• Pimpinellan

    Sätta 4 månaders bebis i bilbarnstol?

    Gränsen brukar gå vid 13 kg så han klarar ett tag till. Vår bebis väger nästan det och är 78 lång, vi ska byta nu.

  • Pimpinellan
    cosinus skrev 2017-11-08 20:38:55 följande:
    Finns bakåtvända stolar från 4 månader. Vi har bytt kring 5 månader trots små bebisar för att de suttit så mycket bättre i de riktiga stolarna.
    Och vi tittade på en riktig stol och det fanns ju absolut ingenting som höll fast en bebis i den! Han hade ju skenat runt som en vante i den. Måste finnas andra modeller. Dessutom var den stolen från 15 kg och den vi har slutar på 13 kg- dom där emellan då?!
  • Pimpinellan
    cosinus skrev 2017-11-08 20:48:07 följande:
    De från 15 kg brukar vara avsedda för att monteras framåtvänt och använda bilens egna bälten. Jag pratar om bakåtvända stolar som kan användas från 4-6 månader och upp till 18-25 kg (beroende på modell)
    Ja, jag begrep då ingenting. En på 15 kg ska då f.ö absolut inte sitta framåtvänd så varför görs i så fall såna stolar? Blir väl till att köpa de där svindyra på Babya för åka 16 mil för att leta hinner/orkar vi inte. Synd att det inte finns nåt enda mellanläge i prisklasserna.
  • Pimpinellan
    Anonym (?) skrev 2017-11-08 21:06:23 följande:
    Du måste mena bältesstol som är för stora barn (4-12 år)? Bilbarnstol är den bakåtvända stol man använder efter babyskyddet.
    Vi utgick från kg och 15 kg- då är man liten åldersmässigt och vår bebis är snart där. Det fanns inte barnstolar på min tid så jag kan inget om det. Fanns ju inte ens bälte då.
  • Pimpinellan
    cosinus skrev 2017-11-08 22:17:44 följande:
    Man behöver inte vara så liten för att väga 15 kg. Mina har vägt det vid 4 år, 3,5 år, 5 år och 3,5 år. Frammåt är ok från 4 år och det har varit ganska precis att mina vägt nog (utom då trean som inte gjorde det)
    Enligt min bvc är framåt från 5 års ålder- inte 4. Det var ena lättviktare du haft! Sonen är inte ett och väger 13.
  • Pimpinellan
    cosinus skrev 2017-11-08 22:35:01 följande:
    Ju senare desto bättre, tror dock NTF säger 4 ff i sina rekommendationer, eller så har det ändrats, min yngsta är 7 så jag är förbi det där. Och ja, de är inte så tunga ungarna, inte långa heller för den delen. Blir inga basketspelare eller sumobrottare här :)
    Har inte läst vad andra säger utan går på bvc som säger 5. Jag önskar jag haft en något mindre tungviktare för han drar ju stora storlekar redan!
  • Pimpinellan
    Tom Araya skrev 2017-11-08 22:50:09 följande:
    Vad menar du med "på min tid".
    Säkerhetsbälte har funnits sedan 50-talet. Runt 1960 var det standard i Volvo. På 70-talet blev det lag att det skulle finnas och användas.
    Bilbarnstolar började komma på 70-talet, men blev vanligare främst under 80-talet.
    Enligt din profil är du 48, d.v.s. född runt 1969 och hade nått körkortsålder 1987.
    Alltså borde du som barn ha vuxit upp under den här utvecklingen, även om just dina föräldrar inte var bland de tidigaste som tog till sig den nya tekniken och säkerhetstänkandet.
    Född- 68, vi hade inte bälten i vår bil. Fanns absolut INGEN som satt i bilbarnstol! Hade inget med att göra att mina föräldrar inte tog till sig nåt- man gjorde inte så helt enkelt. Tog körkort vid -37 vad nu det har med saken att göra. Har man inte haft småbarn vet man inget om bilbarnstolar för man har inte varit tvungen veta nåt. Tycker du var ganska nedvärderande mot både mig och mina föräldrar, men det förvånar mig egentligen inte. Du brukar raljera över folk.
Svar på tråden Sätta 4 månaders bebis i bilbarnstol?