Inlägg från: Anonym (Slappen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Slappen)

Fler som slappar när barnen är på dagis?

Jag lämnar min son kl halv nio och hämtar halv fyra. Under tiden han är där frossar jag serier, tvättar, städar eller sover.

Är det fler som gör så?

Har en vän i samma sits men hon volentär arbetar osv med sin tid.

• Svar på tråden Fler som slappar när barnen är på dagis?
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (asdf) skrev 2017-11-05 17:51:17 följande:

Tränar du inget? Går och fixar dig på salong? Träffar väninnor?

Gjorde förr men nu gör jag inget. Orkar liksom inte. Egentligen så kollar jag bara serier, allt annat sparar jag tills jag hämtat och/eller sambo är hemma. Ingen vet egentligen.
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-11-05 17:51:58 följande:

Jobbar du hemifrån då? Eller sjukskriven? Pluggar?

Jag hade tänkt göra så för jag kan jobba hemifrån men har haft så mycket att göra jobbmässigt att jag inte hunnit. Men har det som plan.

Pluggade innan, det är hur bra som helst, inga problem. Fint också att man var aktiv, fick saker gjorda. Mycket tid till hemma plugg osv.
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (asdf) skrev 2017-11-05 17:55:24 följande:

Undrar din sambo inte hur det är med dig? Vad lever du av?

Han är inkomsttagaren just nu.

Nej, jag visar inte skenet av det jag känner/gör.
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (asdf) skrev 2017-11-05 17:58:36 följande:

Javisst är det härligt att låta andra ta hand om ens barn så att man kan sova själv.

Min son älskar sin förskola och sina pedagoger och dem älskar honom. Han är där de timmar vi har rätt till men vid lov osv har jag/vi honom hemma 100%.

Jag och min son är inte samma person, han har rätt till ett liv!?!
  • Anonym (Slappen)
    Guapa skrev 2017-11-05 17:57:18 följande:

Det låter dock som en varningsklocka. Symptom på utmattning? Deprimerad?

Ja, kanske. Men vad ska man göra liksom. De timmarna jag har under dagen ger mig iaf styrka och glädje att vara närvarande resterande tid.
  • Anonym (Slappen)
    Rebecca1987 skrev 2017-11-05 17:59:09 följande:

Jag städar, handlar ocj fixar så jag kan lägga all tid på barnen när dom är hemma. Dessutom för att få tiden gå då jag längtar tills dom slutar. Jag har som tur är bara 15 timmar i veckan delat på 3 dagar

=) ja, längtar gör man definitivt, alltid lika kul att hämta.
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (asdf) skrev 2017-11-05 18:19:46 följande:

Tog du illa upp eller?

Nej, varför? Jag svarade på ditt inlägg.
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (Wtf) skrev 2017-11-05 18:22:07 följande:

Det måste kännas hemskt att veta att man är en så dålig förälder att barnet har det bättre i förskolan än hemma med en själv. Väldigt knäckande kan jag tänka mig. Jag skulle gärna vilja få rekommendera terapi så att det kan bli bättre med tiden.

Jag ser det inte så. Det är ju en helhet för barnet, för mig/oss. All tid vi är tillsammans är ju av all vikt fylld av kärlek, aktiviteter, familj, osv osv. Sonens tid på förskola är ju en del av hans goda liv.

Håller dock med, jag måste styra upp mig själv.
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (asdf) skrev 2017-11-05 18:22:04 följande:

Men han måste ju fatta. Om hemmet ser exakt likadant ut som han lämnade det på morgonen. Och du inte har nåt annat att berätta än vad du sett på nån serie.

Är du deprimerad eller har du bara tappat stinget?

Vet inte om jag är deprimerad. På gränsen kanske. Tappat stinget har jag definitivt. Speciellt med mina egna ambitioner och önskningar.

Nej, jag gör lite som blir mycket då och då, under dagen och kväll. Vi hjälps åt mycket.

Vår relation/familjeliv är i övrigt väldigt avslappnat och tryggt så det är inget konstigt om disken råkar stå kvar.
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (asdf) skrev 2017-11-05 18:36:00 följande:

Varför har du tappat stinget? Och hur ska du hitta det igen?

Bra fråga, svår. Jag tänker att det kommer vända, så jag väntar ut det.
  • Anonym (Slappen)
    Avenia skrev 2017-11-05 19:07:13 följande:

Skönt för dig. Gör vad du måste göra för att vara en bra mamma.

Tack höll jag på att skriva men ja, tack.

Helst vill jag ju att det inom mig ska vända och livsgnista man förr hade kunde komma tillbaka.
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (Känner igen) skrev 2017-11-05 19:08:26 följande:

Det hade kunnat vara jag om jag inte hade jobbat deltid, men hur kommer det sig att du är hemma? Är du egentligen student men inte sköter dina studier längre? Det lär väl även din sambo märka så småningom. Hur kommer det sig att du får ha barnet på förskola sju timmar om dagen om du inte har någon sysselsättning? Jättelätt att fastna i att inte göra någonting.

Sorry, skrev fel tid. 6 timmar om dagen. Nio till tre. Tänkte på tiden som var en period innan.

Jag studerade heltid och blev klar med studierna. Sedan fick jag inte jobb och tiden gick. Nu är jag gravid igen.

Har jobbat hela mitt liv och studierna var ett tillskott. Den delen borde lösa sig senare.

Jag har fastnat ja men samtidigt, inget är fan kul när det gäller ?me my self and i? längre!
  • Anonym (Slappen)
    taquine skrev 2017-11-05 19:20:44 följande:

Varför jobbar du inte?På min tid när mina ungar var små så var det råkoll när ungar skulle lämnas och hämtas pga jobb.

Inte ett skit förvånad vi de skatter  vi har med "stackare" som endast orkar pilla luddet ur navlen, och frossa i serier . Säkert ni som sedan vill ha en operation för ni blivit så feta.

Läs mitt sista svar. I övrigt kan jag inte relatera till ditt inlägg när det gäller mig personligen men anser bortsett från det att skatten vi betalar absolut ska gå även till de som inte orkar annat än att pulla navelludd, behöver operation för övervikt eller vård och stöd för psykisk ohälsa.
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (Känner igen) skrev 2017-11-05 19:47:13 följande:

Aha ok, känner mig lika nedstämd. Men vad har du uppgett för grund till att få lov att ha barnet på förskolan? Du får väl inte ha barnet där om du inte har sysselsättning, är du inte orolig att det kommer fram?

Nej, som arbetslös/arbetssökande får man ha barnen på förskolan 30 tim/vecka. Efter att mina studier va klara gick jag ner från heltid till de 30.

Min sambo är skriven och jobbar mycket på annan ort, därför är det okej.
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (Känner igen) skrev 2017-11-05 19:47:13 följande:

Aha ok, känner mig lika nedstämd. Men vad har du uppgett för grund till att få lov att ha barnet på förskolan? Du får väl inte ha barnet där om du inte har sysselsättning, är du inte orolig att det kommer fram?

På vilket sätt känner du dig nedstämd?
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (WTF???) skrev 2017-11-05 19:42:04 följande:

Och jag betalar för detta på min skattsedel????

Dra du åt helvete i så fall!!

Ligg i soffan på någon annans bekostnad!!

Jag vill ju hellre sponsra mammor/pappor som verkligen VILL något!!

Tänker ju inte Ens.
  • Anonym (Slappen)
    Aniiee skrev 2017-11-05 20:04:41 följande:

Ts, livsgnista är ju inget som kommer på silverfat, tyvärr. Man måste göra något för att vilja göra något. Skitsvårt, jag vet. Mitt tips är att du börjar titta aktivt på dina serier istället för passivt. 

Men jag har personligen inget emot att ditt barn går på förskola trots att du är hemma. Tvärt om är det bra att barnet kommer ut och träffar kompisar, får göra av med energi och utvecklas.

Stor skillnad, helt klart!
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (Känner igen) skrev 2017-11-05 20:19:59 följande:

Jag fick inte intrycket att du var inskriven på arbetsförmedlingen, det är väl kravet men om du är det så är det ju bara en moralisk fråga att man hade kunnat tycka att du kunde hämtat tidigare och haft barnet där mindre än 30 timmar om du ändå inte aktivt söker jobb.Att jag hela tiden känner att jag inte orkar, inte har lust att planera eller göra klart saker, vill sluta jobba och bara var hemma fastän jag vet att då skulle jag ju behöva planera massa bra aktiviteter för barnet att hålla igång hela dagarna etc. Så därför känns det bra för både mig och barnet att jag jobbar deltid så att jag kommer hemifrån och att barnet får roliga aktiviteter på fsk några timmar om dagen så räcker det med fika/lekplats/saga/bygga tågbana och annat jag orkar på eftermiddagarna.

Älskar att vara med mitt barn men orkade inte riktigt med heldagar med barnet mot slutet av min föräldraledighet heller, så jag vet att det inte vore bra för mig att sluta jobba och ha barnet hemma på heltid. Hade heller inte känt det som ett alternativ att vara utan inkomst för att gå hemma som ?låtsasarbetslös?. Är så trött på mitt jobb men hittar inget annat. Hur känner du själv?

Tycker de timmar han är på förskolan är precis lagom. Hinner leka, luncha, sova, mellanmål och så slut. När jag pluggade kändes det inte kul att behöva lämna heltids timmar. Så även när jag ska börja jobba igen så kommer det inte va mer än deltid eftersom jag vill kunna va mer tillgänglig för barnen. Mannen jobbar mer. Än så länge iaf.

Känner igen mig mycket i det du skriver. Jag tror för egen del hela tiden att det ska vända men samtidigt vet jag att det inte kommer göra det riktigt tills den dag jag själv kan ta tag i mina aktiviteter igen. Som träning, min kreativitet jobb osv.

Sjävklart finns där andra faktorer som spelar roll men som inte är relevanta här kanske.
  • Anonym (Slappen)
    Anonym (F) skrev 2017-11-05 20:35:40 följande:

Oj. Känns nästan som att du vill skryta om vilken lat förälder du är. Hoppas insikten om hur jävla snabbt tiden går flyger på dig när ungen är stor och du missat 80% av tiden. Hoppas du känner dig nöjd och glad då.

För övrigt är det för jäkligt att vi har överfulla förskolor när det uppenbart finns barn som går där heltid medan deras lata, inkompetenta förälder ligger hemma på soffan. Låt våra barn, som faktiskt MÅSTE vara där få lite mer utrymme istället och ta hand om ditt barn själv.

Fast om du nu tror barnet har det bättre på förskolan än hemma är det nog så. Stackars barn.

Knappast någon ågren över tiden med min sambo och vår son (och vår snart tvåa). Vi som familj, jag som mamma, min man som min man och pappa till våra barn, finns inget bättre jag vet. Självklart har man bättre/sämre dagar som vi alla.

Som jag skrev innan, den tiden sonen är på förskolan är en Del av resten av vardagen/livet.

Däremot de timmarna jag har där jag är ensam, det är som om den tiden är en tid jag nästan slutar existera.

Känner inte igen mig.

Jag anser inte att mitt barn har det bättre på förskolan än hemma, var skrev jag det?! Men självklart har min son det bättre med förskola som han älskar än om han skulle behöva umgås med mig dygnet runt.
Svar på tråden Fler som slappar när barnen är på dagis?