• kolibri

Skrikig bebis!

Hej! Min lilla tjej är 2 veckor o jag helammar henne. Senaste dagarna har hon blivit så skrikig och orolig. Tidigare var det mest em/kväll men nu hela dagarna. Helt plötsligt kan hon hysteriskt börja skrika från att ha legat lugnt i famnen. Hon har en tendens att släppa taget när hon ammas och jag tycker att amningstillfällena blir fler och fler men kortare och kortare, typ 10 minuter. Hon äter glupsk i början för att somna kort därefter. Bvc trodde att det kan vara magen som krånglar och rekommenderade mig att utesluta kalla mjölkprodukter. Men åt inte mycket sånt innan ens och jag har inte märkt nån skillnad. Finns det nåt annat som kan hjälpa? Magdroppar? Byta till ersättning? Kommer inte orka med om det ska fortsätta såhär!

• Svar på tråden Skrikig bebis!
  • blomman 2

Ser du till att hon rapar emellanåt? Kan vara gaser,samt att tarmarna inte är helt utvecklade ännu.

• kolibri

Försöker få henne att rapa men lyckas inte jämt. Hur länge ska man hålla på egentligen? Ibland kräks hon när hon ammas och ibland kommer det upp efter ett tag.

• Snuttis2

Gällande magen brukar magkultur droppar från typ Semper samt minifom vara att rek ! Magen brukar sedan stabilisera sig runt 3 mån ålder , innan dess kan den stöka ganska mkt både med gaser o rapar.

Dels kan det vara magen särskilt om hon äter mkt ofta för då hinner den aldrig vila imellan gångerna !

Har ni varit på bvc något och sett hur hennes viktkurva är? Går hon upp som hon ska ? Tänkt att ibland kan de ha problem med tungbandet, men det låter ju inte riktigt så utan mer som att hon ändrat beteende nu ?!

I perioder kommer hon kräva mat oftare , det är något de gör för att de vill trigga din mjölk produktion(de vet att de snart kommer behöva mer)vilket är super coolt när man tänker efter ! Så det skulle det kunna vara !

Frågan är om det är därför hon är mer krävande ? Eller om det är den ökade påfrestningen på Magen pga av maten ?

Har ni gjort några förändring i övrigt? Lämnar du henne mer hos någon annan eller har henne mindre i famnen, ändrad rutin mm något som kanske oroar vilket gör att hon efterfrågar din närhet o bröstet mer?

Gällande din kost så klura på - själv har jag nu efter 3,5 mån konstaterat att jag kan äta allt utom choklad för min Lill kille här hemma..... choklad vad var oddsen för det liksom : )

• tvillingmammaVastmanland

Låter väl som sk kolik, som så många bebisar har. Det brukar gå över efter tre månader. Man får bära om kring på barnet, ha det i sele eller sjal.

• Snuttis2

Vill tillägga att din bröstmjölk är det skonsammaste du kan ge! Ersättning belastar magen ytterligare så att sluta amma kommer inte lösa något!

Svar på tråden Skrikig bebis!