• Anonym (Bekymrad mamma)

Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning

Hej. Som rubriken lyder så har en vän till min dotter som tidigare bott i fosterhem nu blivit placerad på en flyktingförläggning då han hoppat av gymnasiet och fosterfamiljen tydligen inte längre har nåt ansvar för honom. Tycker så synd om den här killen, hur kan de placera honom där? Helsvensk är han. Hur kan man hjälpa honom? Vet inte hur hans planering ser ut (om det ens finns nån)

• Svar på tråden Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning
  • Anonym (?)

Han är ju myndig, så han borde väl få bo vart han vill?

• Anonym (Lh)

Tak över huvudet och mat ska man vara tacksam för, jag tror att flyktingförläggning är att föredra framför sovsal på vandrarhem bland missbrukare.

Ja vandrarhem för missbrukare var det bestämt att han skulle få bo på först...

• Anonym (tja)
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2017-11-07 20:12:44 följande:

Hej. Som rubriken lyder så har en vän till min dotter som tidigare bott i fosterhem nu blivit placerad på en flyktingförläggning då han hoppat av gymnasiet och fosterfamiljen tydligen inte längre har nåt ansvar för honom. Tycker så synd om den här killen, hur kan de placera honom där? Helsvensk är han. Hur kan man hjälpa honom? Vet inte hur hans planering ser ut (om det ens finns nån)

Du kan hjälpa honom genom att antingen låta honom bo hos dig eller betala för ett rum på ett fint hotell åt honom. Det tycker jag du ska göra, eftersom du är så bekymrad för honom. 
  • Anonym (Lisa)

Du undrar hur man kan hjälpa honom och svaret är givet; med att erbjuda honom ett rum att bo i. Och övertalning att gå klart skolan eller åtminstone låta gymnasiet hjälpa till med praktikplats el dyl.

• Anonym (Ja du)

Föräldrar har inget ansvar för barnen om de är över 18 och inte går på gymnasiet. Varför skulle då fosterföräldrar ha skyldighet att ta hand om en 19-åring som inte går på gymnasiet. Varför blev det inte vandrarhem? Eller trodde ni att han skulle få en egen lägenhet?

• Anonym (Maja)

Vad bra att de i alla fall ordnat tak över huvudet till honom! Det är ingen självklarhet för vuxna hemlösa, vilket ju är vad han räknas som. Vill du hjälpa honom så kolla runt i bekantskapskretsen om någon har ett rum att hyra ut till honom.

Anonym (tja) skrev 2017-11-07 20:25:11 följande:

Du kan hjälpa honom genom att antingen låta honom bo hos dig eller betala för ett rum på ett fint hotell åt honom. Det tycker jag du ska göra, eftersom du är så bekymrad för honom. 

Ska du vara dryg kan du ju låta bli att svara...
    Anonym (Maja) skrev 2017-11-07 20:45:37 följande:

Vad bra att de i alla fall ordnat tak över huvudet till honom! Det är ingen självklarhet för vuxna hemlösa, vilket ju är vad han räknas som. Vill du hjälpa honom så kolla runt i bekantskapskretsen om någon har ett rum att hyra ut till honom.

Ja det är väl sant förstås. Skulle låta honom bo hos oss men vi är så trångbodda som vi är redan, med ganska många barn..
  • Anonym (X)

Vad tänkte han själv skulle hända när han hoppade av gymnasiet?

Svar på tråden Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning