• mfgr

Ni med missfall, MA, hjälp :( utredning

Hej och tack för att du tänkt läsa!

Jag har nu fått missfall 3ggr.

Första skötte sig själv

Andra MA - kom ut med hjälp av tabletter

Tredje som pågår nu (MA). Inte velat komma ut än (5-6 veckor nu som det vart dött).. får tabletter på fredag men hoppas att det kommer av sig självt.

I de två senaste så har jag gjort ultraljud i V6. Hjärtat har då slagit. Har sen gjort ultraljud i V 10 och då första gången MA att fostret legat kvar typ men dött. Och sista gången bara tomt. Båda missfallen har också skett i V 6 när ultraljuden tagits. Undrar om de ändå kan ha med ultraljuden att göra? Var nu sista gången sjukt stressad och panikångest, vet ingen om det påverkades och det spelar ingen roll nu, vill inte klandra mig för det ändå.

Kommer lite lite (knappt nämnvärt) med blod (mer brunt) och gjort i tre dagar men inte kommit till skott, hur länge tog det för er när första blodet kom?

3 missfall och nu utredning på g, vilket känns skönt. Fram med alla korten på bordet och se om jag behöver någon hjälp på något sätt. Vad har ni för erfarenheter? Göra utredningen på en dag med tester?

Tack snälla ni!

• Svar på tråden Ni med missfall, MA, hjälp :( utredning
  • Ankissen

Beklagar sorgen. Det är otroligt jobbigt och ångestskapande att behöva gå igenom upprepade mf/ma.

För det första:släpp minsta tanke på att ma/mf har med dig, din livsstil eller din ångest att göra. Embryot får sin näring från gulesäcken i början och den sitter inte ihop med dig. Moderkakan bildas först i v. 9 och innan dess verkar ju dina mf ha ägt rum. Genetiska fel i embryot är supervanligt, 60% av alla graviditeter enligt min gynläkare.

Jag har haft fyra missfall/ma och har tre barn så statistiken stämmer rätt bra på mig. Kram på dig!

• mfgr
    Ankissen skrev 2017-10-31 11:25:36 följande:

Beklagar sorgen. Det är otroligt jobbigt och ångestskapande att behöva gå igenom upprepade mf/ma.

För det första:släpp minsta tanke på att ma/mf har med dig, din livsstil eller din ångest att göra. Embryot får sin näring från gulesäcken i början och den sitter inte ihop med dig. Moderkakan bildas först i v. 9 och innan dess verkar ju dina mf ha ägt rum. Genetiska fel i embryot är supervanligt, 60% av alla graviditeter enligt min gynläkare.

Jag har haft fyra missfall/ma och har tre barn så statistiken stämmer rätt bra på mig. Kram på dig!

Tack o tack för svar!

Har du fått missfall mellan barnen ? Eller fått utredas?
  • Ankissen

Två mf innan första barnet och en utredning av våra kromosomer. Inget konstigt där. Sen kom sonen och några år efter dottern. Sen fick jag två mf igen, det ena med Cytotec och skrapning innan familjens minsting kom i somras. Tycker det värsta är att har man haft mf är det så svårt att vara lycklig och oskuldsfull nästa gång man blir gravid.

Jag är en sån som har lätt för att bli gravid men min kropp verkar ha svårt att selektera. Den befruktar vilket ägg som helst med vilket måndagsexemplar av spermie somhelst. Sen kör den till fart framåt utan att fatta att det inte är okej.

• mfgr
    Ankissen skrev 2017-10-31 12:19:49 följande:

Två mf innan första barnet och en utredning av våra kromosomer. Inget konstigt där. Sen kom sonen och några år efter dottern. Sen fick jag två mf igen, det ena med Cytotec och skrapning innan familjens minsting kom i somras. Tycker det värsta är att har man haft mf är det så svårt att vara lycklig och oskuldsfull nästa gång man blir gravid.

Jag är en sån som har lätt för att bli gravid men min kropp verkar ha svårt att selektera. Den befruktar vilket ägg som helst med vilket måndagsexemplar av spermie somhelst. Sen kör den till fart framåt utan att fatta att det inte är okej.

Okej! Jag ska få mina tabletter på fredag men tror jag tar dom först på måndag. Iom att jag mår bra ocv är pigg så vill inte jag lägga det på en helg. Sist jag använde dom gick det faktiskt bra ändå. Allt kom ut i en samlad klump (till skillnad från när det skötte sig själv).

Har som dig lätt att bli gravid. Blivit gravid på första försöket 1:a o 2:a ggn, sista tig det några månader. Så är glad över det iaf. Jag har inte vart så ledsen denna ggn vilket känns bra. Är glad över att min kropp ändå fungerar o bryter ner det som fanns där inne (sista ul var en tom säck).låter otäckt och okänsligt kanske men är glad att jag inte gräver ner mih helt. Men helt ärligt så är jag inte bekväm som gravid, är så rädd så vet inte ens hur jag kommer klara att vara gravid med ångest o panikångest, instängdskänsla osv. Så mkt känslor runt detta. Vi ska flytta med så denna ggn var det tyr i oturen även om det är tråkigt såklart. Men blev en mindre stor sak att tänka på! Men är mest ledsen för min känsla runt att vara gravid. :(
Svar på tråden Ni med missfall, MA, hjälp :( utredning