• Wilbo80

Vänja sig vid att sova en gång per dag?

Min son är 14 månader och har så länge jag kan minnas sovit två ggr per dag.. Nu verkar det som att en gång per dag passar bättre då han orkar vara vaken lite längre stunder, men inget är helt optimalt..

Han skulle lätt kunna sova 2 ggr per dag fortfarande men då blir det sena kvällar och det vill jag helst inte.. Men blir det sova en gång per dag blir det istället gnäll (inte jätte jobbigt om det är en period men inget varken han eller jag skulle ha lust med i längden) på fm för att hålla sig vaken till lunch, men eftermiddagen fram till sängdags blir bättre.. Är det så här i en övergångsperiod och kommer han vänja sig? Hur var det för er när ni gick över till en gång om dagen? :)

Tack för svar!

• Svar på tråden Vänja sig vid att sova en gång per dag?
  • Mälaröbo

Det är alltid en övergångsperiod när man ändrar sovrutinerna. Det är bara att vänja sig då det ingår i att de växer upp. Det går över!

• blomman 2

Det jag kan minnas var att "det gav med sig av sig självt" dvs: sov 1 ggr/dag somnade tidigare på kvällen , nästa dag 2 ggr/ dag somnade senare ...och så höll det på tills hen blev 1 år och började på förskola. Då sov hen bara 1 gång dag. Somnade kl:18.00 vaknade kl:06.00 sedan ca:2 Tim middag på förskolan. Samma rutin tills hen blev 3 år fast då sov hen ingen middag längre.

• Physalis

Vi märkte att det var dags för hon fick svårt att somna den senare vilan och sen på kvällen. Då valde vi att bara ha en vila mitt på dagen. De första ~2 dagarna var det lite gnällit innan sovdags men sen gick det bra.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (weaning)

Mina tröttnötter sov vid 5 tillfällen/dag när de var 7 månader. När de får svårare att somna vid någon vila så anpassade jag mig att hålla dem vakna ev tidigarelägga vilan efter. Det systemet har fungerat klockrent. När de var ca 2 år tog jag bort så det blev bara en vila per dag. Det blev jobbigare än tidigare men de anpassade dygnssömnen och det tog inte lång tid innan de klarade dagen utan problem.
    Den värsta tiden var när jag tog bort sista vilan när de var 3 år och 2 månader. Det tog lång tid innan de anpassade sömnen och klarade dagen utan

• Jemp

Vi hade också en övergångsperiod med mycket trötthet innan nya rutinen satt sig. Vi hade inget direkt mål att ändra men sovstund nr 2 började bli alldeles för sen.

För vår del var det egentligen bara den sena som försvann. Han fortsatte sova på förmiddagen/innan lunch fram tills han började hos dagmamman och tog efter hennes rutiner.

Svar på tråden Vänja sig vid att sova en gång per dag?