• Anonym (...)

Får hyresvärden vräka oss på grund av vattenskada?

Det kan vara grund för vräkning, men det är de som måste bevisa att ni varit oaktsamma, vilket är jättesvårt. Bestrid! Skriv inte under något, medge inte på något sätt att ni haft möjlighet att se skadan innan ni gjorde.

Dokumentera skicket på balkongdörren så att ni med fog kan hävda att det inte visuellt syns att där glipar.

• Anonym (...)
    Anonym (eh..) skrev 2017-10-27 19:13:03 följande:

ni har alltså inte märkt det förrän nu? Om ni städar så sällan så undrar man ju hur övriga lägenheten ser ut för nog borde man märka att det läcker in vatten tidigare än så men det är först nu när det är en stor fuktskada som ni 'märkte' den?

tror du inte ger all information och att hyresvärdens version låter helt annorlunda än er version

Är ju rätt stor skillnad på om det läcker ut på golvet och bildar pölar eller läcker ner längs en vägg eller list och blöter golvet underifrån. Jag flyttar oerhört sällan möbler när jag dammsuger/våttorkar. En fuktfläck under en fåtölj hade nog gått obemärkt förbi i minst 4 mån om inget tydde på att något läckte. Vissa golv syns fukt tydligt på, andra inte dessutom.

Jag upptäckte fukt i yttervägg och golv när jag flyttade hit, för att jag skulle borra hål för en hylla, en vecka tidigare hade snickare och målare bytt lister samt målat om utan att upptäcka skadorna som enligt besiktningsmannen var minst 6 månader gamla. Inga synliga tecken alls, bara blött betongdamm. När man lyfte golvet var hela underlaget genomsurt över 10 kvm.
Svar på tråden Får hyresvärden vräka oss på grund av vattenskada?