Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring

Sojabönan skrev 2017-11-05 19:14:12 följande:

Är jag ensam om ovanstående? Enda sättet att inte få tallriken med mat dragen ner till golvet, få magkatarr o sätta maten i halsen el råka bita mig i läppen/tungan av stress är att låsa in mig på toa o äta. Notera att jag matat lillen innan det är dags för mig o han är mätt. Jag är så dum att varje ggn jag ska äta tror jag att han ska sluta med det beteendet ... och det slutar med att jag blir förbannad o måste låsa in mig med maten inne på toa o avnjuta maten intill kattlådan. Ensamstående så har ingen som kan underhålla lillen varje ggn jag ska äta. Har ni samma problem med era 2åringar???

Varför är han inte på förskolan? Där sitter alla barn fint vid bordet och äter! Liksom som ngn viftat med ett trollspö.
  • Anonym (mor)
    Anonym (A) skrev 2017-11-06 09:05:30 följande:

Är tillsammans. Minimalt med kläder för att minska på extra tvätt. Var bara beredd på att mat från din tallrik är godast och börja med mat som lätt äts med händerna eller en gaffel. Börja på helgen när ni båda är pigga och det finns mer tid och tålamod.

Fast när man är två år så ska man väl inte behöva äta med hela kroppen?
  • Anonym (mor)

Det är ju bra pedagogiskt att äta ihop med sitt barn MEN man kan ju också tänka att man själv äter efter barnet och kanske t om läser tidningen medan den lille sitter på golvet och leker med något eller ser på teve. Två-åringar kan ju fängslas av roliga barnvänliga program.

• Anonym (mor)

Begriper inte varför en två-åring inte är på förskolan? Liksom om man VALT att ha sitt barn hemma så är det ju jättesorgligt om man inte kan ta hand om det. Idag kan man ju lämna sitt barn på förskolan om man själv är hemma och det är ju en FANTASTISK möjlighet för de som inte kan hantera dem själv. På förskolan sitter barnen och äter i grupp och allt fungerar finfint.

• Anonym (mor)

Jag erkänner att jag ibland tyckt att det är absurt att mammor som är hemma, arbetslösa etc, ska ha rätt att ha sina barn på förskolan. MEN ALLT är bättre än att ha en dysfunktionell mamma sittande inne på toa för att äta. Liksom kan det bli mkt värre? En liten pojke lär sig att mamma sitter på skithuset och äter för att jag är så hopplös................................................

• Anonym (mor)
    EnAnonumius skrev 2017-11-07 10:07:44 följande:
    "Förr i tiden" så var det extremt ovanligt att föräldrar satt på toa och åt.

"Förr i  tiden" så åt man hela familjen samtidigt vid middagsbordet. Fanns det småbarn 1 -3 år så hade man alltid en kökshandduk till hands och så lät man de mycket små barnen kladda själv en smula och lära sig att äta själv även vid middagsbordet och fick försöka äta själv.

Du vet förr i tiden fans det något som hette skurtrasa och vatten, det fanns även moppar med. Jag tror det finns kvar i butikerna i dag dessa fantastiska produkter som gör att man kan snabb torka av golv om det blir lite kladd.

Det dummaste du kan göra är att skapa stress där det inte behövs skapas.
    Men "förr i tiden" så fanns ingen förskola. Varje förälder hade att SJÄLV fostra sitt barn. Man kan idag nästan inte ens tänka sig den världen.....! Liksom ingen att skylla på!

• Anonym (mor)
    EnAnonumius skrev 2017-11-07 18:59:34 följande:
    Jasså? Vilken tidsepok väljer du att utgå från att jag pratar om?
    Jag gick på förskola på 70-talet. Kallades visso på den tiden för dagis. Då morsan jobbade deltid som kokerska. 

Fast ja du har rätt det var vanligare "förr i tiden" att föräldrar uppfostrade barnen.
    Ja jag *typ* tänkte väl kanske på all tid innan 70-talet. Jag själv är född -55 och minns liksom fornstora dar.
Svar på tråden Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring