• sofiaaa91

BIM December 2017

Idag har känns de som om inget är roligt, humören går upp och ner och jag har molvärk i magen och svagt illamående som ligger som en hinna över mig. Hade väldigt låg temp imorse så funderar på om de är ägglossningen som kommer. Hade samma sak förra månaden vid den här tiden PMS, känns konstigt i hela kroppen. Va brukar ni ha för symtom under, innan och efter ägglossningen?

• sofiaaa91
    Amidina skrev 2017-11-20 07:56:41 följande:

Är dagarna rätt låter det som ÄL tycker jag. :)

De gånger jag har stark ÄL (dvs mina hormoner funkar som de ska) så får jag molvärk, lite lätta hugg runt en av äggstockarna, och lusten skjuter i höjden som tusan några dagar innan. Plus tempen som dippar då.

Aa precis, CD 18 idag. Haft vattniga blandat med trådiga flytningar hela veckan, molvärk till och från men först idag som humöret spelar ett spratt och fått massa finnar i helgen. Första cykeln jag tempar med så inget att jämföra med, men drack alkohol i lördags så kan va därför jag hade så hög temp igår morse. Annars är de en berg och dal bana :P

• sofiaaa91
    Amidina skrev 2017-11-20 08:21:59 följande:

Känner igen de där kurvorna, min förra var helt bananas. 

Den här gången har dock munkpepparn fått göra sitt jobb och än så länge har jag typ en perfekt kurva (ligger helt still nu efter mens), men börjar närma mig ÄL så får se vad som händer då.

Sover du bra och tempar runt samma tid varje dag? Det problemet fick jag annars varje helg, allt tempen blev helt förskjuten då med sömnen. Denna helgen skötte jag mig och la mig 1-2 timmar senare än vardagarna, och tempade max 1 timme senare än vardagarsmorgnarna. :)

Enligt din bild och dina symptom så ser det ut som ÄL idag, men det beror ju lite på hur din temp ser ut de kommande dagarna. :) 

Om dina kurvor fortsätter se ut sådär, och du sover bra och tempar regelbundet, så hade jag rekommenderat (utifrån min lekmannakunskap) att du kollar på något hormonreglerande. Lite off balanser mellan könshormonerna kan göra att tempen tror den är på Liseberg.. 

Aa jag börjar 5 på dagarna, så jag tempar 4:20 varje dag och är jag ledig så sätter jag klockan, men nu drack jag

Alkohol i lördags hört att de kan påverka för va väldigt varm i söndags morse när klockan ringde

Efter 4 timmars sömn(tog en timme senare än vanligt. Aa vad kan man ta för något då?
  • sofiaaa91
    Amidina skrev 2017-11-20 12:45:46 följande:

Alkohol har en tydlig inverkan på många, det är ju tekniskt sett ett gift som kroppen måste göra sig av med, vilket innebär högre aktivitet och med det så kommer högre temperatur.

Dock borde du försöka sova minst 5 timmar innan du tempar om du kan, annars kan det vara en så kallad icke tillförlitlig temp. Dvs att kroppen har inte fått tillräckligt med vila för att kunna gå ner på en temp som man kan mäta mot andra dagar för att se ett mönster.

Finns lite olika, själv tar jag ju munkpeppartabletter nu (från graviditetskollen.se) och har fått jättebra resultat än så länge (rent välmåendemässigt, inte preggo än ju :)). Vissa tar macapulver, vilket jag gjorde förr mot migrän, men det smakar röv och hade ingen effekt på mig vad gäller ÄL mm.

Egentligen borde man börja basic, äta som kroppen mår bra av, motionera, sova rätt, inte stressa mm. Men det skadar oftast inte att ta något tillskott med bevisad god effekt utöver det. 

Av egen erfarenhet rekommenderar jag munkpeppar och folsyra, det är snällt mot kroppen att testa med om man har bekymmer, och folsyran behöver de flesta ändå extra av när det kommer till graviditet. Fast man får eventuellt ge det några månader innan man märker av effekt.

Aa folsyra har jag ätit ett bra tag nu, började

Även med järn idag då jag känt mig trött och hängig senaste tiden. Kört med Blutsaft innan under mens. Blöder väldigt mycket och har väldigt mycket mensvärk. Så har väl mycket hormoner i mig :P
  • sofiaaa91
    Amidina skrev 2017-11-20 13:24:45 följande:

Skitbra.  Jag är så avis på de som inte behöver tillskott, alltså de som äter tillräckligt mycket hälsosam mat och får i sig det de behöver. Fast det är ju mitt eget fel att jag inte pallar tugga grönt dagarna i ända...  

Usch, det är ett fasligt skit det där. Har också järnbrist trots att jag aldrig blött så mycket. Gick på kur förra sommaren, och det var hemskt. 

Men om du blöder väldigt mycket och har så ont, har du blivit kollad hos gyn så du inte har något som påverkar? Jag har tex myom, vilket kan ge extrema smärtor, och i vissa fall ökade blödningar. Endo är ju också en sån sjukdom som kan ställa till med såna besvär.

Nej har inte varit hos gyn än, men de sa att de såg bra ut sist, men man vet ju aldrig. Ätit P-piller alla möjliga sorter sen jag va 14, pga just mensvärk. Bara haft två omgångar mens sen piller stoppet. Tog sista pillret 31/8. Kanske fortfarande är lite hormoner kvar. Sista mensen va inte så farlig så kan ju hända att de ändrat sig sen då, då blödde jag lite dag 1 och sen rätt mycket dag 2,3 och sen dag 4 va de bara väldigt väldigt lite :)
  • sofiaaa91
    Amidina skrev 2017-11-20 13:45:36 följande:

Om du pallar så boka en ny tid och be om ett VUL pga smärtan, iaf om du inte fått det innan.

Jag käkade också p-piller från att jag var 14 tills 23 pga mensvärk, så jäkla korkat eftersom det är då kroppen ska balansera upp hormonerna till normalnivå, och då väljer man att sätta in något som stör den egna produktionen. Menmen, det behöver ju inte vara alla som påverkas lika hårt som jag gjorde.

Om det är så kort sen du slutade med dem så hade jag försökt ha lite is i magen ett par månader till iaf, och leva sunt under tiden. Kan som du säger vara att dina hormoner inte rättat till sig än, och då är det dumt att börja försöka påverka dem igen med tillskott. 

Aa kör på is i magen. Kroppen är inte van att behöva producera hormonerna, va mens fri senaste 2 åren nu med. Så svårt att säga. Har haft 2 regelbundna cyklar dock. Only time Will tell :P
  • sofiaaa91
    Wictoria90 skrev 2017-11-20 14:30:59 följande:

Alltså jag försöker verkligen lära mig det där men jag är väldigt symptomfri när det kommer till ÄL, PMS och så vidare!! Nu senaste halvåret har jag ju verkligen försökt att känna efter men icke!! Så svårt!! Jag tempar ju dock så går på det :)

Så skönt. Just nu är de mensvärk och humör går upp och ner. Man märker när man verkligen vill vara glad åt något, men så säger kroppen nä idag känns

Allt piss, men man vänjer sig. Lite extra mycket denna cykeln dock. Kanske har att göra med att vi faktiskt

Försöker. Aldrig kommit direkt i innan. Konstigt de där med hormoner. Har din temp läst av någon ÄL ännu?
  • sofiaaa91
    Amidina skrev 2017-11-20 15:09:18 följande:

Hittade den här sidan, tydligen kan munkpepparn hjälpa till med cykeln efter att man slutat med P-piller med. :) Men mycket matnyttigt om tillskott och annat:

www.fertilitetsguiden.com/wp/kosttillskott/

Ah, får kolla upp de :) vet att man inte ska tempa 2 grr om dagen, men nu sov jag en stund, närmare 2 timmar. När jag vaknade så hade jag 36,75 i temp. Får se om den är hög imorgon med, isf är de ju en ägglossning som skett :P
  • sofiaaa91
    Amidina skrev 2017-11-20 17:08:16 följande:

Oh, fast tänk på att det kan vara felvisande om man sovit mindre än 5 timmar. Bara så det inte blir fel och du missar eller nåt!

Aaa precis, bara kollade, inte noterat de :P
  • sofiaaa91
    Wictoria90 skrev 2017-11-20 16:41:33 följande:

Ja men verkligen!! Jag är oerhört tacksam som har väldigt lite besvär med menssmärtor/ont vid ÄL.

Jag har tempat sen i mars så jg har full koll, men gör ägglossningstest denna månaden bara för att ha mer koll!!

Hoppas att det tar sig :)

Aa gud va skönt :)

Aa för kanske köpa några till nästan månad om de inte skulle ta sig :P ja de hoppas jag med ;)
Svar på tråden BIM December 2017