• Träskvatten

Vad är "hård" träning?

Ja, jag vet, hur långt är ett snöre egentligen?

Vad anser ni är hårt träning?
    Hur lång tid tycker ni man behöver lägga ner för att träningen ska betraktas som hård när det bara är konditionsträning?

Om det bara är styrka?

• Svar på tråden Vad är "hård" träning?
  • Margaux

Jag tränar Crossfit och oftast är det styrka först. Sen konditions/styrka för hög puls. Ofta hamnar jag i en hög på golvet och nära kräkgränsen efter konditionsdelen. Det tycker jag är hård träning. På vanligt gym klarar jag sällan att pressa mig dit.
    Jag tränar sällan mer ön en timme.

• Aniiee
    Margaux skrev 2017-10-31 21:49:23 följande:

Ofta hamnar jag i en hög på golvet och nära kräkgränsen efter konditionsdelen. Det tycker jag är hård träning.

tänkte skriva något liknande.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • cosinus

Hårt för mig är nog mer intensiteten än tiden. Hur trött man blir.

Kör man kondition går det alldeles utmärkt köra stenhårt på relativt kort tid med intervaller eller hög jämn fart. Långpass är sällan hårda, de är mer sega men man tar som regel inte ut sig konditionsmässigt. Lungorna är ok men benen (t ex vid löpning) kan börja stumma rejält. Men det räknar jag inte som hårt.

Styrketräning går också få hård med rätt upplägg. Kräver dock i mitt tycke att man kör lite större muskelgrupper. Svårt köra sig dyngtrött om man enbart kör triceps :) mindre muskler tar slut utan att man blir direkt trött i övrigt medan ett intensivt ben/rygg-pass kan få en att krypa ur gymet.

• Guapa

Enligt mig är det framförallt intensiteten och inte tiden som är avgörande för hur "hårt" man kör. Kör man exempelvis explosiva backintervaller så behöver man inte hålla på särskilt länge för att vara helt slutkörd efteråt.

• Themis

Minst 60 minuter på minst 85% av maxpuls?

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Träskvatten

Tack för svaren.

Anledningen till frågan är för att mannen inte är helt bekväm med att jag cykelpendlar. Det blir 2,5 timmar och 5mil/dag i kuperad terräng och varierad intensitet. Trött blir jag, ofta lite illamående efteråt men det tror jag mer beror på vätske- och/eller saltbrist. Jag är riktigt dålig på att få i mig salt, tycker inte om smaken...

Jag försöker förklara att jag visserligen är rätt sliten i kroppen på fredagen men att jag vilar under helgen. Att jag inte går ner i vikt speciellt mycket trots att jag blir mer slimmad. Jag får mer muskler mao och det är ju bra.
    Att det inte är speciellt hårt då jag bara kommer upp i maxpuls under de värsta backarna, 3, 4 st..

Han å andra sidan menar att jag tränar mycket hårt och ... ja, jag vet egentligen inte vart han vill komma och det spelar inte så stor roll då jag mår bra av att cyklingen och ser oftast fram emot den. Det är jäsikens vad många problem man löser under tiden. Skrattande

Jag började mer fundera på vad hård träning egentligen innebär för andra människor. Själv tycker jag inte ens att jag tränar. Jag gör bara det jag tycker om. Skrattande

• Carambolan

Jag tycker att jag har tränat hårt när träningsvärken gör att jag inte pallar träna på några dagar efteråt

• Träskvatten
    Carambolan skrev 2017-10-31 23:37:21 följande:
    Jag tycker att jag har tränat hårt när träningsvärken gör att jag inte pallar träna på några dagar efteråt smile5.gif
    Ha ha. Det var en riktigt bra definition. Ska köra med det nästa gång min träning kommer på tal. Skrattande
  • cosinus

Vad exakt är mannens problem med din träning? Är han genuint orolig för att du tränar för hårt eller är det mer ett svepskäl för att han tycker det tar för mycket tid eller fokus?

Om du mår illa direkt efter träning har du med vätska och något ätbart när du cyklar? Man är ju olika men jag tar alltid med sportdryck om jag ska springa mer än typ 75 min. Framförallt mår jag bättre efteråt då, annars blir jag lätt illamående och eländig.

• Träskvatten
    cosinus skrev 2017-11-01 21:18:36 följande:
    Vad exakt är mannens problem med din träning? Är han genuint orolig för att du tränar för hårt eller är det mer ett svepskäl för att han tycker det tar för mycket tid eller fokus? Om du mår illa direkt efter träning har du med vätska och något ätbart när du cyklar? Man är ju olika men jag tar alltid med sportdryck om jag ska springa mer än typ 75 min. Framförallt mår jag bättre efteråt då, annars blir jag lätt illamående och eländig.
    Oj, jag glömde bort tråden.

Jag tror att han är lite smått orolig för att jag går ner i vikt. Visserligen går det långsam, 3kg det senaste halvåret. Det märks ganska mycket på kroppen att jag fått mer muskler och mindre fett. Men mest tror jag han är orolig för att jag ska krascha, han har själv varit med om en cykelolycka som slutade med 3 veckor på sjukhus. Så träningen i sig har han inte något emot.

Det funkar inte att dricka samtidigt, det är alldeles för mycket trafik och jag måste verkligen ha örnkoll hela tiden. Det är vansinniga bilister, prejandes bussar, förvirrade fotgängare och galna cyklister överallt och hela tiden. Försöker istället dricka både innan och efter men glömmer bort det rätt ofta...
  • K grrl

När det gäller styrketräning kan träningen vara hård utan att man för den sakens skull ligger kräkfärdig på golvet. Det handlar då om högintensiv träning, stor volym och att träna flera stora muskelgrupper vid samma tillfälle. Intensiteten handlar om hur fokuserad och utmanande träningen är. Volymen avgörs av antalet set och repetitioner.

Just styrketräning och tunga lyft i flerledsövningar är påfrestande för centrala nervsystemet. Så om du vid samma träningstillfälle kör tre set mark på 1-3RM, tre set böj på 8-10RM, tre set rodd 10-12RM, tre set militärpress 5-8RM har du genomfört ett pass som är mycket taxerande för centrala nervsystemet. Ja, det är hård träning.

Vid långdistansträning hamnar du i ungefär likartat läge. Mina kompisar som tränar extremdistanser ligger ganska lågt i puls, men det krävs ju för att de ska kunna åka skidor i 22 mil, eller delta i ultralopp. Inte kan man ju påstå att de tränar "lätt" i alla fall.

Hård träning är sådan träning som kräver mycket återhämtning, imho.

Svar på tråden Vad är "hård" träning?