• Anonym (T)

Vilka av dessa namn är finast?

Har svårt att bestämma vilket vi gillar mest. Vad tycker ni om dessa namn? Vilka tycker ni bäst om?

Emrik
    Vigor
    Enzo
    Grim
    Isidor
    Verner

Aline
    Eline
    Clotilde
    Edessa
    Silje

• Svar på tråden Vilka av dessa namn är finast?
  • Anonym (Linda)

Inga av namnen. De flesta känns påhittade.

• Yourenotauniquesnowflake

Emrik om det är en geckoödla eller hund.

De övriga namnen passar bättre till ett marsvin eller möjligen vädurskanin.

Till en människovalp är det däremot gränsande till misshandel och socanmälan att stämpla sin avkomma med dessa krystade försök att vara unika. Ynkligt och löjeväckande på samma gång.

• Anonym (T)
    Anonym (Linda) skrev 2017-11-04 12:38:15 följande:

Inga av namnen. De flesta känns påhittade.

Jaha. Men de är riktiga namn, inte påhittade.
  • Anonym (Silje)

Vigor och Silje tycker jag är finast men gillar egentligen inget av namnen

• Anonym (Word!)
    Yourenotauniquesnowflake skrev 2017-11-04 12:39:30 följande:

Till en människovalp är det däremot gränsande till misshandel och socanmälan att stämpla sin avkomma med dessa krystade försök att vara unika. Ynkligt och löjeväckande på samma gång.

• annabellelee

Verner tycker jag fungerar. Tänker på Verner von Heidenstam när jag hör det. Övriga är inte min typ av namn.

• Anonym (T)
    Yourenotauniquesnowflake skrev 2017-11-04 12:39:30 följande:

Du behöver inte överdriva bara för att det inte är din smak på namn. Det är inget försök att vara "unika", utan namn som vi gillar. Precis som du säkert har namn du gillar.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (T) skrev 2017-11-04 12:44:19 följande:
    Du behöver inte överdriva bara för att det inte är din smak på namn. Det är inget försök att vara "unika", utan namn som vi gillar. Precis som du säkert har namn du gillar.
    Blir nog svårt att  få folk att  förstå det. 
  • Anonym (x)

Jag tycker inte om något av namnen, många känns nästan "hitte på" (även om jag känner igen många av namnen sen innan). Dessutom beror det lite på vad ni har för efternamn för inget av de namnen kommer se bra ut till ett vanligt "Svensson-namn" till exempel. Enzo Svensson eller Enzo Granlund låter inte så bra.  

Om jag MÅSTE välja väljer jag Verner som pojknamn och Aline som flicknamn. 

Emrik - Äm-rik. Näe.
    Vigor - Känns sådär...... 
    Enzo - Till ett vanligt svenskt efternamn kommer det se knäppt ut till. Tänker förresten bara på en tvspelskaraktär men det är ju inte troligt att folk gör det om x-antal år.
    Grim - Lol nej.
    Isidor - Hej Sagan om ringen! (förlåt), kommer också inte passa in på vanliga efternamn tycker jag.
    Verner - Värn-er uttalar jag det som. Sådär men den som känns minst sämst. Känns som ett namn som även kan funka när barnet är gammalt och oavsett vilket yrke barnet vill ha. Enzo på en bankdirektör? Enzo på en gruvarbetare? (förlåt men Enzo.. nej nej nej) Verner passar bättre in på båda så Verner om jag måste välja något är det bästa av dem.

Aline - Al-I-nä. 
    Eline - El-I-nä. Känns som samma namn som ovanför nästan.

^ Både namnen känns som "Oj, nu har vi en flicka så nu måste vi hitta på något supersött namn till lilla snutteärtan". Tänk såhär, passar namnen in när ert barn är 45plus, har rynkor och kanske vill satsa på ett visst yrke?

Clotilde - Klo-tilde. Men hjälp nej! Sämsta namnet hittils, förutom Enzo. Clothilde var fruktansvärt fult. Klo-tilde, usch usch usch. (förlåt ts).
    Edessa - Ed-ä-ssa. Väldigt fult namn. Förlåt ,men jag tycker det.
    Silje - Känns som ett namn på en fisk. 

Känner mig urtaskig men ingen av namnen föll mig direkt i smaken. :( 

• linani

Inget av namnen föll mig direkt i smaken, men jag tycker att Verner och Silje är finast. 

Edessa, då tänker jag på Odessa - en organisation som skulle hjälpa nazister att fly från Tyskland efter kriget...

Svar på tråden Vilka av dessa namn är finast?