Inlägg från: Anonym (Sladdis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sladdis)

Skaffa sladdis eller ej?

Grubblar mycket fram och tillbaka på om vi ska skaffa ett tredje barn som dessutom skulle bli en sladdis, eller om vi ska nöja oss med de två fina barn vi har. Har en av varje som är 8 och 10 år. Själv är jag 36 år, så känns ju som att det är inom en snar framtid man bör bestämma sig om vi ska försöka få ett till barn eller inte. Har tidigare "sett" mig själv med 3 barn, två ganska täta och sen den tredje med några års mellanrum, dock har det ju gått väldigt många år nu. Vi gillar att hitta på mkt aktiviteter med barnen, vilket antagligen blir svårare med en liten igen. Både vill men tvekar samtidigt för att börja om igen. Har par i vår närhet som väntar barn nu och även de som bestämt sig för att "sätta igång verkstaden". Detta blir man kanske lite påverkad av och därför funderar extra mkt på en till. Jag ser ungefär lika många fördelar som nackdelar med att börja om igen och hur mkt jag än grubblar kommer jag inte fram till något beslut. Känns trist om vi inte skulle få uppleva en graviditet och allt vad det innebär igen, samtidigt som jag tycker det känns jobbigt och skrämmande att börja om med allt igen. Någon som känner igen sig??

• Svar på tråden Skaffa sladdis eller ej?
  • Anonym (Sladdis)

Ja, har tänkt på det, kommer ju garanterat inte ångra ett till barn. Kommer däremot kanske ångra oss om vi inte skaffar ett till barn. Men det svåra är ju att vi dels vill ha ett till barn, men dels tänker praktiskt. Börja om med alla rutiner som ett litet barn innebär känns jobbigt också. Vi har börjat bli bekväma nu när barnen är så självgående och uppskattar att kunna göra mkt tillsammans, såsom att resa, åka skidor, inte vara så låsta, barnen sportar mkt osv... Min man lutar mer åt att han känner sig nöjd med två barn, men kan ändå tänka sig en till. /Mvh *förvirrad*

• Anonym (Sladdis)
    Anonym (Sussie) skrev 2017-11-03 21:09:28 följande:

Men varför tvekar du?Du vill,men är lite rädd?Hade ni varit helt säkra så hade ni börjat försöka .Själv tänker jag på alla sömnlösa nätter och tidiga morgnar.Det är verkligen lyx att få sova nu,nu när barnen är äldre.

Ja jag vet inte... jag vill ju, men samtidigt inte:S Jo precis, hade vi varit helt säkra hade vi ju börjat försöka. Det är nog min ålder samt åldersskillnaden som blir på barnen som gör att jag känner att vi måste bestämma oss snart. Och därför blir jag också lite stressad och kommer inte fram till varken det ena eller andra.
  • Anonym (Sladdis)

Anonym kööör: Ja, det ser jag som en stor fördel faktiskt, hade varit jättemysigt på det sättet:) Har du en sladdis själv eller funderar på skaffa?

• Anonym (Sladdis)
    Anonym (Sussie) skrev 2017-11-03 21:28:55 följande:

Fast om du fortvarande är osäker om ett år,då har du ett svar?Om du inte hinner bli gravid innan..

Ja det är ju sant... du tänker alltså att så länge man är osäker så vill man inte tillräckligt mkt?
  • Anonym (Sladdis)
    Anotherone skrev 2017-11-03 21:43:00 följande:

Vi har en sladdis som kom nu i maj, storebror är 11 år.

Och det ÄR tufft att börja om!

Visst, det är 100% självvalt och vi har ju haft en bebis förr men det är skillnad när det finns fler som vill ha och givetvis också ska få, uppmärksamhet, tid och engagemang.

Hittills har jag varit väldigt bunden till bebisen, han är snart ett halvår gammal.

Först och främst pga amningen. Och sen fick han kolik och jag tog på mig att vagga runt med honom kväll efter kväll när det var som värst. Men också för att vi fort insåg att det inte funkar att dela på nätterna för någon av oss måste vara " fräsch" nog att orka med i storebrors tempo dagtid. Så pappan är mycket med stora och jag hänger mest med lilla, enklast så.

Men det känns inte helt jättebra om jag ska vara ärlig. Båda får liksom sitt. Men JAG saknar min stora pojke, JAG vill också göra saker med honom.

Sen är det ju lite meck med aktiviteter och sånt. Jag hade sett fram emot att sätta lillen i babyskyddet och ta med honom när stora spelar fotboll exempelvis. Men då lilla avskyr bilåkning och inte heller trivs i vare sig vagn eller sele så har pappan fått ta även den biten. Som jag också saknar.

Stora är sååå kär i sin bror och ingen av oss ångrar såklart att vi valde att skaffa ett till barn. Men det var jäkligt soft med en stor kille som kunde allt själv, åt vanlig mat och framför allt SOV ordentligt!!

Tack för ditt svar! Ja aktiviteterna med barnen känns viktiga för oss och det känns synd om det ska bli väldigt lidande pga ett till barn. Förhoppningen är väl att det ska gå lätt att ta med bebisen på de större barnens aktiviteter, men som du skriver så vet man ju inte om det blir så...
  • Anonym (Sladdis)

Tack för era svar! Så intressant att få läsa om andras erfarenheter och även att få lite input och frågeställningar.

Känns som att det blir ett så himla stort steg att skaffa en till nu. Det kändes aldrig så när vi skaffade andra barnet, det var en självklarhet och vi var inte ett dugg oroliga. Hade vi skaffat en trea lite tidigare hade det nog inte heller varit så mkt att fundera på. Men nu blir det ju verkligen som att börja om med allt och man oroar sig mer för risker med tanke på min ålder. Man vet vad man har men inte vad man får... Kommer man räcka till, till alla tre är också en oro. En till nackdel, vi har inte ofta behov av barnvakt. Men har sett framemot att göra nån weekendresa då och då tillsammans bara jag och min man nu när barnen blivit större och ekonomin börjar tillåta det. Detta blir ju också genast svårare igen...

Men samtidigt, att få uppleva allt igen med ett till barn, och jag tror ju att våra stora skulle vara helt underbara mot den lilla. Tiden går ju så fort, snart är barnen tonåringar och att då ha en liten till hade varit härligt.

• Anonym (Sladdis)
    Anonym (Härligt) skrev 2017-11-04 20:24:31 följande:

Vänta ett år och se hur det känns då?

Ja, kommer mest troligt att vänta ett halvår - ett år innan eventuella försök. Blir mer och mer sugen bara jag läser här om andras erfarenheter! Jag tror ju våra barn också skulle tycka det var jättekul med ett syskon, men på nåt underligt sätt får jag dåligt samvete mot dem också om vi skulle skaffa en till. Låter kanske heldumt...
  • Anonym (Sladdis)

[quote=78162749][quote-nick]GrönaDruvan skrev 2017-11-04 20:32:14 följande:[/quote-nick]

Är 39 och fick trean för 4,5 månad sedan.

Iof så är mina andra barn något yngre än dina, 7 och 8, men detta är helt underbart!!

Njuter varje sekund!

Vi har liksom fått dröm-bebisen som sover bra och i stort sett aldrig gråter. Han bara hänger med.

Visst kan det vända, men åh vad jag njuter av denna lilla guldklimp!

Vi kämpade i två år och hade två missfall + att hans tvillingbror dog i magen i vecka 17, så kanske därför njuter jag extra mycket att han faktiskt överlevde...det var aldrig säkert han skulle göra det.

Nä, det är det bästa vi gjort!!!

[/

Låter underbart!

• Anonym (Sladdis)
    Bibbi82 skrev 2017-11-04 20:37:18 följande:

Vi skaffade en Sladdis som kom lagom tills de äldsta fyllt 7 och 9. Det var nu lite drygt tre år sen. Storasyskonen älskar sin lillebror och tjatar om en till. De hänger med honom, låter han vara med deras kompisar och lillebror är helt övertygad att han är världens medelpunkt och bästisar med alla 12 åringar i världen typ. Underbart att se. Men såklart finns en annan sida också. Ofta delar vi upp oss eller så får de stora stå tillbaka, vissa utflykter på resor är inte lämpade för en liten men kul för stor. Biomys med hela familjen fungerar inte på länge, eller visst de stora kommer snällt sitta o se bamse eller liknande men ändå. Skidsemestrar är svårt och stora åker svarta backarna o lilla ska precis börja åka i år. Der är så olika åldrar att det mesta kräver att vi delar upp oss. Eller att stora ställer upp för lilla eller lilla får hänga på de stora typ titta på fotbollsmatcher. Tycker inte synd om mina barn utan syskonen berikar varandra och kärleken och banden är fantastiska. Men der är oerhört meckigt och mer tufft än jag trott. Ålderskillnadaden är så pass stor att lilla aldrig kommer ifatt som det kanske kan bli om det är 4-5 år mellan.

Så härligt! Jo just det att man ofta måste dela upp sig är ju en av nackdelarna jag har i åtanke... vi är ju så vana att kunna göra saker alla fyra nu.
  • Anonym (Sladdis)

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

• Anonym (Sladdis)
    Ziam skrev 2017-12-05 08:25:32 följande:

Åh! Jag läser din inlägg och känner igen varje ord. Vi är i exakt samma situation men alla råd gör mig än mer förvirrad! Är så rädd att ett litet barn skulle (förlåt mitt ordval) "förstöra" det ljuvliga vi har just nu...men samtidiga har vi diskuterat en liten till typ VARJE ägglossning i fem-sex år nu! *puh*

Skönt att höra att det finns fler i samma situation! Visst är det svårt, inget litet beslut direkt. Man både vill men samtidigt är det lite för ?skrämmande?.
  • Anonym (Sladdis)

[quote=78304613][quote-nick]Anonym (Velandet) skrev 2017-12-26 00:29:57 följande:[/quote-nick]

Här är en till. Vi har två barn på 8 och 10 år. Slits mellan tanken på att skaffa en till eller helt enkelt vara nöjd och tillfreds med det man har.

Barnen blir mer och mer självgående. Vi hittar på saker och har väldigt roligt ihop! Man kan planera och utföra aktiviteter på helt andra sätt än om man hade en liten också. Det är nog den där

"frihetskänslan/valmöjligheten" som jag är mest rädd att tappa..

Det suger ändå i magen efter en till, det är så mysigt! MEN den där mysbubblan är ingen garanti att man ens får.

Man är äldre, tröttare och för min del är kroppen mer på jakt efter vila än omöjliga yogaställningar på jakt efter leksaker och tappade nappar. Haha!

Som sagt, jag slits med tanken av nöjdhet och viljan att ha mer.

Man vet bara vad man har och inte vad man får.

[/

Precis! Man blir mer nojig också. Tänk om det skulle hända nåt vid förlossningen eller om man skulle få ett sjukt barn. Varför äventyra det man har... Samtidigt är det väl rätt liten risk för det, men ändå. Längtan finns dock där och biologiska klockan tickar. Åldersskillnaden på barnen blir ju också större ju längre man väntar. Åhhh...

• Anonym (Sladdis)

[quote=78304719][quote-nick]Anonym (Velandet) skrev 2017-12-26 01:14:08 följande:[/quote-nick]

Det ironiska i allt detta är att vi har alla förutsättningar egentligen. Ekonomin finns, det finns rum i huset, bil osv osv..

Jag tror att mycket av vårt velande beror på att vi inte har några planer framöver. Liksom lite rastlöshet som kryper fram när man får så mycket tid över.

Just NU är jag pigg och orkar. Men NU kan jag också ge mig själv återhämtning när jag önskar. Det kommer jag inte kunna med en liten som kräver dygnets alla timmar.

Våra barn har varit superlätta under småbarnsåren. Tänk om 3an blir rebellen?

Lik förbannat så har man svårt att förlika sig med tanken på att 8 åringen är och förbli minstingen i familjen.

[/

Jo precis, vi har också det ordnat med jobb, ekonomi och bostad, så där är det inga problem. Tänker också framåt, om några år när barnen börjar bli 15-16, känns som att medelålderslivet kommer lire för fort... Som att man inte känner sig riktigt färdig med barn än, men det skulle vara väldigt krävande samtidigt att börja om med allt.

• Anonym (Sladdis)
    Anonym (Gravid med sladdis) skrev 2020-12-03 06:38:43 följande:

Gammal tråd, men hoppas någon ändå vill svara.

Är 36 år och har precis fått reda på att jag är gravid. Vi har två gemensamma barn som 12 och 9, pojke och flicka. Båda blev till med hormonbehandlingar och nu kommer detta helt naturligt och oplanerat. Vi försökte få en trea 2014, jag blev gravid men fick missfall. Besvikelsen var så stor att jag inte orkade fortsätta känslomässigt eller utsätta mig själv för fler hormonbehandlingar så vi lade ner bebisverkstaden.

Jag vet inte alls vad jag vill, trodde aldrig jag skulle känna så här om jag väl skulle bli gravid. Är så rädd för att ?förstöra? vardagen, att min kropp inte ska orka pga av mina svåra ryggproblem, att de två andra barnens liv blir förstört. Vi har dessutom bott i vårt nybyggda hus i 1,5 år som inte alls anpassat för 3 barn. Vi hade planer på att åka till Australien och USA med våra barn kommande år...och nu vet jag varken ut eller in.

TS om du ser detta, hur blev det?

Oj har inte sett detta innan! Vi fick en sladdis 2019. Ångrar det inte en sekund, det var så otroligt mysigt att få uppleva bebistiden igen och nu har vi en busig 2-åring. Syskonen är också väldigt glada för sin lillasyster. Tycker inte det varit något problem med tanke på aktiviteter och så, minstingen följer med på det mesta och det blir ju också lättare ju större hon blir.

Hur gick det för er?
Svar på tråden Skaffa sladdis eller ej?