• falukorv

    Mat som är bra för kroppen?

    Just nu lever jag typ på chips, choklad, bröd, svinstark mat, läsk och vin men när jag tömt frysen och sådär lite så hade jag tänkt testa att leva riktigt nyttigt och hälsosamt ett tag bara för att se om jag kommer märka någon skillnad. Jag behöver inte gå ner i vikt, men det sägs ju att man ska bli piggare och friskare och sådär om man äter rätt... Mitt tarmsystem skulle förmodligen bli överlyckligt bara på några dagar...

    Men jag tänker väl mest vilka saker ska man direkt undvika? Förutom det uppenbara med sötsaker och snacks. Alltså vad ÄR egentligen "bra mat"? Går det ens att svara på? När det gäller dieter har jag läst hur mkt olika saker som helst, men jag behöver som sagt inte banta så jag vet inte om dessa saker direkt spelar någon roll?

    Jag har börjat med att byta ut brödet från ljust bröd till ett mörkt fiberrikt bröd och det mår iaf magen bättre av, men mycket mer kunskap om det där med god kosthållning har jag väl egentligen inte...

  • Svar på tråden Mat som är bra för kroppen?
  • cosinus

    Med tanke på din nuvarande kost är allt en förbättring.

    Försök undvika helfabrikat och hålla nere halvfabrikaten, sen kan du äta nästan vad du vill skulle jag säga.

    Rotfrukter, grönsaker, kött, ägg, fisk, fågel. Det mesta glädjen nog din kropp :)

  • Annelie 76

    Kött, fågel, fisk, skaldjur, ägg, smör, grönsaker (gärna med lite kolhydrater), feta mjölkprodukter, nötter, frön och bär är nyttig mat.

    Bröd, särskilt mörkt bröd är inte så nyttigt. Inte heller fullkornspasta.

  • Carabellis kusp

    Min mat idag om det på något sätt kan inspirera:

    Frukost: en matsked surkål, en halv avokado, ett ägg

    Mellanmål: en bit brieost och en halv paprika

    Lunch: linsgryta med färsk koriander och babyspenat

    Mellanmål: en grön banan

    Middag: en vegetarisk paj på sojabönor, grillad paprika, kikärtor och äggstanning med ruccolasallad och ett fröknäcke.

    Min tanke är att äta mycket prebiotika och probiotika samt att undvika charkprodukter.

  • Tow2Mater

    Ett glas vin och lite choklad är nyttigt for själen.

    At allt men med måtta. Det är bra for magen också med varierad kost.

  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2017-10-27 20:47:24 följande:

    Ett glas vin och lite choklad är nyttigt for själen.


    för kroppen också......
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Ewald01
    Annelie 76 skrev 2017-10-27 20:15:28 följande:

    Kött, fågel, fisk, skaldjur, ägg, smör, grönsaker (gärna med lite kolhydrater), feta mjölkprodukter, nötter, frön och bär är nyttig mat.

    Bröd, särskilt mörkt bröd är inte så nyttigt. Inte heller fullkornspasta.


    Du glömde frukt och bär. Ägg kan vara nyttiga (i en viss omfattning)

    Granatäpple är nyttig, apelsiner och mandariner är också nyttiga.

    Smör däremot är inte särskillt nyttigt! Bättre med yoghurt. Ost funkar också ...
  • Annelie 76
    Ewald01 skrev 2017-10-28 22:04:45 följande:
    Du glömde frukt och bär. Ägg kan vara nyttiga (i en viss omfattning)

    Granatäpple är nyttig, apelsiner och mandariner är också nyttiga.

    Smör däremot är inte särskillt nyttigt! Bättre med yoghurt. Ost funkar också ...
    Bär skrev jag. Frukt är mest dyrt socker så det kan man hoppa över. Bättre att lägga pengarna på bra grönsaker.

    Ägg är bland det nyttigaste man kan äta. Äggula innehåller allt vi behöver förutom C-vitamin. Bara lever är nyttigare.

    Smör är det inget fel på, mycket mättat fett som kroppen gillar. Yoghurt och ost är också bra så länge det är bra med fett och utan socker.
Svar på tråden Mat som är bra för kroppen?