• Anonym (M)

Medicin mot panikångest

Finns det människor som genom medicinering helt slipper ifrån sina panikångestattacker? 

I så fall, vill ni berätta vilken medicin ni äter och i vilken dos?

Jag har provat så många mediciner men ingen har hittills kunnat ta bort min panikångest. Och då undrar man ju lite varför man ens fortsätter äta den...

• Svar på tråden Medicin mot panikångest
  • Anonym (Tips1)

Mitt tips är betablockerare som har 24h effekt och tas varje dag. Tex bisoprorol i dos efter din vikt/läkares anvisning. Hindrar hjärtat från att rusa och paniken blir inte så kraftig eller uteblir.

• Anonym (M)
    Anonym (Tips1) skrev 2017-10-31 00:25:20 följande:

Mitt tips är betablockerare som har 24h effekt och tas varje dag. Tex bisoprorol i dos efter din vikt/läkares anvisning. Hindrar hjärtat från att rusa och paniken blir inte så kraftig eller uteblir.

Va? Det låter ju som en dröm!

Det skall jag kolla upp. Tack!
  • gooze1

Betablockeraren Seloken soc. Träning är bra också. Men allra bäst - ta bort skiten i ditt liv som ger dig ångest.

• Anonym (Lyrica)

Lyrica tar bort min ångest helt, jag har GAD och panikångest. Jag tar 75mg två gånger om dagen. Hoppas du hittar något som fungerar för dig snart!

• Anonym (M)
    gooze1 skrev 2017-10-31 01:14:25 följande:

Betablockeraren Seloken soc. Träning är bra också. Men allra bäst - ta bort skiten i ditt liv som ger dig ångest.

Tack för tips!

"Skiten" är tyvärr omöjlig att bara ta bort, då det handlar om trauma från barndomen som gjort mig trasig som människa.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lyrica) skrev 2017-10-31 02:00:15 följande:

Lyrica tar bort min ångest helt, jag har GAD och panikångest. Jag tar 75mg två gånger om dagen. Hoppas du hittar något som fungerar för dig snart!

Menar du det? Vad glad jag blir för din skull!

Och det ger mig hopp om att även jag skall kunna bli av med min panikångest. Tack snälla för ditt svar!

En undran bara, får du några biverkningar av medicinen?
  • Anonym (Lyrica)
    Anonym (M) skrev 2017-11-01 01:12:08 följande:

Menar du det? Vad glad jag blir för din skull!

Och det ger mig hopp om att även jag skall kunna bli av med min panikångest. Tack snälla för ditt svar!

En undran bara, får du några biverkningar av medicinen?

Inte nu, men i början kände jag mig förvirrad, det låter jättekonstigt men det är tydligen en vanlig biverkning. Så blev jag torr i munnen. Båda sakerna försvann efter ca 2 veckor.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lyrica) skrev 2017-11-01 11:34:48 följande:
    Inte nu, men i början kände jag mig förvirrad, det låter jättekonstigt men det är tydligen en vanlig biverkning. Så blev jag torr i munnen. Båda sakerna försvann efter ca 2 veckor.
    Förvirrad och torr i munnen låter ändå som något man kan stå ut med ett par veckor... 

Tack för svaret!
  • Inesch

Går på lamotrigin 200mg/dag (100 2ggr/dag) och seroquel depot 200mg på kvällen. Båda som stämningsstabiliserande för borderline. Lamotriginen tog bort humörtopparna för mig men tappade verkning eller något efter ett tag och hade flera svåra panikattacker i veckan, ibland flera om dagen under lite över en månads tid.

Blev inlagd och blev satt på seroquel 200mg/dag och känner att det verkligen hjälpt väldigt mycket med ångesten. Har vanlig, "snabbverkande" quetiapin som vid behovs dock vilket inte funkar alls.

Blivit insatt på voxra nu med vilket gör att jag kan fungera bättre. Typ hålla rutiner och komma upp om mornarna, känna mer glädje etc. Det har tyvärr även ökat ångesten men känner att det är rätt värt det.

Har du testat venlafaxin? Det är ju framtaget för ångest bland annat.

• Anonym (M)
    Inesch skrev 2017-11-02 01:14:45 följande:

Går på lamotrigin 200mg/dag (100 2ggr/dag) och seroquel depot 200mg på kvällen. Båda som stämningsstabiliserande för borderline. Lamotriginen tog bort humörtopparna för mig men tappade verkning eller något efter ett tag och hade flera svåra panikattacker i veckan, ibland flera om dagen under lite över en månads tid.

Blev inlagd och blev satt på seroquel 200mg/dag och känner att det verkligen hjälpt väldigt mycket med ångesten. Har vanlig, "snabbverkande" quetiapin som vid behovs dock vilket inte funkar alls.

Blivit insatt på voxra nu med vilket gör att jag kan fungera bättre. Typ hålla rutiner och komma upp om mornarna, känna mer glädje etc. Det har tyvärr även ökat ångesten men känner att det är rätt värt det.

Har du testat venlafaxin? Det är ju framtaget för ångest bland annat.

Tack för ditt svar!

Jag äter faktiskt Venlafaxin nu, 75 g på morgonen. Jag upplever dock att jag inte mår helt bra på den medicinen, jag har väldigt mycket hjärtklappning och "allmän ångestkänsla", jag mår hela tiden lite illa (har gått ner tio kilo sedan jag började med medicinen i somras) och jag är inte glad. Känner mig tvärtom kraftigt deprimerad. Inget känns meningsfullt eller ger mig glädje.
  • Inesch
    Anonym (M) skrev 2017-11-03 00:18:59 följande:

Tack för ditt svar!

Jag äter faktiskt Venlafaxin nu, 75 g på morgonen. Jag upplever dock att jag inte mår helt bra på den medicinen, jag har väldigt mycket hjärtklappning och "allmän ångestkänsla", jag mår hela tiden lite illa (har gått ner tio kilo sedan jag började med medicinen i somras) och jag är inte glad. Känner mig tvärtom kraftigt deprimerad. Inget känns meningsfullt eller ger mig glädje.

Fyfan, nej det låter ju inte som en hit... Har du snackat något mer med läkare sen du skrev? Är så sjukt att man i princip måste göra all den här efterforskningen på egen hand.
  • Anonym (M)
    Inesch skrev 2017-11-12 22:27:56 följande:
    Fyfan, nej det låter ju inte som en hit... Har du snackat något mer med läkare sen du skrev? Är så sjukt att man i princip måste göra all den här efterforskningen på egen hand.
    Nej, det är verkligen allt annat än en hit, det här. Jag skall träffa min läkare på torsdag och då skall jag be att få byta sort, för det här går inte längre. Jag har ätit antidepressiva i ca 20 år, och tidigare bara SSRI. Men jag ville testa SNRI för att se om det kunde passa mig bättre, därför fick jag Venlafaxin. Jag skall fråga läkaren om betablockerare, vad det är för något, annars antar jag att jag går tillbaka till nåt SSRI igen. Problemet är ju att läkarna inte verkar veta ett skvatt om de olika sorterna utan bara slänger ur sig några olika namn och överlåter åt mig att välja ett bara. Jag blir galen rent ut sagt! Att det skall vara så fruktansvärt svårt att få rätt medicin, det är bedrövligt.
Svar på tråden Medicin mot panikångest