiltar där ullen ska framställts på ett bra sätt.

Stickade raggsockor och möjligtvis väntar och sen underställ och kanske "one piece"/overall..

Beror på hur kallt ni har det i sovrummet. Vi har ofta 16-18 grader och det är sällan några problem att hålla sonen varm.

Passar på att använda din tråd då jag har en fråga i ämnet.

Mitt problem är lite åt ditt håll, fast ändå inte. Hur gör man då det är stora temperaturväxligar under natten. Vi värmer med vedspis på landet. Då vi går och lägger oss kan det vara 25-30 grader på morgonen mellan 10-15.

Vi vuxna klär ju på oss eftersom natten går och vi vaknar(vanligtvis sover vi hela natten utan att frysa). Hur gör man med de små? Min son är idag ca 3 månader och sover oftast hela nätter. Vore dumt att väcka honom för att klä honom mer.

• Meriall

Hur kallt har ni? Vi hade det iskallt och bebisen sov i sin sommarsovpåse till vagnen (i vagnen) med en vanlig pyjamas på. Det blev ganska lagom.

• Guldbarb

Jag hade sovpåse till min son, funkade jättebra. Vi hade utan ärmar och jag tror han hade en tunn långärmad body under annars hade han bara blöja. Han sparkade av sig täcket hela tiden och verkade inte komma till ro med bara pyjamas. Jag vågade inte ha täcke på honom heller när han alltid sparkade av det direkt då jag var rädd att han skulle få det över ansiktet och trassla in sig

• meicc

Jag körde sovpåse och långärmad tröja. Lätt att byta blöja å med om det behövdes på natten.

• Annelie 76

Ikea har jättebra sovpåsar utan ärm. Jag tycker de är superbra. En sån och pyjamas under så klarar de sig finfint.

Svar på tråden Hur klä bebis under vinternatten?