• Anonym (Rädd)

    Abort hemma

    På onsdag ska jag till sjukhuset för att få första pillret. Sen på fredag ska det hela ske. Är så orolig och Rädd! Tänk om jag förblöder !!! Vad är normalt att blöda ? Smärta är jag inte rädd för utan mer vad som kommer komma ur mig! Kanske löjligt men så känner jag nu. Kan man jobba mellan första pillret och tills dess att aborten ska ske ? I mitt fall vill jag kunna jobba onsdag och torsdag, fredag är jag ledig. Så många funderingar känner jag :P

  • Svar på tråden Abort hemma
  • EpicNurse

    Ja du kan jobba efter första tabletten. Man kan få lite blödning och/eller mensvärk.

    Hur mycket det blöder beror på vilken vecka du är i och hur lång tid det tar. Är det innan v 7 så brukar det vara först som vanlig mens, sen dubbel-trippel mens i någon timme och sen som vanlig mens igen. Ställ in dig på att det kommer rinna blod. Många får sitta på toaletten när det blöder som mest, vilket det gör i ca 1-3 timmar. Längre än så ska det inte blöda de mängderna.

    Om förloppet blir utdraget brukar det blöda kraftigare än om det går snabbt. Det är pga att livmoderhalstappen står öppen längre vilket gör att det blöder mer. Om allt kommer ut snabbt så stängs tappen och livmodern drar ihop sig effektivt = mindre blödning.

    För vissa blir det bara som en riklig mens men tänker att det är bättre att vara beredd på en stor blödning så är det bara en positiv överraskning om det är mindre.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (L)

    Jag skulle tro att du kan jobba dagarna innan du tar cytotec.

    Hur långt gången är graviditeten? Det obehagliga (enligt mig) är inte blodet utan klumparna som kommer ut.

  • Anonym (Rädd)
    EpicNurse skrev 2017-11-05 22:26:39 följande:

    Ja du kan jobba efter första tabletten. Man kan få lite blödning och/eller mensvärk.

    Hur mycket det blöder beror på vilken vecka du är i och hur lång tid det tar. Är det innan v 7 så brukar det vara först som vanlig mens, sen dubbel-trippel mens i någon timme och sen som vanlig mens igen. Ställ in dig på att det kommer rinna blod. Många får sitta på toaletten när det blöder som mest, vilket det gör i ca 1-3 timmar. Längre än så ska det inte blöda de mängderna.

    Om förloppet blir utdraget brukar det blöda kraftigare än om det går snabbt. Det är pga att livmoderhalstappen står öppen längre vilket gör att det blöder mer. Om allt kommer ut snabbt så stängs tappen och livmodern drar ihop sig effektivt = mindre blödning.

    För vissa blir det bara som en riklig mens men tänker att det är bättre att vara beredd på en stor blödning så är det bara en positiv överraskning om det är mindre.


    Tack för svar! Då ska jag ställa in mig på kraftig blödning. Jag kommer vara i vecka 7+5 när sista tabletterna intas. Har fött barn innan och är van vid kraftiga "efter blödningar". Men detta är.ju forcerat och är rädd att jag ska få en chock. Min man är ju lite emot denna aborten också så han känns inte som ett fullgott stöd heller tyvärr. Missförstå mig rätt nu, han är underbar men han tycker det hela är väldigt jobbigt även om han inser att det är fullt realistiskt att göra detta pga olika saker som gör att vi inte kan ha ett till barn. Räcker vanliga bindor? Eller får man såna där bra bindor på sjukhuset att ta med hem?
  • Carambolan

    Jag gjorde abort hemma i vecka 8 och för mig var det exakt som Epic Nurse beskriver. Det blödde mer än mens (mycket mer, men absolut ingen läskig störtblödning) i 1-2 timmar och sen var det som vanlig mens i 5-6 dagar.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (L) skrev 2017-11-05 22:26:53 följande:

    Jag skulle tro att du kan jobba dagarna innan du tar cytotec.

    Hur långt gången är graviditeten? Det obehagliga (enligt mig) är inte blodet utan klumparna som kommer ut.


    Jag är.i vecka 7+5 när aborten genomförs. Exakt, det är min rädsla också !!! Är rädd att jag ska typ se fostret :(
  • Anonym (Rädd)
    Carambolan skrev 2017-11-05 22:32:12 följande:

    Jag gjorde abort hemma i vecka 8 och för mig var det exakt som Epic Nurse beskriver. Det blödde mer än mens (mycket mer, men absolut ingen läskig störtblödning) i 1-2 timmar och sen var det som vanlig mens i 5-6 dagar.


    Så skönt att höra! Rasade det ut massa klumpar??
  • Anonym (L)

    Det kan också vara bra att veta att det är inte säkert att allt kommer ut. Jag har gjort två medicinska aborter, vid den första kom allt ut men vid den andra kom det klumpar under sex timmars tid, sedan fanns det rester kvar i livmodern i mer än två månader. Under denna tid var det blödning och ont i magen varje dag. Fram och tillbaka till gynakuten. Mer cytotec som intw hjälpte och sedan ett annat läkemedel som inte heller hjälpte. Till sist infektion och akut skrapning (och depression). Vill inte skrämma dig men sjukvården borde informera om riskern med att det blir en inkomplett abort vid medicinsk abort, det är ändå så pass stor risk som 5-7%.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (L) skrev 2017-11-05 22:35:10 följande:

    Det kan också vara bra att veta att det är inte säkert att allt kommer ut. Jag har gjort två medicinska aborter, vid den första kom allt ut men vid den andra kom det klumpar under sex timmars tid, sedan fanns det rester kvar i livmodern i mer än två månader. Under denna tid var det blödning och ont i magen varje dag. Fram och tillbaka till gynakuten. Mer cytotec som intw hjälpte och sedan ett annat läkemedel som inte heller hjälpte. Till sist infektion och akut skrapning (och depression). Vill inte skrämma dig men sjukvården borde informera om riskern med att det blir en inkomplett abort vid medicinsk abort, det är ändå så pass stor risk som 5-7%.


    :( så hemskt! Hoppas det inte händer mig :'( beklagar att du fick genomgå allt det <3
  • Carambolan
    Anonym (Rädd) skrev 2017-11-05 22:33:10 följande:

    Så skönt att höra! Rasade det ut massa klumpar??


    Lite levrat blod men absolut inget som jag upplevde som klumpar stora som golfbollar som man kan läsa om här på forumet.
  • Anonym (Rädd)
    Carambolan skrev 2017-11-05 22:43:00 följande:

    Lite levrat blod men absolut inget som jag upplevde som klumpar stora som golfbollar som man kan läsa om här på forumet.


    Tur!!!!
  • Anonym (L)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-11-05 22:36:39 följande:

    :( så hemskt! Hoppas det inte händer mig :'( beklagar att du fick genomgå allt det <3


    Tack, ja det har varit förjävligt.

    Hoppas att allt går bra för dig, det gör det säkert! Det vanligaste är ju att allt går bra!
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (L) skrev 2017-11-05 22:48:30 följande:

    Tack, ja det har varit förjävligt.

    Hoppas att allt går bra för dig, det gör det säkert! Det vanligaste är ju att allt går bra!


    Tack! Jag hoppas också det :O
  • Anonym (C)

    Jag gick igenom en medicinsk abort runt vecka 7 för ett par år sedan. Jag hade aldrig fött barn innan. För min del var det inte speciellt smärtsamt. Men jag började blöda redan inom ett dygn efter första tabletten. Det är tydligen inte helt ovanligt, men jag var rätt oförberedd på det. Och befann mig i en rätt olämplig situation. Så se till att du har stora bindor med dig överallt när du har fått den första tabletten.

    Om du tror att din man inte är tillräckligt stöd kanske du ska se om du kan göra aborten på sjukhuset istället. Det gjorde jag (men allt var redan så gott som klart när jag kom dit).

  • EpicNurse
    Anonym (Rädd) skrev 2017-11-05 22:31:42 följande:

    Tack för svar! Då ska jag ställa in mig på kraftig blödning. Jag kommer vara i vecka 7+5 när sista tabletterna intas. Har fött barn innan och är van vid kraftiga "efter blödningar". Men detta är.ju forcerat och är rädd att jag ska få en chock. Min man är ju lite emot denna aborten också så han känns inte som ett fullgott stöd heller tyvärr. Missförstå mig rätt nu, han är underbar men han tycker det hela är väldigt jobbigt även om han inser att det är fullt realistiskt att göra detta pga olika saker som gör att vi inte kan ha ett till barn. Räcker vanliga bindor? Eller får man såna där bra bindor på sjukhuset att ta med hem?


    Då kan man ju förmoda att du kommer blöda ganska rikligt nu också! Var också beredd på att det kan vara så att livmodern blir väldigt retad och att det därför kan göra mer ont och på ett annat sätt än vanliga naturliga värkar. Att man kan reagera annorlunda på den smärtan jämfört med vanliga värkar.

    Hos oss får man inte det men det finns att köpa på apoteket! Annars funkar nattbindor.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Maja)

    Vid första tabletten hände det inget speciellt för mig, jag fick mycket flytningar bara.

    Jag gjorde min abort på sjukhuset, jag var i vecka sex. De bindorna som fanns på sjukhuset var hemska, som blöjor men med sämre uppsugningsförmåga än Always. Jag tycker du ska köpa de största nattbindorna du hittar, tänk på att du måste byta ofta de första timmarna så köp hellre för många än för få. De första timmarna blödde jag extremt mycket, sedan var det som en vanlig mens i 4-5 dagar, därefter hade jag bruna flytningar en vecka till. Jag såg inget foster, men kände tydliga klumpar, något större än de man har vid mens. (Jag vet inte om alla känner klumparna vid vanlig mens, men för mig går det inte att missa dem)

    Jag spydde från ingenstans någon timme efter det andra pillret, tydligen är det vanligt så ha gärna en hink i närheten.

    Fråga efter smärtstillande då du hämtar dina abortpiller, alla får inte jätteont, men jag låg i fosterställning och grät. Jag var sjukskriven i två veckor pågrund av smärtan, men då har jag hemska menssmärtor också och behöver trots receptbelagda mediciner vara sjukskriven för det ibland så det spelar säkert in.

Svar på tråden Abort hemma