• överförväntan

    Risdryck till Lasagne?

    Hejsan.
    Min sambo har svår matallergi. Bland annat gluten, laktos, ägg, soja, nötter, frön, kokosnötter och en hel del baljväxter och majs.

    Vi äter oftast separata maträtter, då jag snabbt ledsnar på hans mat (som ärligt talat är samma två saker om och om igen. Bara med olika grönsaker.)

    Nu har jag börjat kolla upp mer och mer på varianter av det jag själv äter, och forma det till att han ska ha möjlighet att äta det. Det är ju så mysigt att kunna äta samma mat tillsammans, i alla fall lite oftare än vad vi gör nu.

     Risdryck är i mitt tycke väldigt vattnigt (försökte baka på det en gång men det blev till inget, och kändes som att jag lika gärna kunde ha använt vatten istället.) Så till min fråga:
    Har någon provat risdryck i lasagne? Hur blir det? Kan jag göra den tjockare på något vis?

    Har bott med min sambo i lite över ett år nu, och känner mig fortfarande ny i allergi-frågan. Jag vet vad han inte tål, men att hitta varianter är svårt, speciellt som jag själv kan äta allt och har aldrig haft problem med någonting i matväg.

    Om någon annan här på Familjeliv har ungefär samma problem som jag, eller är som min sambo i detta fall - den med allergi - ni får jättegärna ge mig lite tips hur ni gör med maten.

    Vissa saker var enkla att byta ut - olivolja istället för smör, och bovetemjöl i brödet funkar underbart. Men sedan blir det svårare. Så tips tack, och speciellt om ni har erfarenhet med rismjölk i maten.


    matallergi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-04 14:37
    Förlåt, jag måste nog vara mer specifik. Insågs inte det.... som sagt, jag är ny på sånt här, men jag vill lära mig.

    Han tål inte komjölk (inte get och andra varianter heller), alltså går inte laktosfri mjölk bra. Vi provade havremjölk (oat milk), men han blev så dålig resten av dagen och under natten, så det kommer vi aldrig prova igen.

    Det enda kött han kan äta är vit fisk (vet ej om tonfisk räknas i det, men det kan han också äta) och kyckling. Resten går inte (han har aldrig testats för vilt (ren, älg, hjort m.m.) då han är från Spanien, där vi bor, så det är inte alldeles det enklaste att hitta i affären så det har inte sån stor betydelse.

    Så det vi brukar äta tillsammans är antingen kyckling eller vit fisk i olivolja och kryddor, med antingen ris eller potatis och de grönsaker han tål. Har så dålig fantasi så jag vet inte hur jag kan piffa upp det.

    P.s.
    Den lasagne jag tänkt göra innehåller kyckling och inte köttfärs, för att verkligen förtydliga att jag inte är helt bortkommen.
  • Svar på tråden Risdryck till Lasagne?
  • Meriall

    Varför inte ta vanlig laktosfri mjölk? Du skrev inte upp mjölk på allergilistan.

    Havremjölk är nog bättre än rismjölk annars, jag tycker det funkar att baka med också.

  • överförväntan

    Förlåt, jag måste nog vara mer specifik. Insågs inte det.... som sagt, jag är ny på sånt här, men jag vill lära mig.

    Han tål inte komjölk (inte get och andra varianter heller), alltså går inte laktosfri mjölk bra. Vi provade havremjölk (oat milk), men han blev så dålig resten av dagen och under natten, så det kommer vi aldrig prova igen.

    Det enda kött han kan äta är vit fisk (vet ej om tonfisk räknas i det, men det kan han också äta) och kyckling. Resten går inte (han har aldrig testats för vilt (ren, älg, hjort m.m.) då han är från Spanien, där vi bor, så det är inte alldeles det enklaste att hitta i affären så det har inte sån stor betydelse.

    Så det vi brukar äta tillsammans är antingen kyckling eller vit fisk i olivolja och kryddor, med antingen ris eller potatis och de grönsaker han tål. Har så dålig fantasi så jag vet inte hur jag kan piffa upp det.

    P.s.
    Den lasagne jag tänkt göra innehåller kyckling och inte köttfärs, för att verkligen förtydliga att jag inte är helt bortkommen.

  • överförväntan
    Tow2Mater skrev 2017-11-04 13:53:23 följande:

    är ni vegetarianer? Annars kan man ju variera kött, fisk och skaldjur ganska mycket i sig.


    Jo, det är ett tips, tyvärr kan han bara äta kyckling och vit fisk. Det går ju med lite fantasi att göra olika maträtter, men har sådan urusel fantasi att det inte är sant. Och jag är uppvuxen i en familj där 90% av måltiderna innehöll grädde och ost. Och många även ägg.
    Och innan jag träffa min sambo levde jag för det mesta på mat med soja, fisksås (han inte kan äta) och nötter. Så det är nytt för mig, och jag har försökt men jag kommer inte på mycket. Jag gör tomatsåser med kyckling och fisk, och såser av olivolja. Men det blir mycket samma smaker i slutändan, så därför tänkte jag att om det finns mer saker som jag kanske missat. Så som göra en lasagne utan ost och rismjölk istället för komjölk. Men rismjölk blir så väldigt vattnigt, så om det gick att "tjocka" upp det kanske.
Svar på tråden Risdryck till Lasagne?