• anonym80008

    Berätta att man är gravid på intervju ?

    Hej 

    Jag har sökt ett jobb och varit på intervju. Den första intervjun hölls med ett rekryteringsföretag. Jag vet att jag har gått vidare till nästa urval och står nu mot 2 andra kandidater. 

    Jag är i vecka 29+3 och det syn inte speciellt mycket, då jag redan är överviktig. På första intervjun fick jag frågan: Har du barn? Jag svarade: Inte än. 

    På den andra intervjun kommer jag att få träffa chefen på företaget. 

    Ska jag i berätta på intervjun att jag är gravid eller ska jag avvakta till de har tagit ett beslut om vem dem ska anställa? Hur hade ni gjort? HJÄLP! 

  • Svar på tråden Berätta att man är gravid på intervju ?
  • Carambolan

    Beror på vilken typ av tjänst. Är det ett korttidsvik som du kommer hinna slutföra innan föräldraledigheten hade jag inte sagt nåt. Är det en fast tjänst och du vill ha en god relation till någon som ska vara din chef väldigt länge? Då tror jag definitivt att öppna kort är bättre.

  • Carambolan

    Jag hade berättat på en gång i så fall. Tänk till i förväg så att du kan presentera riktigt bra svar på både varför du söker ett jobb du knappt eller inte alls kommer hinna påbörja före ledigheten och redogör på ett attraktivt sätt för hur du tänkt lägga upp ledigheten. Kan du säga att du bara planerar vara hemma i tre månader innan barnets andra förälder tar över är det troligen mer attraktivt än om du vagt säger att du troligen är borta i ungefär ett år men kanske mer.

  • Anna60
    anonym80008 skrev 2017-11-10 12:15:03 följande:
    Det är en fast tjänst och är beräknad till slutet av januari 2018. 
    Då är det ingen fast tjänst, utan ett vik eller annan tidsbegränsad anställning. Självklart måste du säga till nu. Du ska ju vara barnledig om 2,5 månad. Rena rama bedrägeriet kan jag tycka annars. Du kommer ha jobbet i 2,5 månad, och sen gå på ledighet - och i januari, när du fortfarande är föräldraledig, så tar anställningen slut.

    Självklart ska du berätta. Då kanske du har chansen senare på företaget. Men ljuger du nu så är du körd sedan.
  • Anonym (V)
    Anna60 skrev 2017-11-10 12:40:14 följande:

    Då är det ingen fast tjänst, utan ett vik eller annan tidsbegränsad anställning. Självklart måste du säga till nu. Du ska ju vara barnledig om 2,5 månad. Rena rama bedrägeriet kan jag tycka annars. Du kommer ha jobbet i 2,5 månad, och sen gå på ledighet - och i januari, när du fortfarande är föräldraledig, så tar anställningen slut.

    Självklart ska du berätta. Då kanske du har chansen senare på företaget. Men ljuger du nu så är du körd sedan.


    Vadå ingen fast tjänst? Hon skriver ju att det är det!
  • Anna60
    Anonym (V) skrev 2017-11-10 12:45:34 följande:
    Vadå ingen fast tjänst? Hon skriver ju att det är det!
    Aha... menar hon att tjänsten startar i slutet av januari 2018? Då är det ju ännu värre. Hon går ju på föräldraledighet då ju. Hon har 2,5 månad kvar av graviditeten.
  • Carambolan

    Nej hon menar att barnet är beräknat i slutet av januari.

  • Anonym (Meen)
    Anonym (V) skrev 2017-11-10 12:45:34 följande:

    Vadå ingen fast tjänst? Hon skriver ju att det är det!


    Inte så nödvändigt att hänga upp sig på just det nu kanske...

    Men

    En fast tjänst är tillsvidare, på obestämd tid.

    Hon skriver klart och tydligt att det är ett tidsbegränsat arbete, då heter det tidsbegränsad anställning eller visstidsanställning men kan vara tex ett vikariat.
  • Anonym (YRSA)

    @Anna60: Tolkar det som att det är en fast och BERÄKNAD FÖRLOSSNING är i slutet av januari 2018. :)

    @TS: Jag hade inte sagt något om jag vore du. Har själv blivit diskrininerad när jag var i samma sits som du, fick alltså inte jobbet. Tyvärr är det så det ser ut på många ställen. Man måste se om sitt eget hus. Du får större trygghet för dig och barnet, bättre FP framöver med mycket mera. När alla papper är klara kan du berätta.

  • Anonym (Meen)

    Jahaaa haha hon menade att hon var beräknad o januari, inte tjänsten haha så tokigt det kan bli med uteblivande av kommatecken eller punkt

Svar på tråden Berätta att man är gravid på intervju ?