• Ankissen

Ni med missfall, MA, hjälp :( utredning

Beklagar sorgen. Det är otroligt jobbigt och ångestskapande att behöva gå igenom upprepade mf/ma.

För det första:släpp minsta tanke på att ma/mf har med dig, din livsstil eller din ångest att göra. Embryot får sin näring från gulesäcken i början och den sitter inte ihop med dig. Moderkakan bildas först i v. 9 och innan dess verkar ju dina mf ha ägt rum. Genetiska fel i embryot är supervanligt, 60% av alla graviditeter enligt min gynläkare.

Jag har haft fyra missfall/ma och har tre barn så statistiken stämmer rätt bra på mig. Kram på dig!

• Ankissen

Två mf innan första barnet och en utredning av våra kromosomer. Inget konstigt där. Sen kom sonen och några år efter dottern. Sen fick jag två mf igen, det ena med Cytotec och skrapning innan familjens minsting kom i somras. Tycker det värsta är att har man haft mf är det så svårt att vara lycklig och oskuldsfull nästa gång man blir gravid.

Jag är en sån som har lätt för att bli gravid men min kropp verkar ha svårt att selektera. Den befruktar vilket ägg som helst med vilket måndagsexemplar av spermie somhelst. Sen kör den till fart framåt utan att fatta att det inte är okej.

Svar på tråden Ni med missfall, MA, hjälp :( utredning