• stenbock85

Vad gäller vid byte av arbetsplats inom samma kommun?

Nån som vet vad som gäller vid byte av arbetsplats inom samma kommun?

Jobbar idag inom hemtjänsten men har sökt jobb på särskilt boende.

När bör jag tala om för chefen att jag sökt nytt? På en gång? Innan/efter intervju?

För att göra det lite knepigare så har vi ingen fast chef för tillfället, har inte haft på ca ett år utan olika tillfälliga chefer och nu har vi en konsult som närmast chef.

Men tillbaka till första frågan, används uppsägningstid när man byter inom kommunen? Vart kan jag hitta information om det?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Vad gäller vid byte av arbetsplats inom samma kommun?
  • modsey
    stenbock85 skrev 2017-10-29 11:46:51 följande:

När bör jag tala om för chefen att jag sökt nytt? På en gång? Innan/efter intervju?

För att göra det lite knepigare så har vi ingen fast chef för tillfället, har inte haft på ca ett år utan olika tillfälliga chefer och nu har vi en konsult som närmast chef.

Men tillbaka till första frågan, används uppsägningstid när man byter inom kommunen? Vart kan jag hitta information om det?

Tacksam för hjälp!

När du fått o tackat ja till jobbet. Innan det bara om du vill berätta men du behöver inte.

Uppsägningstid är samma som byte utanför kommun. Oftast 3 månader.
  • Anonym (Ellen)
    modsey skrev 2017-10-29 11:55:54 följande:

När du fått o tackat ja till jobbet. Innan det bara om du vill berätta men du behöver inte.

Uppsägningstid är samma som byte utanför kommun. Oftast 3 månader.

Sen kan det ju tyvärr vara så att någon obetänksam HR-person råkar nämna i förbifarten att en ansökan inkommit. Eller att flera chefer kan ha tillgång till samma rekryteringsprocesser om man har ett särskilt verktyg där man tar emot ansökningar. Men utöver det söker du jobb precis som hos vilken annan arbetsgivare som helst.

Förutom att du får tillgodoräkna dig LAS-tid även på din tidigare tjänst eftersom kommunen ändå räknas som EN arbetsgivare.
  • Anonym (.)

Mån kan ju behöva berätta om man behöver chefen som referens.

• Kjell2
    stenbock85 skrev 2017-10-29 11:46:51 följande:

Tacksam för hjälp!

Då din ansökan är offfentlig kan vem som helst se den. När du berättar är upp till dig. Kan vara bästa att vänta till en bit in i processen i alla fall. Vad har du att vinna på att berätta i förtid?

När jobbyte sker inom samma bolag/enhet/komun är det inte ovanligt att det görs en överrenskommelse om när bytet ska ske, kanske med viss överlappning för att det ska funka smidigt. Ibland blir det dock uppsägningtiden rakt av.

• Anonym (Ellen)
    Kjell2 skrev 2017-10-29 12:59:52 följande:

När jobbyte sker inom samma bolag/enhet/komun är det inte ovanligt att det görs en överrenskommelse om när bytet ska ske, kanske med viss överlappning för att det ska funka smidigt. Ibland blir det dock uppsägningtiden rakt av.

Min erfarenhet också! Finns ingen anledning att kräva tre månader om det går att lösa på kortare varsel.
Svar på tråden Vad gäller vid byte av arbetsplats inom samma kommun?