• fruganlugan

Fick nyss reda på att min man är mångmiljonär

Det här kommer säkert att låta helt otroligt. Det känns helt otroligt också. Jag har varit gift med min man i mer än tio år och vi har två barn. Vi träffades nyss efter att vi tagit studenten då vi båda reste runt i Europa med mycket liten budget. När vi träffades hade han bott under en bro i en europeisk storstad i någon månad. Själv liftade jag runt, sov på okända människors soffor och hade fantastisk tur då jag varken blev våldtagen, rånad eller mördad. Ung och dum.

Hur som helst så fattade vi tycke för varandra, gifte oss fort med bara två vittnen och flyttade till Sverige för att jag skulle börja studera. Ett typiskt förhållande som ingen trodde skulle vara, men vi är fortfarande lyckligt gifta tolv år senare. Jag har blivit högutbildad och fått jobb med en okej lön, han har varit arbetslös, varit hemma med barnen och periodvis jobbat på något lågavlönat jobb. Ekonomiskt sett har det stundvist varit tufft, men vi har alltid haft så att vi klarar oss. Jag är intresserad av minimalism på så sätt att jag gärna har få ägodelar och litet boende så jag har inte pressat min man till att jobba mera och på så sätt tjäna mera, utan har varit rätt nöjd som det är. Semesterresor har ofta våra föräldrar bjudit oss på, så pengar till det har jag inte saknat.

Nu tyckte min man att det var rätt tillfälle att berätta att han är mångmiljonär. Efter att vi gift oss insåg jag att hans pappa är rik, men det är mina föräldrar också så jag reagerade inte speciellt på det. Insåg dock inte exakt hur rik han är. Tydligen har nu hans pappa då och då gett min man och hans syskon delar av hans företag och fastigheter så att den totala summan uppgår till mera än tio miljoner kronor.

Nu vet jag inte vad jag ska göra med denna information. Är inte arg på min man för att han döljt detta för mig eftersom han har då och då under åren antytt att han har en förmögenhet, men jag har inte frågat mera. Rent spontant så känns det som om jag bara vill glömma bort pengarna och fortsätta leva som vi gör. Jag trivs ju bra som det är och vill inte att rikedom ska förändra mig till det sämre som ju ofta sker. Kanske bara låta pengarna växa och sedan ge dem åt våra barn.

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, kanske bara skriva av mig. Jag blev ju kär i den charmiga mannen som bodde under en bro, inte en mångmiljonär. Han är ju samma person ändå, men ändå är allt annorlunda nu. Kan bara hoppas att inga av våra vänner får reda på det här eftersom vi redan förlorat en vän pga avundsjuka när hon fick följa med oss på en södernresa med svärfars familj. Hon pratade aldrig med oss efter den resan och betedde sig konstigt under resan också trots att vi varit vänner i många år.

• Svar på tråden Fick nyss reda på att min man är mångmiljonär
  • Anonym (?)
    fruganlugan skrev 2017-10-27 10:03:42 följande:

Det här kommer säkert att låta helt otroligt. Det känns helt otroligt också. Jag har varit gift med min man i mer än tio år och vi har två barn. Vi träffades nyss efter att vi tagit studenten då vi båda reste runt i Europa med mycket liten budget. När vi träffades hade han bott under en bro i en europeisk storstad i någon månad. Själv liftade jag runt, sov på okända människors soffor och hade fantastisk tur då jag varken blev våldtagen, rånad eller mördad. Ung och dum.

Hur som helst så fattade vi tycke för varandra, gifte oss fort med bara två vittnen och flyttade till Sverige för att jag skulle börja studera. Ett typiskt förhållande som ingen trodde skulle vara, men vi är fortfarande lyckligt gifta tolv år senare. Jag har blivit högutbildad och fått jobb med en okej lön, han har varit arbetslös, varit hemma med barnen och periodvis jobbat på något lågavlönat jobb. Ekonomiskt sett har det stundvist varit tufft, men vi har alltid haft så att vi klarar oss. Jag är intresserad av minimalism på så sätt att jag gärna har få ägodelar och litet boende så jag har inte pressat min man till att jobba mera och på så sätt tjäna mera, utan har varit rätt nöjd som det är. Semesterresor har ofta våra föräldrar bjudit oss på, så pengar till det har jag inte saknat.

Nu tyckte min man att det var rätt tillfälle att berätta att han är mångmiljonär. Efter att vi gift oss insåg jag att hans pappa är rik, men det är mina föräldrar också så jag reagerade inte speciellt på det. Insåg dock inte exakt hur rik han är. Tydligen har nu hans pappa då och då gett min man och hans syskon delar av hans företag och fastigheter så att den totala summan uppgår till mera än tio miljoner kronor.

Nu vet jag inte vad jag ska göra med denna information. Är inte arg på min man för att han döljt detta för mig eftersom han har då och då under åren antytt att han har en förmögenhet, men jag har inte frågat mera. Rent spontant så känns det som om jag bara vill glömma bort pengarna och fortsätta leva som vi gör. Jag trivs ju bra som det är och vill inte att rikedom ska förändra mig till det sämre som ju ofta sker. Kanske bara låta pengarna växa och sedan ge dem åt våra barn.

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, kanske bara skriva av mig. Jag blev ju kär i den charmiga mannen som bodde under en bro, inte en mångmiljonär. Han är ju samma person ändå, men ändå är allt annorlunda nu. Kan bara hoppas att inga av våra vänner får reda på det här eftersom vi redan förlorat en vän pga avundsjuka när hon fick följa med oss på en södernresa med svärfars familj. Hon pratade aldrig med oss efter den resan och betedde sig konstigt under resan också trots att vi varit vänner i många år.

Jag förstår inte, varför skulle det förändra något? Vad menar du att du "borde" göra med informationen? Det är ju bara att fortsätta leva på som ni gör. 
  • Anonym (bd)

Det låter som din man inte jobbar i perioder. Innebär det att du försörjer honom då? Det låter märkligt att du ska försörja honom om han sitter med en förmögenhet. Låter också märkligt att era föräldrar ska betala semesterresor om han har pengar.

• Anonym (What)
    Anonym (bd) skrev 2017-10-27 10:19:17 följande:

Det låter som din man inte jobbar i perioder. Innebär det att du försörjer honom då? Det låter märkligt att du ska försörja honom om han sitter med en förmögenhet. Låter också märkligt att era föräldrar ska betala semesterresor om han har pengar.

Varför låter det underligt? Kan man leva gott på små medel så varför slösa?
  • Anonym (Wow!)

Oj, vilken skillnad detta skulle kunna göra för er familj! Men alldeles för få människor resonerar att "pengar är inte allt". Är ni nöjda mer er livssituation nu, så behöver ju Inga ändringar göras. Man måste inte köpa saker för att man har pengar :)

Ni kan ju spara pengar och ge till barnen tills de är vuxna. När det finns ekonomi så kan ni hjälpa med stora kostnader, boende- bil-bröllop ex någon kanske vill studera utomlands. Men jag hade inte bekostat allt rakt av, jag tycker att det är viktigt att barn lär sig värdet av pengar.

• fruganlugan

Jag antar att man kan se det som om att jag försörjer honom när han inte jobbar, men jag har inte sett det så. Våra inkomster är våra inkomster och vi har alltid haft allt vi behöver. Har så små utgifter att vi t.o.m. har sparat pengar under tiden han varit arbetslös. Jag nu förstått att semesterresorna som jag trodde att hans pappa betalade egentligen kommer från min mans pengar. Resorna med mina föräldrar har mest bestått av att vi besökt deras stora lägenhet i Spanien och då själva betalt flygbiljetter medan de insisterat på att bjuda oss på restauranger och betala inträde till attraktioner. Min man har alltid velat betala för det själv, men mina föräldrar verkligen insisterar och de har själva troligen också tillgångar av samma storleksordning.

Naturligtvis kan vi bara fortsätta leva som vi gör. Det känns bara som om jag på något sätt borde göra något med denna information. Min man ser det som våra pengar så jag har i princip fria tyglar att göra vad jag vill med dem inom rimliga gränser. Många drömmer ju om en lottovinst, men jag som nu har tillgång till motsvarande summa vet inte alks vad jag ska göra med den.

• Anonym (Vet)
    fruganlugan skrev 2017-10-27 10:41:55 följande:

Jag antar att man kan se det som om att jag försörjer honom när han inte jobbar, men jag har inte sett det så. Våra inkomster är våra inkomster och vi har alltid haft allt vi behöver. Har så små utgifter att vi t.o.m. har sparat pengar under tiden han varit arbetslös. Jag nu förstått att semesterresorna som jag trodde att hans pappa betalade egentligen kommer från min mans pengar. Resorna med mina föräldrar har mest bestått av att vi besökt deras stora lägenhet i Spanien och då själva betalt flygbiljetter medan de insisterat på att bjuda oss på restauranger och betala inträde till attraktioner. Min man har alltid velat betala för det själv, men mina föräldrar verkligen insisterar och de har själva troligen också tillgångar av samma storleksordning.

Naturligtvis kan vi bara fortsätta leva som vi gör. Det känns bara som om jag på något sätt borde göra något med denna information. Min man ser det som våra pengar så jag har i princip fria tyglar att göra vad jag vill med dem inom rimliga gränser. Många drömmer ju om en lottovinst, men jag som nu har tillgång till motsvarande summa vet inte alks vad jag ska göra med den.

Haha, har sagt till min man om vi vinner en förmögenhet tänkter jag start upp ett räddningscenter för djur. Om du inte vet kan ja ta över den och rädda utsätta djur <3
  • DVQ
    Anonym (What) skrev 2017-10-27 10:26:08 följande:

Varför låter det underligt? Kan man leva gott på små medel så varför slösa?

Fast i så fall hade ni kunnat leva gott på små medel från din mans förmögenhet också.

Nu är det ju dina pengar som gått åt till löpande utgifter medan han har sina orörda på hög. I stället hade ni kunnat leva ungefär som ni har gjort de här åren, men åtminstone delat 50/50 på utgifterna så du hade kunnat spara betydligt mer.

Jag är också intresserad av vad som hade hänt om ni hade skilt er under de här åren. Hade han, efter att ha blivit försörjd av dig ett antal år, fortsatt förtiga sin förmögenhet och bara undanhållit dem från en eventuell bodelning?

Jag har full förståelse för att man kan vilja skydda sin förmögenhet från sk golddiggers, men då får man göra det på rätt sätt genom äktenskapsförord o s v, inte genom att ljuga. Jag hade varit rasande om jag var i dina skor. Men å andra sidan, om han mer eller mindte sagt till dig att han har en förmögenhet och du aldrig brytt dig om att undersöka det närmare kanske du får skylla dig själv till viss del också.
  • fruganlugan

Visst hade han antytt att han hade en förmögenhet, men jag antog att det kunde vara frågan om några hundra tusen, inte mera än tio miljoner. Fast visst stämmer det att jag kunde ha gjort något av de pengarna också om jag ville, men det finns liksom lite mer man kan göra med tio miljoner än några hundra tusen.

Inte vet jag om det hade spelat någon roll ifall vi delat lika på utgifterna så att jag kunnat spara mera. Sparade egentligen utan något direkt mål, kanske för barnen i framtiden. Vad som hänt vid skilsmässa har jag ingen aning om, men tror knappast att han kunnat undanhålla sådana summor när jag ändå var medveten om att han hade något, bara inte hur mycket det var.

• Anonym (Gemensamma pengar?)

Det enda jag hade reagerat negativt på hade varit om jag upplevt att jag försörjt honom medan hans pengar varit orörda. Men det gäller väl egentligen bara om ni har äktenskapsförord. Om pengarna är dina också så ser jag det snarare som att din man är väldigt generös. Jag hade personligen aldrig gift mig utan äktenskapsförord om jag haft en stor förmögenhet. Men han kanske har fått den senare, under ert äktenskap? Det finns ingen hake, typ att hans föräldrar skrivit papper på att pengarna inte får delas med dig vid skilsmässa? Isf tycker jag det är fel att han "levt på dig". Men det är inte jag som är gift med honom. Är du fine oavsett så är allt finemang :)

• Anonym (Thequestionis)

Det är väl kul, och bara att gratulera.

Men en fråga som uppstår, du skriver att det rör sig om andelar i företag och fastigheter. Sen skriver du ett uppskattat belopp.

Det finns många som är "mångmiljonärer" när det handlar om företag och fastigheter. Dock så bör man ju förstå (om man inte gör det) att detta är tillgångar som är av karaktär "fasta" och "finansiella".

Bara för att man har en fastighet som betingar ett "värde" innebär ju inte att det rör sig om rena pengar som man har tillgång till på "daglig basis". Likaså ett företag, det kan värderas, det kan säljas (till viss del), det kan ge utdelning (kapitalinkomst), men det behöver inte innebära att man har en massa pengar "på banken".

Den typen av tillgångar måste ju realiseras för att det skall bli pengar i slutänden, och somliga är lättare att realisera än andra...

Skulle jag räkna ihop mina och min hustrus alla "tillgångar" (netto, dvs efter skulder) och dessutom drista mig till att uppskatta eventuellt arv, tja, då skulle vi nog också vara mångmiljonärer. Men jag låter inte det uppta någon större tankeverksamhet eller låter mina tankar flyta iväg.

Om du nu är mer "ekonomiskt" sinnad än din make så är det väl iofs klokt att du sätter dig in i vad det är, vad det gäller, vad det kan innebära. Men jag skulle inte nödvändigtvis ändra mitt liv eller min "livsstil" pga den informationen.

Rör det sig de facto om att din make har ett bankkonto, eller en fonddepå, eller en mix därav, där det står "10mSEK" så är det en annan sak.

Svar på tråden Fick nyss reda på att min man är mångmiljonär