Inlägg från: MissCakr |Visa alla inlägg
  • MissCakr

Hur var det att växa upp som vegan?

Jag och min sambo har varit veganer i 5 mån nu och vi vet att vi aldrig kommer att gå tillbaka till att äta animaliskt. Vi planerar att skaffa barn nästa år och vi är inte ett dugg oroliga över att ge vårt barn en vegansk kost. Det som därimot oroar mig väldigt mycket är hur det upplevs för barnet att växa upp i ett samhälle där alla runtomkring äter animaliskt. Hur förklarar man för ett barn att alla andra får äta det ena och det andra men du får det inte? Utan att barnet känner sig utanför eller annorlunda? Hur löser man vissa saker rent praktiskt? Tex nu vid halloween så går ju barn på bus eller godis, hur gör man då? Ska man slänga godiset dom får efteråt och ge eget veganskt godis? Varför ens gå på bus eller godis då undrar ju säkert barnet haha jag vill så gärna veta hur du som vegan såg på det hela när du växte upp och kan ge lite tips och råd om hur dina föräldrar löste problematiska situationer :)

• Svar på tråden Hur var det att växa upp som vegan?
  • MissCakr

Nej många finns det nog inte men hoppas det finns någon ialf ???????? Känns som att vi får lösa mycket efter hand som situationerna uppstår. Men hade varit kul att få höra någon som varit med om det och kan ge lite tips ialf!

• MissCakr
    nevermind skrev 2017-11-12 00:05:40 följande:

Heja er! Tycker det är jättebra det ni gör. Hoppas allt går bra.

Tack så mycket!! :D
  • MissCakr
    blomman 2 skrev 2017-11-12 00:29:08 följande:

Jag tycker att barn ska få göra egna val ang kost. Så jag skulle servera vegansk mat hemma men låta barnet få äta samma mat som de andra på förskola/skolan. Barnet kanske vill ha korv till middag hemma och det skulle jag ge. Låt barnet uppleva all slags mat,kanske blir hen vegetarian...eller inte,men fått friheten att välja själv.

Jag förstår hur du tänker :) Men för oss som vet hur skadligt det är med tex korv som är processat kött så skulle vi aldrig vilja utsätta vårt barn för det. Källa: What the health på Netflix.

Skulle du vilja att ditt barn rökte bara för att andra barn gör det och inte röka hemma för att sen hoppas barnet inte fortsätter röka sen när de blir vuxna? :)
  • MissCakr

Jag vill förtydliga med att säga att vårt barn kommer inte få äta animaliskt överhuvudtaget. Jag vill veta hur man på bästa sätt får barnet att förstå att inte alla lever som veganer och att det är okej. Hur man löser vissa praktiska situationer som kan uppstå osv.

Jag vet att man har olika åsikter kring att ge och inte ge hel-vegansk kost men det valet får ni göra med era barn så det behöver vi inte diskutera i den här tråden tack :)

• MissCakr

Tack alla ni som svarat!! Ni har kommit med jättebra tips och förklaringar :)

Ja vi får nog bara förklara varför vi är veganer när barnet blir äldre och börjar ifrågasätta. Så får man bara ta varje situation när den kommer!
    Vi bor tyvärr i en ganska liten stad så jag vet inte hur förskolor har det med att erbjuda vegankost men som någon skrev så kan man ju ta med matlåda, men kan de anpassa kosten efter mjölkallergiker, äggallergiker, gluten, laktos osv så borde inte "att bara ge grönsaker" vara så himla svårt haha

Sen tror jag att bara vi håller en öppen dialog med vår omgivning så kommer det inte bli några problem med att servera vegansk på middagar, kalas osv hemma hos andra. Vi kan faktiskt skicka med en lista på mat som är naturligt veganskt för att lugna någon som blir stressad och tror att de måste göra något mega avancerat :)

Känns mycket bättre nu, tack! Men fortsätt gärna dela med er av eran uppväxt och ge tips och råd. Tycker det är roligt och intressant att höra vad ni varit med om :)

• MissCakr
    Anonym (Anna) skrev 2017-11-12 06:21:51 följande:
    Jag har själv sett den dokumentären och kände mig också som att aldrig mer vilja äta kött efteråt. Samma sak med Sockerfilmen! Jag tror att om man verkligen tar del av forskningen som de har byggt filmen på så nyanseras bilden av köttets fara. Kanske är der viktigaste att man oftast äter grönsaker? Kanske kan lite socker på lördagar hanteras av kroppen?

Jag tror att man riskerar att barnet blir alienerat med helt växtbaserad föda (jag äter själv så, men gör undantag där det är smidigt) och ingen vägar bjuda hem hen eftersom de är rädda att göra fel. Och alla kommer hela tiden be barnet att försvara sin livsstil, vilket säkert ger vissa problem med identiteten om den egna övertygelsen vacklar.
    Men vi är veganer av många orsaker vill jag tillägga: Hälsan, djurens rätt, miljön. Det finns många anledningar att vara vegan och just därför vill vi inte vara lakto-ovo-vegetarianer heller. Vi vill helt enkelt inte bidra till att djur lider "bara ibland", det skulle mitt hjärta och samvete aldrig klara av :( 
    Socker är ju inte bra i stor mängd men socker bidrar ju inte till att djur får lida eller har en stor miljöpåverkan om jag äter det lite ibland hehe

Vi har som mål att vara förebilder för framtida veganer. Vi vill visa att det är inte alls är jobbigt att bjuda hem en vegan. Jag och min sambo är alltid hurtiga och lättsamma när vi bjuds på middag/fika och tar det vi kan äta och lämnar det vi inte kan äta :) Just vid middagar finns ju alltid potatis, pasta, ris osv samt sallad och rotfrukter och det kan vi ju äta.
    Skulle vi bli bjudna på fika som vi inte äta något alls ifrån så tar vi bara en kopp kaffe. Då får oftast personen som bjöd oss jättedåligt samvete och då ger vi bara lite tips på vad hen kan bjuda på nästa gång, men vi blir aldrig sura eller kommenterar negativt. 

Jag och min sambo "försvarar" aldrig vår livsstil. Om någon har en fråga så besvarar vi den. Om frågeställaren inte håller med, vill börja diskutera eller "mucka gräl" så ger vi oss aldrig in i det. Är personen riktigt envis så hänvisar vi oftast till dokumentärer, källor, artiklar och ber dom läsa på där om dom vill ha mer info. Vi svarar att vi omöjligt kan förklara allt som en dokumentär på 3 timmar kan. 

Jag har märkt att eftersom jag aldrig dömer någon som äter kött, är aldrig blir sur om någon ställer en "dum fråga" eller kräver att någon måste anpassa sig efter mig vid bjudningar så har personer i min omgivning blivit väldigt respektfulla mot mig och är väldigt måna om att jag ska få vegansk mat. Är jag på jobbet och det är något på tv om tex "slaktning av djur" som en kollega veta jag tycker är hemskt att titta på så byter hen kanal.

Jag tror och hoppas att om vi uppfostrar vårt barn att bete sig likadant så kommer hens kompisar att vara lika respektfulla. Sen kan barn vara elaka, absolut. Men då får vi helt enkelt ta det när det kommer :) Kanske bjuda hem de elaka barnen och deras föräldrar på en god 3-rätters vegan middag hehe ;)
  • MissCakr
    8airam8 skrev 2017-11-12 10:17:39 följande:

Ena ungen hade en kompis som var uppvuxen som vegan. Hon smyg-åt de förbjudna sakerna eftersom alla andra glatt drack mjölk, åt en skiva skinka och så vidare. Gud så dåligt samvete den tösen hade, och då var hon väl 8-9 år när det begav sig. Hennes mamma skickade med mat, eftersom vi bodde på landet och det inte gick att gå hem och äta. Det är inte okomplicerat det där.

Men om vi berättar VARFÖR vi är veganer så tvivlar jag starkt på att barnet kommer vilja smygäta animaliskt. Det liksom går inte att äta kött om man vet det vi vet om jag säger så haha
  • MissCakr
    Iarwain skrev 2017-11-12 10:21:26 följande:
    Här finns ett problem...

Det finns en risk att ert barn inte blir inbjuden då ni lägger er matfilosofi i knäet på någon som antagligen inte är intresserad av att krångla till ett redan krångligt kalas.
    Spelar ingen roll att det inte är "mega avancerat" det är ett moment extra, som bara det kan vara "droppen som...".
    Men ojdå, då kanske vi inte ska umgås med personer som inte kan lägga en smula extra energi på det :) Jag måste ju tänka på att göra glutenfritt till min kompis men jag gör det gärna för henne <3
  • MissCakr
    Vvvuuullll skrev 2017-11-12 10:32:01 följande:

Min kompis växte upp som vegetarian och socialt var det inga problem, vad jag förstått. Däremot var det 30 år sedan så skolmaten var ju inte något att heja för tyvärr. Minns en gång när hon fick en avokado och rivna morötter till lunch... Men sånt är ju mycket bättre nu.

Vi har löst det så här: vi äter vegetariskt hemma men barnen får utanför hemmet äta vad de vill. Det har känts viktigt för mig att barnen är sina egna personer med egna val. Givetvis hoppas jag på att de kommer att välja veganskt eller vegetariskt som vuxna. Men de är inte mina ägodelar och de får välja som de vill.

I vissa åldrar tycker en del barn att det är jättejobbigt att vara annorlunda. Det räcker med att deras föräldrar är miljömuppar med hemstickade mössor och som tar cykelvagnen när de storhandlar. .

Haha åh avokado är gott! men kanske inte bara en sån och rivna morötter :P

Vi tänker såhär: Vi vet att det vi gör är bra, det för så mycket gott med sig!
    Vi vet att våra barn är egna individer och de får välja precis vad de vill göra i livet, va de vill göra på fritiden, vilken musik de vill lyssna på, vilken klädstil de vill ha osv osv. 
    Men veganmat är lika självklart som att du måste ha kläder på dig offentligt. Barn kan tycka man är pinsam av många anledningar men det betyder inte att de får som de vill ändå ju hehe Jag ville dricka alkohol när jag var 14 för det fick min kompis men mamma gav sig ju inte för det och sa att jag fick dricka det hos min Vi kommer förklara varför vi inte äter animaliskt och varför det inte kompis men inte hemma :) 

Vi kommer att förklara varför vi inte äter djur lika mycket som mamma förklarade för mig varför rökning/alkohol inte är bra typ :)
  • MissCakr
    Kusin Krakel skrev 2017-11-12 10:32:30 följande:
    Det handlar ju inte om att ?bara ge grönsaker? utan förskolor har som krav att ge barnen där fullvärdig kost. Viss kommuner tolkar då in att vegansk mat ej är det eftersom tillskott behövs, andra kommuner gör en annan tolkning. Så det handlar inte om enskilda förskolor utan vilken princip kommunen och dess kostchef följer.

Det är ju inte alls säkert att det är ok med matlåda heller, men ett sånt beslut borde ligga på förskolenivå. Kan hända att de är försiktiga med sånt tex för att det är lättare om alla barn servers likvärdig mat (så ditt barn inte får avundsvärda pannkakor när de andra får köttbullar osv) samt av allergiskäl.

Sen kan man inte räkna med att kompisarnas föräldrar ska göra vegansk mat på lekträffar utan barnet får äta hemma, vid kals och så får ni åtminstone erbjuda er att skicka med.
    Fast jo det är precis det det handlar om :) Om inte förskolan/kommunen/ansvarigperson har tillräcklig kunskap om vad grönsaker innehåller, tex att broccoli innehåller mer protein än nötkött per 100g osv så får vi ha ett möte och så får vi väl upplysa och informera om det :)
    Nej det har du rätt i! Blir nog svårt att ta med egen matlåda om de andra barnen blir avis på morotsmos med falafelbullar. Men vad gör de när någon med allergi får annan mat då? Jag ska faktiskt ringa redan nu och kolla upp förskolan i vårt område. För skulle de inte servera vegankost så krävs det nog några samtal och möten för att få en förändring och det kan nog ta sin tid. Bäst att förbereda i tid hehe ;)

Men om det serveras mat hos kompisar eller på kalas så finns det 99% alltid något som är naturkigt veganskt. Sallad, rotfrukter, pasta, ris, potatis mm. Men visst, är det en familj som häller grädde på allt ;) ja då får vi skicka med egen mat/fika såklart!
  • MissCakr
    Vvvuuullll skrev 2017-11-12 10:40:45 följande:
    Jag tycker att ni gör ett klokt val när ni äter veganskt och ni verkar ju att en fin attityd gentemot de som inte gör det. Tänk på att ert barn också är en annan människa, med egna åsikter och värderingar som behöver respekteras.
    Tack så mycket! :D
    Det ska vi absolut tänka på, tack för upplysningen ;)
  • MissCakr
    Anonym (Rgjhxcbn) skrev 2017-11-12 10:55:37 följande:
    Som föräldrar hade jag föreslagit att ni skickade med barnet fika/matlåda/ godispåsar om barnet ska sova över hos någon eller gå på kalas. Som mamma hade jag blivit tokstressad om jag fått en lista på "godkänd mat" av barnens kompis och fått ställa mig och laga en maträtt till eller ge mig ut och jaga veganskt godis kvällen innan kalaset.

Om du är insatt i näringslära, vilket du bör vara som vegan, vet du att barn behöver varierad näring, och att på förskolan eller middagen hos en kompis bara äta potatis och lite sallad kommer att leda till näringsbrist.
    Självklart kommer vi skicka med eget om det behövs men något som många verkar ha svårt att förstå är att det finns mycket som naturligt veganskt :)
    Jag menade inte en lista på GODKÄNDA VEGANSKA MATRÄTTER OCH GODIS haha utan jag tror det få som vet om att delicato chokladbollar är naturligt veganska så om de ska bjuda på fika så kan de bjuda på det. Väldigt många har blivit jättelättade när jag sagt det och jag blir typ alltid bjuden på mumsiga chokladbollar när jag blir bjuden på fika. Det är smidigt, gott och ALLA kan äta det :) Jag vet att sån info ger en lättnad istl för skapar stress.

Men nu ska vi skilja på förskolan och middag hos en kompis.
    Förskolan äter man lunch varje dag mån-fre. Där är det såklart viktigt att äta varierad kost. Kolhydrater, protein, mineraler, vitaminer, fleromättat fet. 

Middag hos kompis, eller kalas är väl desto mer sällan och då kan man faktiskt klara sig superbra på vad som helst faktiskt :D Jag är mycket säker på att man inte skulle lida näringsbrist av att äta potatis, gurka, tomat, majs, knäckebröd hos en kompis till kvällsmat någon gång i månaden ;) 
  • MissCakr
    Iarwain skrev 2017-11-12 11:09:24 följande:
    Jag försökte undvika att glida in i detta, men då du tar upp det själv. Du skriver själv att du har dokumentärer som bas, det är kanske inte så överensstämmande med sanning.

Känner du till de 7 (eller 13) reglerna för en bra dokumentär?
    Vi tror på fakta. Vi har hämtat fakta från många olika källor. Jag gillar dokumentärer för att de är bra på att skapa en helhetsbild och öppnar upp ögonen för sådant man tror är sanningen. Om man ser på What the health och Cowpiracy och INTE tror på vad som sägs där så är det helt ok. Men vi gör det, vi har dubbelkollat all fakta och vi har fått bekräftat att det stämmer :)

Lyssna gärna på vegopodden med Mattias Kristiansson för mer info, eller annan info, om du inte gillar dokumäntärer :)
  • MissCakr
    Anonym (Fattar inte?) skrev 2017-11-12 11:17:55 följande:

Alltså, jag fattar inte varför det skulle vara svårare att vegan-anpassa ett kalas än att anpassa efter alla jäkla allergier som en massa barn dras med idag. Det är alltid någon som är gluten och i småbarnsålder dräller det av mjölkprotein- och äggallergi. Det är inte svårare att köpa en sorbet som alla kan äta av än att köpa en mjölk-glass. 

Jag har ett barn som under 2-7 års ålder inte tålde mjölkprotein och som dessutom inte tål gluten. Hen blev bjuden på kalas jämt och ständigt trots den hopplösa kombinationen. Folk vill gärna vara snälla men är inte alltid så pålästa, jag föredrog att skicka med både fika och godis eftersom det ofta blev fel och det var aldrig någon som tog illa upp. Barnet förstod också att tårtan som serverades oftast inte funkade för henom och att det är så det kan vara. 

Vad härligt att höra någon som också tycker som jag ang detta! :) 
    Så upplever jag det också, folk vill gärna anpassa sig, men är tyvärr inte alltid så kunniga eller pålästa så ger man dom bara information eller helt enkelt tar med egen mat så blir de bara glada :) 
  • MissCakr
    Dimitra skrev 2017-11-12 11:36:13 följande:
    Förberedd dig på ett pinsamt möte

Broccoli innehåller avsevärt mindre protein än kött.
    faktoider.blogspot.se/2014/04/broccoli-kott-och-protein.html
    Jag skulle inte direkt kalla den sidan för en säker källa haha Men vet du vad? Det skulle inte göra så mycket om det ens vore sant att kött innehåller mer protein är broccoli eftersom det viktiga är att broccoli innehåller protein. Liksom ALLA andra grönsaker mer eller mindre pga att allt är uppbyggt av protein eftersom det är en av byggstenarna :) 
  • MissCakr
    Prima skrev 2017-11-12 11:50:48 följande:

Jag har inga direkta tips ts, men tycker det är jättebra av dig att hålla fast vid att barnet inte äter icke-veganskt utanför hemmet.

Är själv köttätare, men kommer aldrig förstå mig på "föräldrar" som anser att något är farligt/dåligt/inte bra för hälsan, men ändå är okej med att barnet äter det utanför hemmet?
    Bryr ni er inte om era barn? Är det viktigare att barnet får välja själv än att utesluta något man uppenbarligen tycker är dåligt?
    Ett litet barn har inget konsekvenstänk och det är föräldrarna som avgör kosten då.

Så tänker jag iallafall, som har en 1-åring som redan nu utesluter en viss mat på förskolan pga religiösa skäl.

Precis så tänker vi också :) Barn kan inte ta sådana stora beslut själva eftersom de inte kan förstå vad det beslutet innebär. Som med alkohol, cigaretter.

Jag önskar ju såklart att mina föräldrar satte fler gränser. Inte just då såklart, då hatade jag regler, gränser och uppmaningar, såklart ;) Men nu som själv vuxen så inser jag ju att de borde varit tydligare och hållit fast vid sina principer.
    Det är inte lätt att vara förälder, det är säkert j'''''''vligt jobbigt ibland, men man måste ju göra det för barnets skull. 

Men jag dömer ändå ingen som låter sina barn äta vad de vill utanför hemmet eftersom det kanske ändå är bättre om föräldrarna inte orkar, vill, eller kan förmedla varför man äter veganskt. Om barnet mår psykiskt dåligt pga olika omständigheter så kanske det är bättre att låta barnet äta animaliskt just precis då. Ingen familj är ju lik den andra och man får nog se till sig själv vad man vill göra :)
  • MissCakr

Haha men herregud.... Ni som tror att jag BARA ska ge barnet broccoli har nog missuppfattat mig. Jag gav ett EXEMPEL på att broccoli innehåller också protein. All mat innehåller protein eftersom det är en byggsten. 
    Det är dessutom en myt att man behöver kosttillskott. Vi har hela livet lärt oss att grönsaker är bra för oss. Så när någon utesluter kött och äter bara grönsaker, då ska man behöva kosttillskott? Helt orimligt. B12 behöver man eftersom vi lever i ett så rent samhälle att vi inte får i oss det genom vattnet längre som vi fick förr. DÅ fick man iofs också kolera i sig också och det är väl rätt skönt att slippa hehe.

Det är väldigt underhållande att vanligt folk helt plötsligt är proffs på närlingslära! :D Kan vi alla enas om att vi absolut inte är proffs på mat? Men kan någon hitta en vegan som dött av näringsbrist? Jag har pratat med många livslevande veganer som mår hur bra som helst. Det säger mycket mer än 20 gram protein hit och 5 gram kalcium dit. 

Mat är tydligen är ett väldigt känsligt och delat ämne där vi alla har olika åsikter och olika säkra källor som säger olika saker?
    Kan vi då istället återgå till att som vegan ge varandra tips och levnadshistorier där vi hjälper varandra att må bra och lösa eventuella problematiska situationer?

(Är man inte vegan, vill inte bli vegan, förstår sig inte på veganer och inte heller har något bra tips eller råd att ge så kanske man kan strunta i att skriva något? :P)

• MissCakr

Sen vill jag faktiskt tillägga att om man inte vill att barn ska vara vegan av den anledningen att barnet lider i skolan pga av att vara annorlunda så hoppas jag att ni förstår att det är omöjligt att passa in i skolan ändå. ALLA är olika!! Vill barn mobba så hittar de alltid något att mobba och reta. Antingen är du för tjock, eller för smal, för fula kläder, för orange hår, för kort, för lång osv osv.
    Man lär inte sina barn att huka sig för mobbare, man lär dom att stå upp för sig själv och inte låta sig nedvärderas av mobbare.

Jag kommer lära mitt barn att alla är unika och det finns inget som är bättre än något annat. Man tycker bara olika. 

• MissCakr
    He was careful not to take sides on the issue of what constitutes an optimal diet for a baby, however. ?It is not a problem to choose different or unusual kinds of nutrition, and we certainly do not want to enter into a discussion of the merits of the decision. But since birth, the baby should have had support in this case with calcium and iron,? Bernardo said.

Barnet hade järnbrist och kalciumbrist. Det kan ALLA barn få om man inte ger dom mat som inte innehåller det. Man ska självklart ge en varierad kost som innehåller alla ämnen som kroppen behöver. Det gäller veganer och icke veganer :)

Similar cases have played out in other countries as well. In 2007, a vegan couple were given life sentences after their 6-week-old baby boy died of starvation in 2004. They had fed the baby a diet of mainly soy milk and apple juice, and a jury found the couple guilty of murder, manslaughter and cruelty to children. 

Detta handlar om att de BARA gav barnet sojamjölk och äpple juice. 

Snälla du, den här artiklen handlar om människor som är fruktansvärt okunniga om hur man är vegan! Skrämmande artikel.

Hitta gärna en artikel där en vuxen som blivit vegan som äter en allsidig kost har dött tack när du ändå är i farten :)
Svar på tråden Hur var det att växa upp som vegan?