• Anonym (Kattbett)

Katten bet mig i handen. Stelkramp etc

Blev biten i handen av en inomhuskatt. En tand gick igenom huden men inte djupt. Jag tror att jag har fått en stelkrampsspruta, kanske två stycken tom, sen 2008 räcker det? Jag har tvättat med tvål och lite sårtvätt också. Vad ska jag vara uppmärksam på?

• Svar på tråden Katten bet mig i handen. Stelkramp etc
  • CrazyTown

Katter har ofta otrevliga bakterier i munnen. Du kan chansa och göra ett spritbandage och sen åka in först om det blir rött, svullet och kladdigt. Eller så åker du in direkt för antibiotika

• taquine
    Anonym (Kattbett) skrev 2017-10-31 15:32:34 följande:

Blev biten i handen av en inomhuskatt. En tand gick igenom huden men inte djupt. Jag tror att jag har fått en stelkrampsspruta, kanske två stycken tom, sen 2008 räcker det? Jag har tvättat med tvål och lite sårtvätt också. Vad ska jag vara uppmärksam på?

Det är ju en inomhuskatt så det är nog ingen fara, men ha koll. Oj , jag hade fått åka skytteltrafik så mycket jag blivit biten av både hundvalpar och katter. ;)
    Goodness me
  • Anonym (seupp)

min man blev biten i handen av vår katt. Han trodde han kunde vänta med att åka in till morgonen efter trots att handen svullna och gjorde ont. Jag tvinga in honom på akuten och han blev inlagd och opererad direkt.
    Handen är tydligen extra känslig för kattbett och vi fick veta att om han väntat så hade de kanske inte kunnat rädda handen.
    Så var försiktig. Svullnar det och känns ömt åk hellre in. Bättre vara på säkra sidan.

• Anonym (seupp)

Vår var också en inomhuskatt. Det är kattens egna bakterier som är faran inte något utifrån.

• Kjell2
    Anonym (Kattbett) skrev 2017-10-31 15:32:34 följande:

Stelkramp är väl alltid en risk vid djurbett. Har för mig vaccinet sitter i ca 20 år. Kolla med sjukvårdsupplysningen.

• Glinda från Oz

Jag har blivit biten av katter många gånger och det läkarna har sagt till mig är att sålänge de inte biter i närheten av en led är det lugnt förutsatt att man har ordentligt skydd mot stelkramp, det tror inte jag du har. Om katten ar bitit nära en led måste man åka in direkt, är det på kontorstid ska man i första hand kontakta vårdcentralen. Att det är en inomhus katt spelar ingen roll.

Jag tycker du ska kontakta 1177 då får du svar från utbildad personal.

• Anonym (Kattbett)

Tanden skrapade upp lite hud på "kudden" under tummen på undersidan av handen, förstår ni var jag menar? Men det är nästan mer som ett skrapsår liksom och inte djupt rakt ner av tanden. Huden gick sönder lite men det var ju inte så att det forsade blod. Borde inte en stelkrampsspruta räcka i minst 10 år? Tror ni inte det gör skillnad att det nästan är mer som ett skrapsår än ett djupt bett?

Vad snälla ni är som svarar snabbt förresten.

• Kjell2
    Anonym (Kattbett) skrev 2017-10-31 15:54:58 följande:

Tanden skrapade upp lite hud på "kudden" under tummen på undersidan av handen, förstår ni var jag menar? Men det är nästan mer som ett skrapsår liksom och inte djupt rakt ner av tanden. Huden gick sönder lite men det var ju inte så att det forsade blod. Borde inte en stelkrampsspruta räcka i minst 10 år? Tror ni inte det gör skillnad att det nästan är mer som ett skrapsår än ett djupt bett?

Vad snälla ni är som svarar snabbt förresten.

Ring sjukvårdsupplysningen! 
  • Anonym (Kattbett)
    Kjell2 skrev 2017-10-31 15:58:55 följande:
    Ring sjukvårdsupplysningen! 
    Kan inte för att jag är utomlands för tillfället.
  • Anonym (Jane)

Du kanske borde kolla upp risken för rabies.

Eller det kanske inte innekatter kan ha?

Svar på tråden Katten bet mig i handen. Stelkramp etc