• Krussidull

    12 år 6 månader uppfostran

    Jag blir snart galen på våran dotter. Hon bryr sig inte ett dugg om vad vi säger. Hon gör precis som hon vill trots att vi har regler. Det är liv och gap hela tiden. Hon går ständigt och pratar i mobilen, struntar i att städa, svär, pratar med äldre killar tycker att de killarna i hennes ålder är omogna.
    Hon är som om hon vore 15 år. Vi pratar och hon ångrar. Vi pratar och hon förstår. Men dagen efter är det precis som att allt som gick in har gått ut igen.
    Vet inte hur man ska nå fram till henne. Hon är och går på högsta växeln hela tiden
    Tips och råd tack.

  • Svar på tråden 12 år 6 månader uppfostran
  • Fyfk

    Men det är väl bara att ta hennes mobil från henne tills dess att hon klarar av att uppföra sig?

  • Krussidull

    utegångsförbud är väldigt svårt då hon slutar mkt tidigare än oss så hon har redan dragit efter skolan.
    Mobilförbud fungerar inte då de använder sig av mobilen för att kommunicera om något skulle hända när de är borta. I skolan tex.

  • Fyfk
    Krussidull skrev 2017-11-08 18:48:27 följande:

    utegångsförbud är väldigt svårt då hon slutar mkt tidigare än oss så hon har redan dragit efter skolan.
    Mobilförbud fungerar inte då de använder sig av mobilen för att kommunicera om något skulle hända när de är borta. I skolan tex.


    Vilka är "de"? De behöver ingen mobil. Händer något i skolan kan läraren ringa. Men om du envisas så köp en billig skitmobil utan några som helst finesser och kontantkort. Utegångsförbud hela helgerna.
  • Krussidull

    De är jämnåriga kompisar, tonåringar m.m.'
    Jag kan tycka att man inte ska ta ifrån dom mobilen då den behövs dels för den sociala delen sedan när hon är på väg till och från skolan. Det är 2017 och mobilen är deras sätt att kommunicera med oss och med varandra.
    Jag har förstått att gap och skrik kanske inte genererar i något utan jag försöker jämnföra istället..
    hon är livrädd för att.....
    då säger jag, du är livrädd för....varför då?
    men du är inte rädd för att ta kontakt med vem som helst på nätet.... och du är inte rädd för att cykla utan hjälm m.m
    Berättade för henne igår kväll att nu från och med nu blir det synliga konsekvenser om du inte lyssnar på vad vi säger.
    Om du däremot gör det plus lite till så blir det positiva konsekvenser.
    Få se om jag lyckas!

  • Hallonmos
    Krussidull skrev 2017-11-09 12:20:56 följande:

    De är jämnåriga kompisar, tonåringar m.m.'
    Jag kan tycka att man inte ska ta ifrån dom mobilen då den behövs dels för den sociala delen sedan när hon är på väg till och från skolan. Det är 2017 och mobilen är deras sätt att kommunicera med oss och med varandra.
    Jag har förstått att gap och skrik kanske inte genererar i något utan jag försöker jämnföra istället..
    hon är livrädd för att.....
    då säger jag, du är livrädd för....varför då?
    men du är inte rädd för att ta kontakt med vem som helst på nätet.... och du är inte rädd för att cykla utan hjälm m.m
    Berättade för henne igår kväll att nu från och med nu blir det synliga konsekvenser om du inte lyssnar på vad vi säger.
    Om du däremot gör det plus lite till så blir det positiva konsekvenser.
    Få se om jag lyckas!


    Och vad skulle dessa "synliga konsekvenser" och "positiva konsekvenser" bli då?
  • Vargaflickan
    Krussidull skrev 2017-11-09 12:20:56 följande:

    De är jämnåriga kompisar, tonåringar m.m.'
    Jag kan tycka att man inte ska ta ifrån dom mobilen då den behövs dels för den sociala delen sedan när hon är på väg till och från skolan. Det är 2017 och mobilen är deras sätt att kommunicera med oss och med varandra.
    Jag har förstått att gap och skrik kanske inte genererar i något utan jag försöker jämnföra istället..
    hon är livrädd för att.....
    då säger jag, du är livrädd för....varför då?
    men du är inte rädd för att ta kontakt med vem som helst på nätet.... och du är inte rädd för att cykla utan hjälm m.m
    Berättade för henne igår kväll att nu från och med nu blir det synliga konsekvenser om du inte lyssnar på vad vi säger.
    Om du däremot gör det plus lite till så blir det positiva konsekvenser.
    Få se om jag lyckas!


    Vad har hänt med Sverige egentligen ? Föräldrar som är livrädda för att ge minsta lilla disciplin till sina oansvariga ungar för att ungarna "kanske missar något" på sociala medier, vafan det är väl bara att ta ifrån henne mobilen som straff när hon beter sig illa? För hon lär sig ju inget om det inte blir någon konsekvens av sitt beteende. Ta er i kragen nu och sluta upp med att curla ungen!
  • Maddi

    Men hur svårt ska de vara? Ta telefonen, inga pengar och utegångsförbud och inget internet. Då borde ni få en mer hjälpsam och tacksam unge. 

    Behöver telefon att kommunicera? Kommunicera med vem? Om hon behöver ha tag i er finns telefon att låna på skolan, skulle hon bli sjuk i skolan så kan skolan ringa. Skulle ni behöva ha tag i henne så finns det t ex en telefon för yngre att lägga in två telefonnummer, ett till pappa och ett till mamma. Annars finns det även en gps som man kan lägga in två nummer i och hon kan ringa er från den och ni kan ringa henne genom den och dom två alternativen så kan inga kompisar få tag i henne och då pratar hon inte hela tiden i telefon. 

  • zooägaren
    Krussidull skrev 2017-11-08 18:48:27 följande:

    utegångsförbud är väldigt svårt då hon slutar mkt tidigare än oss så hon har redan dragit efter skolan.

    Mobilförbud fungerar inte då de använder sig av mobilen för att kommunicera om något skulle hända när de är borta. I skolan tex.


    Hämta henne från skolan då, eller ordna så någon annan vuxen gör det. Om inte någon av föräldrarna kan vara hemma med henne så ordna barnvakt. Spärra telefonen hennes från alla samtal utom till och från föräldrarna.

    Om inte prata med henne så måste hon ju få konsekvenser, spärra mobilen enligt ovan, inget internet, ingen tv.. Bort med fler och fler saker tills dess att hon börjar förstå.
    Jag är hård , men ärlig!
Svar på tråden 12 år 6 månader uppfostran