• Anonym tipsar­e
    Äldre 28 Oct 20:40
    9299 visningar
    22 svar
    22
    9299

    Vilken bil ska vi köpa?

    Jag och sambon kan absolut ingenting om bilar! Sambon har inte körkort och jag tog mitt för någon månad sedan och har inte kört sedan uppkörningen... Nu är i alla fall planen att vi ska köpa en bil, men jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja.

    Här kommer lite bakgrundsfakta:

    - Vi är en familj på 2 vuxna och 1 barn, inga djur

    - Vi kommer bara använda bilen någon gång på helgen samt på semestrar

    - Bilen måste vara automat och med sensorer (helst både fram och bak)

    - "Billig" i drift

    - Helst under 200.000 i inköp (vi kan tänka oss begagnad också)

    - Behöver inte finnas massa extra coola funktioner, utan vi vill hellre hitta en prisvärd och säker bil som passar oss som vi kan köpa så snart som möjligt. Nästa bil får bli något bättre

    Vilka modeller skulle ni vilja tipsa om?

  • Svar på tråden Vilken bil ska vi köpa?
  • Äldre 28 Oct 20:43
    #1

    Ni har inte funderat på bilpool istället när ni ska använda den så lite?

  • Caramb­olan
    Äldre 28 Oct 20:52
    #2

    Jag skulle också satsa på bilpool om det finns när ni bor. Skoda Fabia tycker jag annars är väldigt prisvärd som liten och lättkörd familjebil. Vi har en sådan kombi och det täcker alla våra behov, vilket innebär helgkörningar ut till landstället och en och annan ikeatur. Sen lånar vi större bil från bilpoolen de få gånger vi har behov av något större.

  • Äldre 28 Oct 20:58
    #3
    -1

    Skulle aldrig köpa en så dyr bil om den används så lite. Vi åker bil varje dag iaf vardag, och har en passat och en Audi a3. Med tanke på den eventuellt nya dieselskatten skulle jag inte köpa en diesel med höga utsläpp. Kör ni lite kan ni hellre köpa en bensin.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 28 Oct 21:00
    #4

    Det finns ju massor att välja på. Vilken typ av bil vill ni ha? Kombi, crossover, storlek...? Har ni många bilhandlare i närheten så sätt av några dagar och åk och kläm och känn och testkör. Kolla in Teknikens Värld och läs deras stora jämförande tester av olika biltyper. Familjebilar i er prisklass brukar vara det som kallas Golfklassen i sådana tester, Man får köpa loss artiklarna för att läsa dem om man inte är prenumerant men det är det värt.

  • Äldre 28 Oct 21:02
    #5
    Studentpappa skrev 2017-10-28 20:58:01 följande:

    Skulle aldrig köpa en så dyr bil om den används så lite. Vi åker bil varje dag iaf vardag, och har en passat och en Audi a3. Med tanke på den eventuellt nya dieselskatten skulle jag inte köpa en diesel med höga utsläpp. Kör ni lite kan ni hellre köpa en bensin.


    Jag skulle också satsa på bensin. Jag tror andrahandsvärdet på en diesel kan rasa, dels pga av skatten, dels för att det pratas om att förbjuda diesel i vissa delar av Stockholm.
  • Anonym (bil älskar­e)
    Äldre 29 Oct 00:09
    #6

    Bmw Mersa Audi lr Volvo! ALTTSÅ KÖP INGET ANNAT!

  • bastar­dized
    Äldre 29 Oct 00:12
    #7

    Mercedes 220 diesel tycker jag, ett bekvämt lok som bara går och går.


    Låg-premiummärken blir lätt till sveda i plånboken när de fått lite mil under hjulen.

  • Anonym tipsar­e Trådstartaren
    Äldre 29 Oct 06:06
    #8

    Tack för era svar!

    Vi tycker det blir för meckigt med bilpool/hyra med tanke på att vi då måste flytta med bilbarnstolen varje gång. Vi vågar inte använda någon annans bilbarnstol då vi inte kan vara säkra på att den är okrockad. Sedan är jag osäker på om jag ens får gå med i en bilpool eller hyra en bil eftersom jag bara haft körkort en månad?

    Men det är väl jättemånga (särskilt i Stockholm) som har egen bil trots att de inte använder den på vardagar?

  • Äldre 29 Oct 06:22
    #9
    Anonym tipsare skrev 2017-10-29 06:06:55 följande:

    Tack för era svar!

    Vi tycker det blir för meckigt med bilpool/hyra med tanke på att vi då måste flytta med bilbarnstolen varje gång. Vi vågar inte använda någon annans bilbarnstol då vi inte kan vara säkra på att den är okrockad. Sedan är jag osäker på om jag ens får gå med i en bilpool eller hyra en bil eftersom jag bara haft körkort en månad?

    Men det är väl jättemånga (särskilt i Stockholm) som har egen bil trots att de inte använder den på vardagar?


    Jo men man behöver väl inte göra som alla andra? Är ni miljonärer så köp en dyr bil som bara står stilla. Är ni ekonomiska köp en billigare som duger gott.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym tipsar­e Trådstartaren
    Äldre 29 Oct 07:05
    #10
    Studentpappa skrev 2017-10-29 06:22:41 följande:

    Jo men man behöver väl inte göra som alla andra? Är ni miljonärer så köp en dyr bil som bara står stilla. Är ni ekonomiska köp en billigare som duger gott.


    Ja, vi tänker oss en billigare! Är inte särskilt kräsen, men vill ha en egen bil. Vi har hyfsat gott med pengar, men vill inte lägga allt på en dyr bil med omkostnader. Begagnat skulle duga gott för oss. Men det känns enklast att först bestämma sig för vilken bil och sedan börja leta..
Svar på tråden Vilken bil ska vi köpa?