• Anonym (Fruktansvärt)

Gå på begravning fast man inte är välkommen

En av mina bästa vänner har tagit livet av sig.

Hans fru tror att han och jag har haft ett hemligt förhållande, vilket vi inte har???? Hon tål knappt att se mig, hon är vansinnig och vill inte ha med mig att göra.

Fruktansvärt jobbigt alltihop..

Pendlar om jag ska gå på begravningen, tror jag kommer ångra mig om jag inte går.

Vad skulle ni gjort?

Ska jag smyga in och sätta mig längst bak?

Min sambo vill ju gå, men inte själv????

• Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen
  • Anonym (konformad)
    Fiona M skrev 2017-11-01 12:20:24 följande:
    Nej, inte nödvändigtvis. Men blir det sånt handgemäng för att TS vägrar gå ut skulle de isf gripa TS med.
    Vad exakt skulle de gripa TS för menar du? Att hon suttit kvar och inte följt med frivilligt när någon försöker föra ut henne? Eller försökt värja sig själv när någon griper tag i henne?

• Fiona M
    Anonym (konformad) skrev 2017-11-01 12:54:19 följande:

Vad exakt skulle de gripa TS för menar du? Att hon suttit kvar och inte följt med frivilligt när någon försöker föra ut henne? Eller försökt värja sig själv när någon griper tag i henne?

Provokation att inte genast lämna kyrkan när änkan ber henne, samt tydligen fysiskt motsatt sig så hon fått släpas ut.
  • Anonym (Moa)

Om begravningen hålls i kyrkan har alla rätt att gå dit. Man kan inte upprätta en lista över vilka som är välkomna och vilka som inte är det till en ceremoni som hålls i svenska kyrkans regi och lokaler. Ts har lika stor rätt att vara där som hans fru.

Änkan är troligtvis i en chockas nu. När någon nära dött blir man knäpp och säger och gör konstiga saker. Hennes man tog livet av sej. Hon mår säkert jättedåligt över att hon inte kunde förhindra det som hände och anklagar sej själv. Det naturliga är att försöka hitta en orsak. Ni var bästa vänner, men nu har hon skruvat till det och fått det till att ni haft ett förhållande. Den slutsatsen gör att hon både kan få vara arg på honom (och dej) och hitta en förklaring till varför han gjorde det. Det är lättare att vara arg än förtvivlat ledsen. Eftersom hon fått för sej det nu så är det mest troliga att hon inte är riktigt vid sinna sinnes fulla bruk just nu. Försök ha överseende med henne, men acceptera det absolut inte. Du bör konfrontera henne och säga att du är arg och förbannad över det hon anklagar dej för och ifrågasätta att hon smutskastar dej. Du bör också låta henne få veta att det hon gör mot dej gör att du inte vet om du vågar gå på din väns begravning och om du inte får närvara kommer det såra dej oerhört.

• Anonym (konformad)
    Fiona M skrev 2017-11-01 13:25:53 följande:
    Provokation att inte genast lämna kyrkan när änkan ber henne, samt tydligen fysiskt motsatt sig så hon fått släpas ut.
    Inget av det du beskriver är något brott. I så fall skulle ju TS kunna göra samma sak ostraffad med valfri begravningsbesökare.
  • Anonym (konformad)
    Anonym (Moa) skrev 2017-11-01 13:27:45 följande:

Om begravningen hålls i kyrkan har alla rätt att gå dit. Man kan inte upprätta en lista över vilka som är välkomna och vilka som inte är det till en ceremoni som hålls i svenska kyrkans regi och lokaler. Ts har lika stor rätt att vara där som hans fru. 

Det man kan göra för att hindra oönskade att komma på en begravning i kyrkan är väl att bara tala om för önskade när och i vilken kyrka begravningen äger rum.
  • Afterlife
    Anonym (Moa) skrev 2017-11-01 13:27:45 följande:

Du bör konfrontera henne och säga att du är arg och förbannad över det hon anklagar dej för och ifrågasätta att hon smutskastar dej. Du bör också låta henne få veta att det hon gör mot dej gör att du inte vet om du vågar gå på din väns begravning och om du inte får närvara kommer det såra dej oerhört.

Jag tycker att det här är ett uselt råd. Så bemöter man inte människa i sorgens chockfas.
  • Physalis
    Anonym (konformad) skrev 2017-11-01 12:03:52 följande:

Lagen ser ut som den gör och det är polisernas uppgift att gripa en misstänkt gärningsman. Eller känner du till någon lagparagraf som gör undantag när det handlar om en sörjande änka på en begravning?

Du har aldrig varit i kontakt med polsärenden annat än på tv va?

Polisen skulle ta väldigt stor hänsyn till situationen.

Deras jobb hade varit att hitta den enklaste lösningen vilket skulle vara att be ts gå därifrån. Antagligen skulle de se ts som en bråkstake som dyker upp någonstans där hon inte är välkommen.

Såvida inte änkan håller på och fortsätter misshandla ts när polisen kommer så blir ingen gripen på plats.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (konformad)
    Physalis skrev 2017-11-01 13:44:38 följande:
    Du har aldrig varit i kontakt med polsärenden annat än på tv va?

Polisen skulle ta väldigt stor hänsyn till situationen.

Deras jobb hade varit att hitta den enklaste lösningen vilket skulle vara att be ts gå därifrån. Antagligen skulle de se ts som en bråkstake som dyker upp någonstans där hon inte är välkommen.

Såvida inte änkan håller på och fortsätter misshandla ts när polisen kommer så blir ingen gripen på plats.
    Men nu pratar vi om när ett brott redan har begåtts, inte att det förekommer misshandel när polisen ser. Det beskrevs i ett inlägg att en begravningsbesökare skulle handgripligen släpa ut en annan. I en offentlig kyrka. Har ett brott begåtts så är polisens jobb att gripa den misstänkte. Det är möjligt att de är snälla och väntar tills begravningen är över, det vet inte jag, men de kan inte bara skita i och göra sitt jobb och gripa en misstänkt gärningsman. Då begår de tjänstefel.

Sen kan det ju vara som så att alla på plats ljuger och säger, nej det har inte hänt att någon har handgripligen blivit utsläpad härifrån. Då kanhända att de inte griper någon just där och då.
  • Houdini
    Anonym (konformad) skrev 2017-11-01 13:51:16 följande:

Men nu pratar vi om när ett brott redan har begåtts, inte att det förekommer misshandel när polisen ser. Det beskrevs i ett inlägg att en begravningsbesökare skulle handgripligen släpa ut en annan. I en offentlig kyrka. Har ett brott begåtts så är polisens jobb att gripa den misstänkte. Det är möjligt att de är snälla och väntar tills begravningen är över, det vet inte jag, men de kan inte bara skita i och göra sitt jobb och gripa en misstänkt gärningsman. Då begår de tjänstefel.

Sen kan det ju vara som så att alla på plats ljuger och säger, nej det har inte hänt att någon har handgripligen blivit utsläpad härifrån. Då kanhända att de inte griper någon just där och då.

Ge dig nu. Du har så fel. Har du någon gång sett det svanska 112 på liv och död? Om inte titta på det och lär dig lite om hur den svenska polisen arbetar.

De plickar inte in någon för att den drar ut någon ur en kyrka. Det är ett så milt brott.

Sen skulle det som sagt aldrig gå så långt då präst och/eller begravningsbyråfolket skulle gripa in.

Så detta är en sån off topic diskussion så det finns inte.
  • Anonym (konformad)
    Houdini skrev 2017-11-01 15:11:17 följande:
    Ge dig nu. Du har så fel. Har du någon gång sett det svanska 112 på liv och död? Om inte titta på det och lär dig lite om hur den svenska polisen arbetar.

De plickar inte in någon för att den drar ut någon ur en kyrka. Det är ett så milt brott.

Sen skulle det som sagt aldrig gå så långt då präst och/eller begravningsbyråfolket skulle gripa in.

Så detta är en sån off topic diskussion så det finns inte.
    Jag har sett det och nog plockar de med sig en gärningsman särskilt om det är risk för att han tar till handgripligheter ännu en gång efter att de har lämnat platsen.

Och nej, polisen kan inte göra någonting om TS inte lyssnar och lämnar platsen, så länge hon inte själv har angripit någon. Kyrkan är en offentlig plats och en person som fredligt sätter sig i en av kyrkbänkarna har ingen skyldighet att lämna även om någon av de andra tycker att hon borde det. Nu pratar jag om ifall det skulle ställas på sin spets. Men troligtvis skulle de flesta gå därifrån för att undvika bråk och en obehaglig situation.
Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen