• kristallfågel

Vill jobba med yngre barn i behov av extra stöd - yrken?

Hej,

Jag har gått på gymnasiet (samhällsprogrammet) och jag har ingen arbetslivserfarenhet, men jag älskar barn och vet att jag vill jobba med små/yngre barn, kanske med funktionshinder, i förskola, skola eller nån annan typ av verksamhet.

Jag är genuint intresserad av barn och deras utveckling, socialt arbete, pedagogik, och psykologi. Vill helst inte plugga mer/längre då det är i princip allt jag har gjort efter gymnasiet i ca 7 års tid (enstaka kurser + en oavslutad utbildning).

Jag vet att jag har bra egenskaper för det jag vill jobba med/som. Jag läser mycket på min fritid, t ex om olika funktionshinder, mitt intresse och engagemang är stort då jag har personliga erfarenheter (ganska dåliga) och vill ge andra barn det som jag själv inte har fått.

Men vet inte vilka yrken som skulle passa? Har ni egna erfarenheter av nåt sånt här jobb?

• Svar på tråden Vill jobba med yngre barn i behov av extra stöd - yrken?
  • Kerubmamman

Om du inte vill/kan plugga längre så är nog personlig assistent det närmsta du kan komma.  

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Meriall

Testa jobba som avlösare i hemmet för barn med behov av stöd. Sådana personer behövs verkligen :) Du behöver ingen utbildning men har du kurser eller någon erfarenhet med barn är det ett plus.

• Förväntanstid

Resurs på förskola/skola

• pralin

Personlig assistans, ledsagare/avlösare, resurs, elevassistent i särskolan och deras fritids, korttidsboende, 9:8-boende... utan tidigare arbetslivserfarenhet från arbete med målgruppen kan det bli svårt att få en fast tjänst direkt, men vikariebehovet är stort och kraven på utbildning/erfarenhet lägre oavsett du är intresserad av skolvärlden, assistans eller LSS. Det är fantastiskt roligt och utmanade att jobba med barn som har speciella behov! 

• Meddelande borttaget
  • kristallfågel
    Kerubmamman skrev 2017-11-03 11:00:22 följande:

Om du inte vill/kan plugga längre så är nog personlig assistent det närmsta du kan komma.  

Det kan jag absolut tänka mig! ????
  • kristallfågel
    Meriall skrev 2017-11-03 11:33:36 följande:

Testa jobba som avlösare i hemmet för barn med behov av stöd. Sådana personer behövs verkligen :) Du behöver ingen utbildning men har du kurser eller någon erfarenhet med barn är det ett plus.

Ok :) är det stor skillnad från personlig assistent?
  • kristallfågel
    Förväntanstid skrev 2017-11-03 12:22:18 följande:

Resurs på förskola/skola

Absolut. Är det nåt liknande som elevassistent?
  • kristallfågel
    pralin skrev 2017-11-03 22:30:36 följande:

Personlig assistans, ledsagare/avlösare, resurs, elevassistent i särskolan och deras fritids, korttidsboende, 9:8-boende... utan tidigare arbetslivserfarenhet från arbete med målgruppen kan det bli svårt att få en fast tjänst direkt, men vikariebehovet är stort och kraven på utbildning/erfarenhet lägre oavsett du är intresserad av skolvärlden, assistans eller LSS. Det är fantastiskt roligt och utmanade att jobba med barn som har speciella behov! 

Jag har alltid älskat barn och jag vet också att jag passar att hjälpa människor :)
  • kristallfågel
    pennywisethedancingclown skrev 2017-11-04 16:35:12 följande:

Elevassistent! Kan vara svårt att få tillvidaretjänst/längre vikariat utan erfarenhet, men försök komma in som vikarie någonstans. Titta om din kommun har en vikariepool som du kan söka till. Alternativt kontakta skolorna direkt, både kommunala och friskolor. Skicka CV till rektor/skoladministratör och visa intresse, ofta har de behov av personal med kort varsel (ett tips är då att beställa hem ett belastningsregister eftersom man måste ha det för att jobba med barn). Lycka till!

Tack för tipsen! :)
  • kristallfågel

Jag vill nog jobba antingen som elevassistent eller PA. De är ju väldigt olika varandra egentligen, men båda handlar om barn i behov av särskilt stöd.

Jag tror att jag skulle tycka om att jobba i skolvärlden och allt som är runt omkring. Samtidigt känns PA mer fritt...

Och elevassistent är väl inte så vanligt med tillsvidaretjänst?

• kristallfågel

Jag vet inte vilken av dom tre jag helst vill jobba med/inom.. :S

Personlig assistent/avlösare

Resurs/elevassistent

Korttidsboende

Och alla är ju väldigt olika oxå

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Vill jobba med yngre barn i behov av extra stöd - yrken?