• Anonym (Lollo)

Hur firar ni födelsedagar i din familj?

Först i din ursprungsfamilj; grattade ni varann på morgonen i sängen med tårta och presenter eller bara på kvällen?

Nu i din vuxna familj med partner och/eller barn; grattar ni varann på morgonen i sängen med tårta och presenter eller bara på kvällen?

• Svar på tråden Hur firar ni födelsedagar i din familj?
  • Tow2Mater

Alla får ett grattis på morgonen om vi minns det. Bara pojken får tårta och presenter sen på kvällen.

I ursprungsfamiljen var det fika på säng for alla dem som fyllde, och sen tårta etc på kvällen.

• Anonym (Malin)

Sång och paket på sängen, frukost tillsammans vid köksbordet efter. Tårta och sådant på em/kvällen.

• Anonym (Jo)

Vi firar inget speciellt

• Fjäril kär
    Anonym (Lollo) skrev 2017-11-04 13:32:42 följande:

Först i din ursprungsfamilj; grattade ni varann på morgonen i sängen med tårta och presenter eller bara på kvällen?

Nu i din vuxna familj med partner och/eller barn; grattar ni varann på morgonen i sängen med tårta och presenter eller bara på kvällen?

I min ursprungsfamilj firades inte födelsedagar alls. Blev jag uppvaktad blev det från kompisar och vänner.

Nu i min egen familj blir det smörgåstårta och paket , oftast på eftermiddagen eller på närmaste helg.
  • Linnis92

Ursprungsfamiljen så var det grattis på morgonen, få välja födelsedagsmiddag och något paket på kvällen, sen släktkalas på närmsta helg.

Nuvarande familj så paket och sång på sängen, välja middag, äta tårta och öppna fler paket på kvällen. Kalas på närmsta helg.

• Immie

Ursprungsfamiljen:

Sång, tårta med ljus i och några paket på sängen, sen tog vi med tårtan till köket och åt frukost och morgonfikade, ett paket efter skolan, fick välja mat på kvällen och öppna lite mer paket.

Släktkalas och barnkalas på helgen.

Dagens familj: Samma morgon ritual och lite mer paket på kvällen, födelsedagsbarnet väljer valfri aktivitet på kvällen med utemat. Kalas med släkt dagen efter eller närmaste helg.

• taquine

Sång och frukost på sängen , så har det även varit för mina barn när de var små.Nu är de vuxna så det blir grattis och swisha över pengar så dom kan köpa det dom vill ha, och en god middag såklart med tårta;)

Goodness me
  • Postman

I urspungsfamiljen var det fika på sängen och senare under dagen tårta.

Nu så firar vi bara våra vuxna barn genom fika med tårta. Hustrun och jag firar aldrig varandra längre mer än att vi säger grattis.

• lövet2

Ursprungsfamiljen: Saft och bulle på sängen, sång och en present. Tårtkalas på kvällen med resten av presenterna.

Nuvarande familj: Vi har ändrat lite under åren och efter ålder. Frukost på sängen, sång och en present är det vanliga. Tårt- eller glasskalas på kvällen med resten av presenterna.

• Anonym (M)

Ursprungsfamilj:
    Morfar kom alltid in precis 00.00 till min födelsedag och sa grattis och gav en present. Sen på morgonen sjöng mormor och morfar för mig och på eftermiddagen var det tårtkalas med resten av släkten. Fyller i juli.
    Bodde med mina morföräldrar.

Nuvarande familj:
    Grattis på morgonen.
    Födelsedagsbarnet får bestämma mat och efterrätt/tårta
    Vi sjunger och äter middag.
    Barnen får välja en aktivitet förutom presenterna. Kan vara bio, lekland tex

Svar på tråden Hur firar ni födelsedagar i din familj?