• EnLitenTrea

Förtvivlad 1:2 på kub, finns det hopp?

Som rubriken lyder fick vi sämsta tänkbara resultat på Kub, 1:2 för trisomi 13 & 18, nackspalten var bra 1,9 mm så på trisomi 21 fick vi 1:528. Det var mina blodprover som drog ner, och min ålder, 39 år.

Skulle gjort mkp i fredags med då låg moderkakan i bakvägg och läkaren kunde inte ta provet. Fått ny tid nästa v men troligtvis kan inget göras då heller och jag måste vänta till v 15 & Fvp. Jag tycker även att barnet är lite litet mot vad det borde vara, v 13+3 men enligt sista mens borde jag vara v 15.

Snälla ge mig era historier om ni fått 1:2 på kub, hur har det gått? Vad drog ner era resultat? Om det gick bra på fosterdiagnostiken fick ert barn andra komplikationer? Fick ni svar på varför resultaten blev så dåliga, om det gick bra?

• Svar på tråden Förtvivlad 1:2 på kub, finns det hopp?
  • EnLitenTrea

Liten uppdatering, det gick inte att ta prov idag heller. Det berodde främst på att tarmen låg precis i linjen där nålen skulle in, inte bra. Har fått tid nästa v för fvp på torsdagen, så ytterligare 2 v innan vi får svar.

Det som gav mig hopp var att bebis hade växt exakt som den skulle, hon såg hjärna , magsäck, njurar och ett näsben som hon inte kunde mäta, men där fanns ett.

Nu känns det som att hoppet finns där så besvikelsen kommer att vara total om det blir dåligt besked, men men det blir det oavsett om jag hoppas eller ej :)

• Tjorven80

Hoppar in i tråden här, fick 1:23 idag på UL och är helt förkrossad. Väntar nu på att få boka tid för moderkaksprov i Linköping (bor utanför Jönköping) och förstår inte hur man ska stå ut med väntan. Blir lite fundersam på det jag läser att testet kan bli uppskjutet beroende på var moderkakan ligger, åker gärna inte 15 mil bara för att få vända hem igen... Känns som att mattan har dragits bort under fötterna.

• Vickan I
    EnLitenTrea skrev 2017-11-15 17:39:14 följande:

Liten uppdatering, det gick inte att ta prov idag heller. Det berodde främst på att tarmen låg precis i linjen där nålen skulle in, inte bra. Har fått tid nästa v för fvp på torsdagen, så ytterligare 2 v innan vi får svar.

Det som gav mig hopp var att bebis hade växt exakt som den skulle, hon såg hjärna , magsäck, njurar och ett näsben som hon inte kunde mäta, men där fanns ett.

Nu känns det som att hoppet finns där så besvikelsen kommer att vara total om det blir dåligt besked, men men det blir det oavsett om jag hoppas eller ej :)

Vad synd att det inte fungerade idag heller, men vilka fantastiska nyheter ändå! Så har jag också tänkt. Går liksom inte att ha lite hopp så länge det finns en chans att resultatet kan ändras, men som du säger. Vi kommer inte bli mer ledsna vid dåligt besked för att man har lite hopp nu.
  • Vickan I
    Tjorven80 skrev 2017-11-15 18:01:19 följande:

Hoppar in i tråden här, fick 1:23 idag på UL och är helt förkrossad. Väntar nu på att få boka tid för moderkaksprov i Linköping (bor utanför Jönköping) och förstår inte hur man ska stå ut med väntan. Blir lite fundersam på det jag läser att testet kan bli uppskjutet beroende på var moderkakan ligger, åker gärna inte 15 mil bara för att få vända hem igen... Känns som att mattan har dragits bort under fötterna.

Förstår att det känns tungt, men 1:23 är god chans till att allt är bra ändå. Som sagt, ett kub har rätt stor felmarginal ändå. Men förstår att det är svårt ta till sig när man är den som är mitt i det. Ja tyvärr kan det bli så att moderkakan sitter ?fel? till. Men oftast går det.
  • evve88

Håller tummarna för dig! Vilken vecka är du i? Jag ska på mkp om exakt Två veckor och Pratade om min oro om att det inte ska gå att göra prov med min bm, hon sa att hon aldrig hört talas om nån de inte gått för (förstår ju att de såklart kan hända när jag läser denna tråden) men känns i Alla fall som att det funkar i de flesta fall då! Så vi får hålla tummarna. Man orkar ju inte oroa sig för ännu en grej..
  • EnLitenTrea

Förstår precis vad du känner, man är inte alls förberedd på det beskedet. Man vet att det kan hända, men man är inte beredd på att det händer just mig...

1:23 känns som helt ok odds, om man jämför med tex mitt och många andras 1:2, som ändå visar sig bli bra ibland. Vet du om det var dina blodprover eller nackspalten som drog ner värdet?

Min läkare sa att det var väldigt ovanligt att dom inte kan ta mkp, men det händer. Jag är ändå tacksam för att dom inte riskerar min hälsa, utan väljer att vänta .

Hon var så bra läkaren, i 30 min undersökte hon bebis, mätte, kollade i alla vinklar hon kunde.

Vickan1, hur känns det för dig? Kan tänka mig att väntan blir ännu olidligare när testet är gjort och man bara väntar på samtalet...

Jag är i v 14 idag, nu känner jag att magen börjar titta fram och har gått upp ca 1,5 kg. Man vill ju inte att någon ska veta innan vi vet hur det blir. ..

Hur känner ni er i kroppen?
  • Tjorven80
    evve88 skrev 2017-11-15 19:11:04 följande:

Håller tummarna för dig! Vilken vecka är du i? Jag ska på mkp om exakt Två veckor och Pratade om min oro om att det inte ska gå att göra prov med min bm, hon sa att hon aldrig hört talas om nån de inte gått för (förstår ju att de såklart kan hända när jag läser denna tråden) men känns i Alla fall som att det funkar i de flesta fall då! Så vi får hålla tummarna. Man orkar ju inte oroa sig för ännu en grej..

Jag är i vecka 13 (12+4) och har gråtit hela dagen. Vill veta med en gång så att man kan komma vidare, hoppas på att kunna boka in en tid så snart som möjligt. Håller tummarna för dig också!
  • Tjorven80
    EnLitenTrea skrev 2017-11-15 19:26:01 följande:

Förstår precis vad du känner, man är inte alls förberedd på det beskedet. Man vet att det kan hända, men man är inte beredd på att det händer just mig...

1:23 känns som helt ok odds, om man jämför med tex mitt och många andras 1:2, som ändå visar sig bli bra ibland. Vet du om det var dina blodprover eller nackspalten som drog ner värdet?

Min läkare sa att det var väldigt ovanligt att dom inte kan ta mkp, men det händer. Jag är ändå tacksam för att dom inte riskerar min hälsa, utan väljer att vänta .

Hon var så bra läkaren, i 30 min undersökte hon bebis, mätte, kollade i alla vinklar hon kunde.

Vickan1, hur känns det för dig? Kan tänka mig att väntan blir ännu olidligare när testet är gjort och man bara väntar på samtalet...

Jag är i v 14 idag, nu känner jag att magen börjar titta fram och har gått upp ca 1,5 kg. Man vill ju inte att någon ska veta innan vi vet hur det blir. ..

Hur känner ni er i kroppen?

Jag är ju 37 år och väger dessutom 10 kg mer än vid förra graviditeten. Om jag inte såg fel så var nackspalten på 2,9 mm vilket också bidrar, vet dock inte hur mina blodprover såg ut. Om det nu inte är några kromosomavvikelser så är det klart man undrar över varför nackspalten är bred. Är redan sjukskriven pga stress, behöver verkligen inte det här.., känns skönt att fler är i samma situation.

Hur resonerar ni kring om det visar sig att det finns kromosomavvikelser?

Hade sett fram emot att kunna berätta om graviditeten nu, har börjat bli tjock och det börjar synas. Jobbigt att fortsätta dölja graviditeten.
  • EnLitenTrea
    Tjorven80 skrev 2017-11-15 20:27:49 följande:

Jag är ju 37 år och väger dessutom 10 kg mer än vid förra graviditeten. Om jag inte såg fel så var nackspalten på 2,9 mm vilket också bidrar, vet dock inte hur mina blodprover såg ut. Om det nu inte är några kromosomavvikelser så är det klart man undrar över varför nackspalten är bred. Är redan sjukskriven pga stress, behöver verkligen inte det här.., känns skönt att fler är i samma situation.

Hur resonerar ni kring om det visar sig att det finns kromosomavvikelser?

Hade sett fram emot att kunna berätta om graviditeten nu, har börjat bli tjock och det börjar synas. Jobbigt att fortsätta dölja graviditeten.

Ledsen att höra att du är sjukskriven, då var detta det sista du behövde. Men det behöver inte betyda att bebis inte är helt frisk, gällande nackspalten är väl allt under 3 mm normalt.

Jag & min man är överens om att avsluta graviditeten om dom upptäcker kromosomavvikelser.

Hoppas verkligen att du får tid snabbt till mkp, jag tyckte att det var skönt att dom kollade igenom och mätta allt med fostret väldigt noggrant innan dom tar provet, även om jag inte kunde ta mitt..
Svar på tråden Förtvivlad 1:2 på kub, finns det hopp?