• mormor 1965

Sätta 4 månaders bebis i bilbarnstol?

Vår lilla gosse är redan 8,5kg och 70 cm, trots att han bara är 4 månader. Han sitter förstås i babyskydd i bilen men undrar om man snart kan sätta honom i bilbarnstol, eller är det för tidigt? Vi har redan en Maxicosi pearl 2 way, som är helt ypperlig för mindre barn och går att justera liggställning i.

• Svar på tråden Sätta 4 månaders bebis i bilbarnstol?
  • mormor 1965

Här går det vilt till

Alltså vi har redan färdigt en Maxicosi 2way pearl. Helt svinbra stol, och jag använder den till flera av mina barnbarn, både framåt och bakåt. Den hör till kategorin 9-18 kg ( eller ca ett halvår) och längdgräns 67-105 cm. Om nån känner till den så vet ni hur bra utformning den har.

• mormor 1965

[quote=78177125][quote-nick]Anonym (C) skrev 2017-11-09 18:36:09 följande:[/quote-nick]

Den bör dock absolut inte användas framåt! Det är livsfarligt för så små barn att åka framåtvända. Barn ska åka bakåt tills de är minst 5 år och helst tills de är ca 120 cm långa och väger 25 kg. Absolut tidigast vid 5 år, 110 cm och 18 kg. Att sitta framåt i en stol med internsele ger extremt hög belastning på nacken vid en krock.

[/quot

Hemsk film ???? du menar att man inte skulle få svänga på barn mellan 9-18 kg alls? Mitt ena barnbarn är 4 år och väger 12 kg. Hon åker alltid med ansiktet i färdriktningen i föräldrarnas bil i samma stol som vi har. Men nu var ju frågan att när man kan sätta en liten i denna stol, med ryggen mot färdriktningen förstås.

Svar på tråden Sätta 4 månaders bebis i bilbarnstol?