Anonym (Syster Yster) skrev 2017-11-08 19:23:09 följande:
Min bror bodde på flyktingförläggning i ett år efter min mamma fått en stroke och inte klarade sig själv längre. Han är autistisk och utvecklingsstörd och inte gjort ett aktivt val som din dotters vän har gjort. Då han flyttat till flyktingförläggningen hade han fått beslut om att han skulle få flytta till ett boende men väntetiden var som sagt ett år. Min bror var livrädd hela tiden, de andra boende och personalen var snälla men inget var anpassat efter honom och han fick inte den hjälp han behövde. Trots det här klagade han inte en enda gång.
Jag tycker din kompis dotter ska vara tacksam över det hon har, hon tar upp en plats någon bättre behövande skulle kunna få. Hon måste bli vuxen någon gång. Om du är så orolig så hjälp henne, jag menar inte att hon ska bo hos dig men du kan hjälpa henne med praktiska saker och ge tips och råd.
Usch stackars din bror...Det är min dotters kompis och ingen tjej, men det spelar ingen roll. Jag har förstått att det kanske inte är så illa ändå, han har ju tak över huvudet och har tydligen varit i kontakt med AF och ska få börja på nåt program. Ska stötta honom så gott jag (vi) kan och det har jag sagt till honom också. Tack för alla svar!