• Anonym (Mamma)

Hjälp med arg 9 åring

Jag har det så tufft med min 9 åring. Hon blir så lätt arg och tjurig. Många av hennes kompisar vill ibland inte leka med henne pga det oxh hon är rätt tuff mot mig också. Jag är ju vuxen och kan hantera det. Hon får inga stora utbrott alls men just det här sura och arga orkar ingen med.

Vi har varit hos psykolog som bara säger att hon har hett temperament (vilket jag hade som barn och definitivt fortfarande kan ha nu) så jag är ingen bra förebild så att säga. Jag vill inte att hon ska få problem och inte ha kompisar. Fritids har massor med barn på lite personal så de har många konflikter att ta hand om så det är inte lätt att få hjälp där. Mycket av detta händer på fritids.

Snälla tips och råd!!!! Hon behöver öva upp sin impulskontroll. Detta började när hon var 8 år. Det tär på mig så mycket. Jag orkar inte höra föräldrar klaga på henne mer...behöver konkreta tips och råd.vad kan man få hjälp via skola och så?

• Svar på tråden Hjälp med arg 9 åring
  • Anonym (.)

Alltså en 9 åring som blir arg ibland, låter ganska normalt. Vad menar du att du vill ha hjälp med? Vissa har mer attityd än andra och sen är hon kanske inne i en jobbig period.

• Anonym (Ja vad gör man!!)
    Anonym (.) skrev 2017-11-03 22:43:03 följande:

Alltså en 9 åring som blir arg ibland, låter ganska normalt. Vad menar du att du vill ha hjälp med? Vissa har mer attityd än andra och sen är hon kanske inne i en jobbig period.

En nio åring blir arg ibland o det blir alla såklart men när det blir mer än så och när det händer alltför ofta då är det problem alltså och det klart att man reagerar som förälder föratt i första hand hjälpa sitt barn och lära dom att kontrollera impulsen. har problem men min son som blir suuuperduper arg och kan slå andra vi klarade inte det själva så vi sökte hjälp från folk som har den kunskapen att vägleda oss att handskas med honom o som sagt i första hand gör man det här för barnets skull. vi har dock inte kmit så långt än men vi är på god väg, o puffade trådet här föratt jag oxå vill se om någon har haft barn som har varit arga och hur dom gjorde och hur det är idag!
  • Anonym (Mamma)

Problemet är ju att hon blir arg så ofta och lätt att ingen snart vill leka med henne. Hon brukar inte slåss men det har hänt (inte hårt men ändå en dask på armen) och då vill verkligen ingen vara med henne. Det är tröttsamt för alla runt henne.

• Anonym (Mamma till två)

Ja, mitt svar är lite obekvämt men jag tror att kortare dagar på fritids och mer tid med föräldrarna hjälper. Speciellt om inte miljön på fritids är jättebra. En massa trötta barn med för lite personal är ingen bra kombination,

Jag var tvungen att gå ned i arbetstid när min dotter gick på lågstadiet. Hon fixade inte att gå på fritids till fyra. Hon var så trött att hon grät när jag hämtade henne.

Många barn fixar inte långa dagar på fritids som det är nu med låg personaltäthet.

Hon behöver antagligen också tid med en vuxen som kan lära henne social kompetens.

• Anonym (Mamma)

Hennes dagar är inte så långa och det kan lika gärna hända precis när skolan är slut tyvärr. Har inte heller möjlighet att gå ner i tid, vår verksamhet går inte ihop då och har ingen laglig rätt till det. Har föräldrar som hjälper mig mycket dock.

Har sökt på ilskekontrollteäning men hittar bara från 12 år.

Anonym (Mamma) skrev 2017-11-04 08:25:51 följande:

Hennes dagar är inte så långa och det kan lika gärna hända precis när skolan är slut tyvärr. Har inte heller möjlighet att gå ner i tid, vår verksamhet går inte ihop då och har ingen laglig rätt till det. Har föräldrar som hjälper mig mycket dock.

Har sökt på ilskekontrollteäning men hittar bara från 12 år.

Min råd är ändå att ägna mer tid åt henne, inte bara du utan även pappan. Föräldrar är viktigast för barn. Självklart skall ni även tala med skolan men det är ju inte skolans ansvar att uppfostra.

Är det så att det inte beror på uppfostran , ja då bör ni väl vända er till en psykolog eller BUP. Börja med att tala med skolsköterskan.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-11-04 12:55:41 följande:

Min råd är ändå att ägna mer tid åt henne, inte bara du utan även pappan. Föräldrar är viktigast för barn. Självklart skall ni även tala med skolan men det är ju inte skolans ansvar att uppfostra.

Hennes pappa lever inte längre, han dog när hon var jätteliten.
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-11-04 12:57:02 följande:

Är det så att det inte beror på uppfostran , ja då bör ni väl vända er till en psykolog eller BUP. Börja med att tala med skolsköterskan.

Har varit hos psykolog, inget konstigt, hon har hett temperament (hon får dock aldrig stora utbrott). Tänker om det finns nått sätt att öva upp impulskontrollen. Det är det hon verkar behöva. Jag var exakt likadan som barn fast mina utbrott såg lite annorlunda ut.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-11-04 12:55:41 följande:

Skolan har ju dock ansvar att se till att barnen mår bra i skolan och har en bra arbetsmiljö. Det är inte uppfostran det handlar om. Jag jobbar själv med barn oxh naturligtvis är det mitt ansvar att barnen är trygga och mår bra i vår verksamhet. Vi pratar jättemycket med personalen men jag ser hur stressade de är. Det är omöjligt för dem att hinna med allt.

Tänker om det finns nån speciell terapi för att hjälpa henne och mig?
    ändtarmen skrev 2017-11-04 14:51:03 följande:

Kanske är som med hundar; behöver aktiveras för att hålla sig psykiskt stabila.

Tvinga henne att gå i karate eller något så kan hon jobba sig trött och lugn.

Bra förslag. Karate är en bra sport, m`nga flickor i den åldern tränar karate.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-04 14:53:08 följande:

Skolan har ju dock ansvar att se till att barnen mår bra i skolan och har en bra arbetsmiljö. Det är inte uppfostran det handlar om. Jag jobbar själv med barn oxh naturligtvis är det mitt ansvar att barnen är trygga och mår bra i vår verksamhet. Vi pratar jättemycket med personalen men jag ser hur stressade de är. Det är omöjligt för dem att hinna med allt.

Tänker om det finns nån speciell terapi för att hjälpa henne och mig?

Jag tycker du överdrivet. Terapi för att hon blir arg på fritids ibland? Prata med henne om det, vad hon kan göra när hon blir arg. Exempelvis gå iväg och ta det lugnt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2017-11-04 15:07:04 följande:

Jag tycker du överdrivet. Terapi för att hon blir arg på fritids ibland? Prata med henne om det, vad hon kan göra när hon blir arg. Exempelvis gå iväg och ta det lugnt.

Problemet har ju växt sig jättestort eftersom hon får klagomål. Visserligen är vissa föräldrar sjukt överdrivna och deras barn är inlindade i bomull men hon blir ändå arg så lätt och ofta och kan säga väldigt dumma saker. Kan inte stå och titta på när kompisarna försvinner. Hon vet alla strategier som vi pratar om men när hon blir så arg i stunden försvinner allt, så var det för mig med.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-11-04 12:57:02 följande:
    Håller med
  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)

Hej TS.
    När man jobbar med så pass små barn som har problem med agressioner så är det egentligen bara två områden som man kan jobba med.
    Det ena är att hjälpa barnet att sätta ord på sina kännslor och på det sättet kunna prata med barnet och kunna göra en beteendeanalys och på det viset kunna förstå varför barnet blir argt.
    Det andra är att förklara hur ilska och aggresioner funger. Barn som lätt exploderar har ofta svårt att själv förstå varför och kan nästan bli rädda för sig själv.

Tycker i första hand du ska prata med skolkuratorn och den vägen höra om ditt barn kan få gå rePULSE. Finns en version för barn under 12 som är bra.

Lycka till.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2017-11-04 15:07:04 följande:

Vi har som sagt varit hos psykolog (förstadie till bup) men han tyckte inte det var nått konstigt alls. Jag var likadan som barn men jag har ingen diagnos.
    Anonym (Fyll i anonym signatur.) skrev 2017-11-04 18:13:34 följande:

Hej TS.

När man jobbar med så pass små barn som har problem med agressioner så är det egentligen bara två områden som man kan jobba med.

Det ena är att hjälpa barnet att sätta ord på sina kännslor och på det sättet kunna prata med barnet och kunna göra en beteendeanalys och på det viset kunna förstå varför barnet blir argt.

Det andra är att förklara hur ilska och aggresioner funger. Barn som lätt exploderar har ofta svårt att själv förstå varför och kan nästan bli rädda för sig själv.

Tycker i första hand du ska prata med skolkuratorn och den vägen höra om ditt barn kan få gå rePULSE. Finns en version för barn under 12 som är bra.

Lycka till.

Tack för tips! Vet du hur man kan få tag på skolkurator? Finns ingen på hennes skola. Kanske via skolsköterska?

Hon blir oftast arg om hon känner sig orättvis behandlad, känner sig trängd eller är allmänt trött och hungrig. Hon vill ofta också gärna bestämma och vara först. Hon är väldigt verbal och kan uttrycka fint om känslor men hon blir som sagt så arg i stunden. Så hon vet varför hon blir arg men första impulsen att säga dumma saker eller till och med daska till nån ibland ger henne stora problem. Folk tröttnar på henne och det gör ont i mig. Därför tycker jag hon måste få hjälp. Repulse låter intressant!
  • Anonym (Mamma)

Läste lite om repulse...

Är det alltså för den vuxne? Så uppfattade jag det.

• Frontline

Kan du inte prata med fritids om extrapersonal?
    På min dotters fritids finns det ett par barn som behöver mer uppmärksamhet så där har dom satt in en kille som är väldigt lugn av sig och enbart är och hjälper dessa barn..
    Han finns där i viss del för min dotters skull med då hon vill ha bekräftelse och vill synas men han tonar ner det hela och det funkar riktigt bra..

Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Hjälp med arg 9 åring