• Anonym (Lily)

Vad händer om man struntar i uppsägningstiden?

Just sagt upp mig från mitt första jobb! Jag har jobbat där tre veckor och sa att jag inte kommer tillbaka på måndag.

Fick ett argt mail om att det är tre månaders uppsägningstid och att han vill se mig på sitt kontor på måndag morgon.

Vad händer om jag skiter i det?

• Svar på tråden Vad händer om man struntar i uppsägningstiden?
  • Långbenopluto

Du blir svartlistad på många ställen för det sprider sig lätt på många ställen att du är en dålig medarbetare och du kommer få svårt att få nytt jobb.

• Anonym (Lily)
    Tofflans skrev 2017-10-28 11:00:05 följande:

Du blir svartlistad på många ställen för det sprider sig lätt på många ställen att du är en dålig medarbetare och du kommer få svårt att få nytt jobb.

Jag är inte en dålig medarbetare, chefen är skit.
  • Anonym (123)

Du kan bli svartlistad och bli ersättningsskyldig

• Gaskarl

AG kan hålla inne din semesterers. Men du har ju inte fått ihop ngn sån.. Låter konstigt med 3 månader uppsägningstid, det brukar AG ha, anställda har oftast 1 mån.. Du lär inte få några bra referenser, me å andra sidan så behöver du ju inte berätta för någon att du haft det jobbet.. Skit i att gå dit.

• Anonym (Lily)
    Anonym (123) skrev 2017-10-28 11:02:28 följande:

Du kan bli svartlistad och bli ersättningsskyldig

Ersättningsskyldig? För vad?
  • Anonym (Bullshit)
    Anonym (Lily) skrev 2017-10-28 11:01:09 följande:

Jag är inte en dålig medarbetare, chefen är skit.

Fullt möjligt men har man ett kontrakt så följer man det.

Om arbetsgivaren vill jävlas ordentligt så kan de med stöd av LAS kräva ersättning och hålla inne din lön. Du kan bli skyldig att ersätta dem för omkostnader som uppstått på grund av ditt agerande samt eventuellt skadestånd.

Med det sagt så gäller vid egen uppsägning en månads uppsägningstid, även om annat avtalats så gäller LAS.

Så tre månader är bara bullshit.
  • Anonym (Lily)
    Anonym (Bullshit) skrev 2017-10-28 11:10:46 följande:

Fullt möjligt men har man ett kontrakt så följer man det.

Om arbetsgivaren vill jävlas ordentligt så kan de med stöd av LAS kräva ersättning och hålla inne din lön. Du kan bli skyldig att ersätta dem för omkostnader som uppstått på grund av ditt agerande samt eventuellt skadestånd.

Med det sagt så gäller vid egen uppsägning en månads uppsägningstid, även om annat avtalats så gäller LAS.

Så tre månader är bara bullshit.

Skulle inte förvåna mig det minsta om den skiten skulle göra allt för att förstöra för mig oavsett.
  • Anonym (abc)

Att inte dyka upp på jobbet utan giltig anledning kallas arbetsvägran och det är en riktigt dålig idé! Du kan bli personligen skadeståndsskyldig för all ekonomisk skada som företaget drabbades av på grund av att du var borta. På tre månader kan det bli mycket stora summor, så gör inte det!!

Det finns enkelt förklarat här:
    lawline.se/answers/arbetsvagran-under

• Anonym (Lily)
    Anonym (abc) skrev 2017-10-28 11:27:18 följande:

Att inte dyka upp på jobbet utan giltig anledning kallas arbetsvägran och det är en riktigt dålig idé! Du kan bli personligen skadeståndsskyldig för all ekonomisk skada som företaget drabbades av på grund av att du var borta. På tre månader kan det bli mycket stora summor, så gör inte det!!

Det finns enkelt förklarat här:

lawline.se/answers/arbetsvagran-under

Alltså jag går inte tillbaka dit, försöker han stämma mig så anmäler jag skiten han utsatt mig för.
  • Anonym (Bullshit)
    Anonym (Lily) skrev 2017-10-28 11:30:11 följande:

Alltså jag går inte tillbaka dit, försöker han stämma mig så anmäler jag skiten han utsatt mig för.

Varför inte anmäla skiten han utsatt dig för om det är brottsligt?
  • Mammalundgren
    Anonym (Lily) skrev 2017-10-28 11:30:11 följande:

Då kommer din anmälan bara ses som en hämdanmälan.
  • Kjell2
    Anonym (Lily) skrev 2017-10-28 10:58:37 följande:

Just sagt upp mig från mitt första jobb! Jag har jobbat där tre veckor och sa att jag inte kommer tillbaka på måndag.

Fick ett argt mail om att det är tre månaders uppsägningstid och att han vill se mig på sitt kontor på måndag morgon.

Vad händer om jag skiter i det?

Du kan bli ersättningsskyldig för uppkomna extrakostnader, tex hyra av vikarie, övertid för kollegor, förlorade intäkter.
  • Anonym (?)

Vad utsatte han dig för?

Oegentligheter på arbetsplatsen tar du upp med ditt fackförbund eller det lokala skyddsombudet.

• M1rella

Har du enbart jobbat tre veckor så har du knappast tremånaders uppsägningstid. Snarare två veckor eller max en månad. Skiter du i att dyka upp kan du bli skateståndsskylldig för de merkostnader det innebär för arbetsgivaren. Är du fackligt ansluten så ta kontakt med facket och be att få ha med en representant på måndag.

Svar på tråden Vad händer om man struntar i uppsägningstiden?