Inlägg från: Anonym (Lägg av) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lägg av)

Lets tycka att det är okej att säga ne**r...

Ljbs skrev 2017-11-05 02:48:34 följande:

Neger betyder svart. Neger har gjorts till ett skällsord och fått en negativ innebörd.

I fallet chokladboll är negerboll det rätta att säga om man som jag är uppväxt med detta namn.

Motivering : neger betyder svart.

Jag ska inte behöva stå för allas rädsla att framstå som rasister lika lite som att jag ska behöva utstå att bli kallad rasist.

Hade jag däremot ropar "jävla neger" till någon då är det fel. Om det nu inte är en jävla neger vill säga. Jävla svenne o jävla Viting har jag kallats helt oprovocerat. Det är också fel.

Nej, negro betyder svart. Neger är ett skällsord vars innebörd var att förankra att den vita individen var högre stående än den svarta.

Att du vuxit upp med attityden att det är okej att kalla ett bakverk för ett ord som är designat för att trycka ned och mindrevärdesförklara människor som var ägda av vita människor och sågs som djur och handelsvaror är beklagligt, men det innebär inte att du/ni/vi inte kan bättra oss och det är en väldigt liten uppoffring att säga chokladboll för att visa en annan människa, hörkhyad, att vi faktiskt är påväg mot ett samhälle där vita och svarta är jämlika.

Det är inte trevligt att kalla någon svenne eller viting och individer som ropat detta efter dig har uppenbara attitydproblem men inget av dessa ord har ens i närheten av samma historiska och innebörd som ordet neger då varken svenskar eller vita har varit förslavade under någon annan folkgrupp.
Svar på tråden Lets tycka att det är okej att säga ne**r...