• Anonym (Bekymrad mamma)

Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning

Hej. Som rubriken lyder så har en vän till min dotter som tidigare bott i fosterhem nu blivit placerad på en flyktingförläggning då han hoppat av gymnasiet och fosterfamiljen tydligen inte längre har nåt ansvar för honom. Tycker så synd om den här killen, hur kan de placera honom där? Helsvensk är han. Hur kan man hjälpa honom? Vet inte hur hans planering ser ut (om det ens finns nån)

• Svar på tråden Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning
  • Anonym (tja)
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2017-11-07 21:05:20 följande:
    Ska du vara dryg kan du ju låta bli att svara...
    Men hur ska du annars hjälpa honom menar du? Har du några egna idéer själv?
  • Anonym (Träffar)
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2017-11-07 20:12:44 följande:

Hej. Som rubriken lyder så har en vän till min dotter som tidigare bott i fosterhem nu blivit placerad på en flyktingförläggning då han hoppat av gymnasiet och fosterfamiljen tydligen inte längre har nåt ansvar för honom. Tycker så synd om den här killen, hur kan de placera honom där? Helsvensk är han. Hur kan man hjälpa honom? Vet inte hur hans planering ser ut (om det ens finns nån)

Träffar han tjejer där?
  • Anonym (Träffar)
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2017-11-07 20:12:44 följande:

Träffar han tjejer där?
  • Anonym (Syster Yster)

Min bror bodde på flyktingförläggning i ett år efter min mamma fått en stroke och inte klarade sig själv längre. Han är autistisk och utvecklingsstörd och inte gjort ett aktivt val som din dotters vän har gjort. Då han flyttat till flyktingförläggningen hade han fått beslut om att han skulle få flytta till ett boende men väntetiden var som sagt ett år. Min bror var livrädd hela tiden, de andra boende och personalen var snälla men inget var anpassat efter honom och han fick inte den hjälp han behövde. Trots det här klagade han inte en enda gång.

Jag tycker din kompis dotter ska vara tacksam över det hon har, hon tar upp en plats någon bättre behövande skulle kunna få. Hon måste bli vuxen någon gång. Om du är så orolig så hjälp henne, jag menar inte att hon ska bo hos dig men du kan hjälpa henne med praktiska saker och ge tips och råd.

• Anonym (Fyll i anonym signatur.)
    Anonym (Nää) skrev 2017-11-08 09:37:04 följande:

Eftersom jag arbetar på en flyktingförläggning så undrar jag hur en svensk kille hamnade där? De boenden jag känner till samt det jag jobbar på blir man bara placerad via migrationsverket och de tar ju inte hand om svenskar..... sen är det ganska självklart att han inte får mer hjälp när han inte uppfyller sin del, vid 19 års ålder bör man klara av att ta konsekvenserna för sitt handlande

Är ju rätt uppenbart att killen bor på ett kommunalt HVB och inte en flyktingförlägning.
  • Anonym (Larsson)
    Anonym (Fyll i anonym signatur.) skrev 2017-11-08 20:10:52 följande:
    Är ju rätt uppenbart att killen bor på ett kommunalt HVB och inte en flyktingförlägning.
    Precis
    Anonym (Larsson) skrev 2017-11-08 20:15:38 följande:

Precis

Nej det gör han faktiskt inte
    Anonym (Träffar) skrev 2017-11-08 19:13:50 följande:

Träffar han tjejer där?

Vad menar du?
    Anonym (Syster Yster) skrev 2017-11-08 19:23:09 följande:

Min bror bodde på flyktingförläggning i ett år efter min mamma fått en stroke och inte klarade sig själv längre. Han är autistisk och utvecklingsstörd och inte gjort ett aktivt val som din dotters vän har gjort. Då han flyttat till flyktingförläggningen hade han fått beslut om att han skulle få flytta till ett boende men väntetiden var som sagt ett år. Min bror var livrädd hela tiden, de andra boende och personalen var snälla men inget var anpassat efter honom och han fick inte den hjälp han behövde. Trots det här klagade han inte en enda gång.

Jag tycker din kompis dotter ska vara tacksam över det hon har, hon tar upp en plats någon bättre behövande skulle kunna få. Hon måste bli vuxen någon gång. Om du är så orolig så hjälp henne, jag menar inte att hon ska bo hos dig men du kan hjälpa henne med praktiska saker och ge tips och råd.

Usch stackars din bror...Det är min dotters kompis och ingen tjej, men det spelar ingen roll. Jag har förstått att det kanske inte är så illa ändå, han har ju tak över huvudet och har tydligen varit i kontakt med AF och ska få börja på nåt program. Ska stötta honom så gott jag (vi) kan och det har jag sagt till honom också. Tack för alla svar!
  • Anonym (Träffar)
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2017-11-08 21:57:46 följande:
    Vad menar du?
    Jag undrar om han pratar med några söta tjejer där?
Svar på tråden Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning