• Anonym (Tröttsamt)

Vad innebär soc utredning om barn?

Att de kontaktar skolan och kommer på hembesök?Vad mera?

• Svar på tråden Vad innebär soc utredning om barn?
  • Anonym (nnn)

Beror lite på varför ni blev anmälda, men de brukar begära ut sjukjournaler, bvc-journaler och sånt.

Varför blev ni anmälda?

• Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (nnn) skrev 2017-11-03 09:48:56 följande:

Beror lite på varför ni blev anmälda, men de brukar begära ut sjukjournaler, bvc-journaler och sånt.

Varför blev ni anmälda?

Barnet har visat tecken att inte må bra.Vi är skilda.
  • Anonym (nnn)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2017-11-03 10:03:18 följande:
    Barnet har visat tecken att inte må bra.Vi är skilda.
    Då kanske ni kommer bli erbjudna stöd. förstår att det känns jobbigt men försök att se det som något bra.
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (nnn) skrev 2017-11-03 10:18:07 följande:

Då kanske ni kommer bli erbjudna stöd. förstår att det känns jobbigt men försök att se det som något bra.

Tack.Vi har haft med dom att göra förut,utan nån resultat.Så tyvärr kan dom inte hjälpa så mycket.Inte blir det bättre att den andra föräldrer försöker svartmåla mig.
  • Anonym (nnn)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2017-11-03 10:34:12 följande:
    Tack.Vi har haft med dom att göra förut,utan nån resultat.Så tyvärr kan dom inte hjälpa så mycket.Inte blir det bättre att den andra föräldrer försöker svartmåla mig.
    Det låter väldigt jobbigt.. Soc pratar ju ibland med personer runtomkring familjen. Dessa personer kanske kunde intyga på att du är en bra förälder(om det nu är det den andra föräldern försöker svartmåla).
  • Anonym (Tröttsamt)

Vad tittar dom på vid hembesök?Hur stort man bor ,hur rent det är?Jag jobbar själv med barn och har hjälpt till med utredningar till soc genom jobbet .Och nu är jag misstänkt.

• Anonym (varitdär)

De kollar så att barnens behov i hemmet möts. Leksaker lämpliga för barnens ålder. Säng att sova i utrymme att studera i om de är i den åldern.
    Städningen inte så viktigt om vi inte pratar osanitärt.
    Vi fick hjälp med avlastning 3 dagar i veckan och en "föräldragrupp" med andra föräldrar med barn i samma ålder. Där kunde vi prata uppfostran utveckling mm i grupp tillsammans med en barnterapeut.
    Inget i de mötena rapporterades till SOC utan var ett verktyg att hitta nya sätt att underlätta vardagen.

• Anonym (nnn¨)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2017-11-04 12:23:17 följande:

Vad tittar dom på vid hembesök?Hur stort man bor ,hur rent det är?Jag jobbar själv med barn och har hjälpt till med utredningar till soc genom jobbet .Och nu är jag misstänkt.

Misstänkt för vad? Varför är du anmäld?
  • AndreaBD

Det är egentligen inget man behöver oroa sig så mycket för om man tar bra hand om sitt barn. Jag har varit i den situationen också. Dvs. min ex-man drog in soc - då var vi inte ens skilda än. Inte ens på gång, vi var fortfarande ihop. Men han tyckte jag ställer för låga krav på äldste sonen (som har ADHD och hade en kris då). Soc. pratade med honom och med mig och med sonen. Kanske pratade de med sonens skola också, kommer inte ihåg. Sedan kom de fram till att kraven inte alls var för låga, utan att det är bra att ta det lugnt med sonen tills han mår bättre. Det var alltså bara några råd - vi fick veta vad de tyckte. Inget mer.

• Anonym (Tröttsamt)

Ja,vad kan dom göra ?Ta barnet ifrån mig?Då skulle jag vilja anmäla dom.

• AndreaBD
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2017-11-07 17:27:54 följande:

Ja,vad kan dom göra ?Ta barnet ifrån mig?Då skulle jag vilja anmäla dom.

Äsch, det gör de ju inte, om det inte finns stora problem i familjen. Som sagt, om du tar hand om ditt barn ordentligt, så finns det ingen risk för något sånt.
  • Anonym (Tröttsamt)
    AndreaBD skrev 2017-11-07 19:21:55 följande:

Äsch, det gör de ju inte, om det inte finns stora problem i familjen. Som sagt, om du tar hand om ditt barn ordentligt, så finns det ingen risk för något sånt.

Som sagt,jobbar själv med barn.Exet vill svartmåla mig,för att han mår dåligt.
  • AndreaBD
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2017-11-07 19:43:33 följande:
    Som sagt,jobbar själv med barn.Exet vill svartmåla mig,för att han mår dåligt.
    Ja, det gjorde mitt ex också, men jag var inte nervös för det. Det brukar ju visa sig tydligt vem som är vettig. Iofs var min son 15 eller 16, så han bidrog ju också till den bilden. Dvs. han sa en del negativt om mitt ex.
Svar på tråden Vad innebär soc utredning om barn?